Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag håller på att läsa igenom de delar av tråden jag har missat...en hel del visar det sig...puh... men väldigt roligt:).

Nu till en liten fråga:
Jag äger ett flertal EKA Swede 82 och 92. De 92:eek:r jag äger låser stenhårt i utfällt läge, inget svaj alls, medans alla 82 har en viss fjädring i bladet i utfällt läge. Jag upplever inte "fjädringen" som någon egentligen defekt, men undrar ändå, hur är era 82 och 92:eek:r i utfällt läge?

/Lux
 
När man läser i tråden så inser man att det är väldigt vanligt med kockknivar från Anders Petter och Global. Jag kan bara instämma att Anders Petters kocknivar är väldigt bra och prisvärda, de är de överlägset mest använda knivarna i vårt kök.
Är det någon som vet var de tillverkas, vilket stål, HRC etc.?

Om det finns någon kniv man ofta hittar i köket hemma hos en vanlig svensson (i alla fall hos mina bekanta) så måste det vara en Global,och ofta slöare än en matkniv och med eggskador...
Min högst personliga åsikt om Global är att handtaget inte är ergonomiskt. Det irriterar mig när designen går före funktionen och inte hand i hand med den. Med bättre handtag hade det varit en avsevärt bättre kniv. Dessutom är stålet ganska sprött vilket lätt leder till eggskador.
 
Jag håller på att läsa igenom de delar av tråden jag har missat...en hel del visar det sig...puh... men väldigt roligt:).

Nu till en liten fråga:
Jag äger ett flertal EKA Swede 82 och 92. De 92:eek:r jag äger låser stenhårt i utfällt läge, inget svaj alls, medans alla 82 har en viss fjädring i bladet i utfällt läge. Jag upplever inte "fjädringen" som någon egentligen defekt, men undrar ändå, hur är era 82 och 92:eek:r i utfällt läge?

/Lux
En av mina 82-or har ett ocentrerat blad och lite grusig utfällning, de andra är helt OK, precis som alla mina 92-or.

Det är för övrigt inte samma dimensioner runt pivotskruven på 82-orna som på 92-orna. Det går m a o inte byta blad mellan dem om man vill undvika antingen glapp eller dålig passning.

~Paul~
 
När man läser i tråden så inser man att det är väldigt vanligt med kockknivar från Anders Petter och Global. Jag kan bara instämma att Anders Petters kocknivar är väldigt bra och prisvärda, de är de överlägset mest använda knivarna i vårt kök.
Är det någon som vet var de tillverkas, vilket stål, HRC etc.?

Om det finns någon kniv man ofta hittar i köket hemma hos en vanlig svensson (i alla fall hos mina bekanta) så måste det vara en Global,och ofta slöare än en matkniv och med eggskador...
Min högst personliga åsikt om Global är att handtaget inte är ergonomiskt. Det irriterar mig när designen går före funktionen och inte hand i hand med den. Med bättre handtag hade det varit en avsevärt bättre kniv. Dessutom är stålet ganska sprött vilket lätt leder till eggskador.
Äldre Globaler hade högre härdningsgrad (59 HRC) än de nya som nu ligger på 58 RC. Bytet kom ung. i mitten på 2000-talet.

Skillnaden mellan CrMoV (AP) och Yoshikin Cromova 18 (Global) är försumbar. Värmebehandlingen gör hela skillnaden. Också AP-knivarna ligger på 58 RC.

Årets nya Globaler anses ha bättre ergonomi. De äldre var ju ren pina med kockvalkar som slutresultat. Hala, obekväma och oergonomiska grepp i kombination med för små handtag på de mindre modellerna gjorde arbetet i köket ibland till ren pina.

Personligen bytte jag till Mac ganska fort, därefter till flera andra märken. Nu för tiden jobbar jag inte professionellt längre och byter därför rätt ofta. Egentligen är jag inte förtjust i helmetallknivar med undantag av Fällkniven PP12 och Olofström RBA Gourmet Cooking.

Den senare köpte jag för en billig peng eftersom värmebehandlingen var ej korrekt utförd vilket resulterade i en skör egg med många urflisningar. Det är nu korrigerat och kniven funkar mycket väl i köket.

~Paul~
 
En av mina 82-or har ett ocentrerat blad och lite grusig utfällning, de andra är helt OK, precis som alla mina 92-or.

Det är för övrigt inte samma dimensioner runt pivotskruven på 82-orna som på 92-orna. Det går m a o inte byta blad mellan dem om man vill undvika antingen glapp eller dålig passning.

~Paul~

Ok, tack.
Eftersom alla tre 82:eek:r jag äger har mer eller mindre samma "fjädring", jag skulle inte kalla det glapp eller spel, tänkte jag att det kanske var avsiktligt, eventuellt för att avlasta pivotskruven. Uppenbarligen är det inte så alltså.

Jag har alltid upplevt 82 som mer robust i jämförelse med 92, men eftersom jag inte gjort några direkta hållbarhetstester är det bara en hypotes eller kanske snarare, en känsla från min sida. Det jag menar är att om t.ex. pivotskruven är den svagaste länken i konstruktionen så spelar det ju självfallet ingen roll om 82:an har ett starkare handtag än 92:an.

/Lux
 
Ok, tack.
Eftersom alla tre 82:eek:r jag äger har mer eller mindre samma "fjädring", jag skulle inte kalla det glapp eller spel, tänkte jag att det kanske var avsiktligt, eventuellt för att avlasta pivotskruven. Uppenbarligen är det inte så alltså.

Jag har alltid upplevt 82 som mer robust i jämförelse med 92, men eftersom jag inte gjort några direkta hållbarhetstester är det bara en hypotes eller kanske snarare, en känsla från min sida. Det jag menar är att om t.ex. pivotskruven är den svagaste länken i konstruktionen så spelar det ju självfallet ingen roll om 82:an har ett starkare handtag än 92:an.

/Lux
Din misstanke är som sagt korrekt. 82-ans blad är lite robustare i godset. Som jag skrev tidigare så är det pga detta som det inte går att byta blad mellan dessa två modeller utan att riskera glapp eller dålig passning.

~Paul~
 
Äldre Globaler hade högre härdningsgrad (59 HRC) än de nya som nu ligger på 58 RC. Bytet kom ung. i mitten på 2000-talet.

Skillnaden mellan CrMoV (AP) och Yoshikin Cromova 18 (Global) är försumbar. Värmebehandlingen gör hela skillnaden. Också AP-knivarna ligger på 58 RC.

Årets nya Globaler anses ha bättre ergonomi. De äldre var ju ren pina med kockvalkar som slutresultat. Hala, obekväma och oergonomiska grepp i kombination med för små handtag på de mindre modellerna gjorde arbetet i köket ibland till ren pina.

Personligen bytte jag till Mac ganska fort, därefter till flera andra märken. Nu för tiden jobbar jag inte professionellt längre och byter därför rätt ofta. Egentligen är jag inte förtjust i helmetallknivar med undantag av Fällkniven PP12 och Olofström RBA Gourmet Cooking.

Den senare köpte jag för en billig peng eftersom värmebehandlingen var ej korrekt utförd vilket resulterade i en skör egg med många urflisningar. Det är nu korrigerat och kniven funkar mycket väl i köket.

~Paul~

Tack för ett bra och snabbt svar.
Jag anser mig ha ganska goda kunskaper inom generell knivkunskap men jag måste säga att jag är imponerad av bredden på dina kunskaper och den koll du har på knivmarknaden.
Jag förstår vilken din tidigare proffession var men låt mig gissa, numera jobbar du på något stort knivföretag efter att ha blivit headhuntad...:) ;)

Det är alltså kinesiskt stål i Anders Petters kockknivar, vet du vilken typ av CrMoV?
/Lux
 
1. Jag förstår vilken din tidigare proffession var

2. numera jobbar du på något stort knivföretag efter att ha blivit headhuntad...:) ;)

3. Det är alltså kinesiskt stål i Anders Petters kockknivar, vet du vilken typ av CrMoV?
/Lux
1. Jag är som sagt en "avdankad" kockusling.

2. Hehe, nej. Det har visserligen funnits anbud men för mig är det här med knivar endast en hobby. Så fort något börjar bli för seriöst så tappar jag intresset.

3. Nej, det är faktiskt ett japanskt stål. CrMoV är ett "random" uttryck. Ungefär som att säga Solingenstål eller Eskilstunakniv. Det brukar handla om ett stål som innehåller runt 0,8% kol, ca 13-15% krom och en liten mängd molybden samt vanadin.

Kineserna har sedermera kopierat det här uttrycket och lagt till diverse siffror som anger de enskilda elementens procentuella mängd. T ex så är 8Cr13MoV/8Cr14MoV kinesernas svar på japanernas Aichi AUS-8.

~Paul~

PS Tack!
 
1. Jag är som sagt en "avdankad" kockusling.

2. Så fort något börjar bli för seriöst så tappar jag intresset.

1. Jag känner ett par före detta kockar som har sadlat om och bytt yrke pga stressen inom kockyrket.
Stress, hets och mycket vassa eggverktyg, det låter som ett extremt farligt arbete.... hur vanligt är det egentligen med skador i ett restaurangkök?
2. Enligt min ringa mening och milt sagt har du redan passerat gränsen för "seriöst"...;)
Jag hoppas innerligt att du inte håller på att tappa intresset! Det vore förödande för den här tråden...;)

/Lux
 
Senast ändrad:
Dagens objekt kommer från Spyderco

http://cykligare.blogspot.se/2014/01/designersamarbeten-vii-janich.html
/ John

Tack för en rolig och initierad recension!
Jag är glad att du gillar kniven, den här typen av kniv är nämligen inte min kopp te. Dock som den knivnörd jag är tycker jag alltid att det är roligt att läsa knivrecensioner, speciellt svenska sådana. Kanske t.o.m. roligare med enligt mitt tycke riktigt "udda" knivar som Yojimbon.
Jag minns Be Wharned kniven från när den först kom. Mitt intryck av den var att den var en av de mest aggressiva och konstiga knivdesiger jag sett, med en mycket svag spets.
Nu är inte Yojimbin riktigt lika hotfull men det är helt klart en kniv som hade samlat damm hemma hos mig... tillsammans med ett gäng andra konstiga knivar jag redan äger...;)
/Lux
 
1. Stress, hets och mycket vassa eggverktyg, det låter som ett extremt farligt arbete.... hur vanligt är det egentligen med skador i ett restaurangkök?
2. Enligt min ringa mening och milt sagt har du redan passerat gränsen för "seriöst"...;)
Jag hoppas innerligt att du inte håller på att tappa intresset! Det vore förödande för den här tråden...;)

/Lux
1. Visst skär man sig då och då men dessa malörer är inte så allvarliga som halkolyckor och brännskador. Framför allt halkolyckorna är jäkligt otrevliga, ofta med brutna lemmar eller hjärnskakning som slutresultat.

2. Man tycker att intresset borde avta med tiden men det är snarare tvärtom :). Så ni får stå ut med undertecknad ett tag till ;).
~Paul~

PS Tack för de vänliga yttringarna!
 

Liknande trådar