Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hjälp med marttiini-modellnamn

Någon vänlig och kunnig själ som kan hjälpa mig med modellnamn eller annan info som kan användas för att få tag på just denna marttiini-modell? Gillar det lite bredare bladet och det lite mindre bolstret.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    50.9 KB · Visningar: 819
Någon vänlig och kunnig själ som kan hjälpa mig med modellnamn eller annan info som kan användas för att få tag på just denna marttiini-modell? Gillar det lite bredare bladet och det lite mindre bolstret.
Martiini har ju inga speciella modellnummer. Detta är den kortare versionen av den långa fiskekniven + mässingsring.

Enklast är nog att kontakta tillverkaren. De brukar vara tillmötesgående: http://www.marttiini.fi/epages/Mart...iniShop/Categories/Yhteystiedot/Henkiloekunta

~Paul~
 
Lördagskaka till kaffet:

Boker%20Nano.jpg

Böker Plus Nano formgiven av Curtis​

http://cykligare.blogspot.se/2014/01/little-big-knives-boker-plus-nano.html

...och Paul - den är inte skålslipad! :) Den har andra små brister...

/ John

Återigen, tack för en intressant presentation. Liten och tung kniv med dålig ergonomi och kort blad utan definierad spets... kul att titta på och läsa om men tyvärr inte min kaka till kaffet...;)

Fint Virrvarr-mönster kniven ligger på, Sigvard Bernadotte har ju som bekant även designat en kniv, nämligen EKA Swede 38.

/Lux
 
Japp, 4mm är inte jättetunt. På en jaktkniv ser jag inget bekymmer med det dock. Slipningen är dessutom riktigt bra gjord, den smalnar av fint redan rätt högt upp. Så vid täljning så behöver man inte vinkla bladet jobbigt mycket. En annan tjock&kort här hemma, H1, har tyvärr en betydligt knubbigare slipning och gör den mindre lämplig till täljning. Tjockleken över ryggen är inte hela sanningen.

Självfallet inte men bladet kan bli vääääldigt brett.;)

/Lux
 
Martiini har ju inga speciella modellnummer. Detta är den kortare versionen av den långa fiskekniven + mässingsring.

Enklast är nog att kontakta tillverkaren. De brukar vara tillmötesgående: http://www.marttiini.fi/epages/Mart...iniShop/Categories/Yhteystiedot/Henkiloekunta

Ok, tack, har mailat dem. Det verkar vara lite knepigare än att det är en "vanlig" filékniv av kortare modell, sådana dräller det av. Det verkar vara bara denna som, tyvärr, har den sydda/nitade slidan i av sedvanligt ljust läder.
 
Ok, tack, har mailat dem. Det verkar vara lite knepigare än att det är en "vanlig" filékniv av kortare modell, sådana dräller det av. Det verkar vara bara denna som, tyvärr, har den sydda/nitade slidan i av sedvanligt ljust läder.
Ja, precis. Hoppas att du återkommer med svaret fr Marttiini :).

~Paul~
 
På fpl 35-tiden, Draken, bytte man ut den släta Morakniven i flygförarnas överlevnadssats, till en med fiskfjällare på ryggen, fånghål fanns i träskaftet. Så småningom började det marknadsföras en Morakniv på allmänna marknaden med fiskfjällningsslipad rygg och plastskaft i både kolstål och rostfritt.
Mitt ex är sedan länge bortgivet till en som tyckte den var exotisk. De Flygvapen modeller jag sett hade tre kronors märkning, stansat och var i rf.

Försvarets dykare fick en rf kniv av grövre modell. De som tillverkade den ville göra pengar på modellen och tillverkade den i två längder även för den civila marknaden. Svart gummislida med två remmar och orange skaft med fånglinehål. Bild kommer senare.
 
Bäst och säkrast är ju att använda kniven i verkligheten tills den blir ordentligt sliten. Siffrorna är gissningar!

/Andreas

Självklart, det är därför jag edc:ar dessa.
"Siffrorna" du hänvisar till vet jag inte vilka de är. Dock anser jag att man kan resonera kring produkters kapacitet och funktion om man står stadigt men ena foten i kunskap och med den andra lika stadigt i erfarenhet...;)
 

Liknande trådar