Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Glömde att nämna en annan liten krabat jag ofta har i fickan, nämligen den mycket trevliga EKA 100BL. En oerhört vacker pennkniv som gör det man förväntar sig av den, utan att för den delen väcka någon onödig uppmärksam hos "icke kniv"-personer. Bra när man vill öppna salladspåsen på McDonalds utan att få polisen efter sig... :).
dePaul: Jag har förstått att du varierar EDC-kniv ganska mycket, det vore intressant att veta vilken kniv du har med dig idag?
/Lux Carbone
 
1. EKA 100BL. En oerhört vacker pennkniv som gör det man förväntar sig av den, utan att för den delen väcka någon onödig uppmärksam hos "icke kniv"-personer.

2. dePaul: Jag har förstått att du varierar EDC-kniv ganska mycket, det vore intressant att veta vilken kniv du har med dig idag?
1. Håller med. En kanonkniv!

Jag kör ibland på store-bro'n, dvs EKA Executive President. Jag skrev lite om den i inlägg nr 6825: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=611616&postcount=6825

2. Jag har på sistone snöat in på fransmännen. Kniven till dagens ära är en Pradel Brossard tillverkad av Le Thiers. Sandvik 12C27-blad, flygplansaluminium-skollor och rygglås.



Vad kör du själv på idag??

~Paul~
 
1. Håller med. En kanonkniv!

Jag kör ibland på store-bro'n, dvs EKA Executive President. Jag skrev lite om den i inlägg nr 6825: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=611616&postcount=6825

2. Jag har på sistone snöat in på fransmännen. Kniven till dagens ära är en Pradel Brossard tillverkad av Le Thiers. Sandvik 12C27-blad, flygplansaluminium-skollor och rygglås.



3. Vad kör du själv på idag??

~Paul~

1. EKA Executive President. Väldigt trevlig kniv! Vad skiljer den från EKA Classic 5? Min enda invändning mot helstålsknivar med lås i denna bladstorlek är att de blir ganska tunga. Nästan 80g för för Classic 5.

2. Mums! Fransmännen kan det där med eleganta fällknivar.

3. Om man ska bortse från vissa multiverktyg som jag knappt räknar som knivar så blir det en duo svenskt från EKA nämligen ovan nämnda 100bl och Swede 82.

/Lux Carbone
 
1. EKA Executive President. Väldigt trevlig kniv! Vad skiljer den från EKA Classic 5? Min enda invändning mot helstålsknivar med lås i denna bladstorlek är att de blir ganska tunga. Nästan 80g för för Classic 5.

2. Mums! Fransmännen kan det där med eleganta fällknivar.

3. Om man ska bortse från vissa multiverktyg som jag knappt räknar som knivar så blir det en duo svenskt från EKA nämligen ovan nämnda 100bl och Swede 82.

/Lux Carbone
1. Den här kniven är så pass diminutiv att lite tyngd faktiskt gör den mer praktisk. Presidenten har tunnare skollor som är helt plana. Den är lättare än Classic 5.

2. Verkligen. Dessutom är bladen som veritabla lasersvärd. Tunna och perfekt slipade till en noll-egg. Tänk äldre Opinel. Den aktuella kniven har dock en liten mikroegg. Det blir mer praktiskt så.

3. Ja, det borde täcka en hel del i EDC-väg. Ett mycket bra val.

Albarete Le Thiers:


~Paul~
 
1. Den här kniven är så pass diminutiv att lite tyngd faktiskt gör den mer praktisk. Presidenten har tunnare skollor som är helt plana. Den är lättare än Classic 5.

2. Verkligen. Dessutom är bladen som veritabla lasersvärd. Tunna och perfekt slipade till en noll-egg. Tänk äldre Opinel. Den aktuella kniven har dock en liten mikroegg. Det blir mer praktiskt så.

3. Ja, det borde täcka en hel del i EDC-väg. Ett mycket bra val.

~Paul~

1. Isf, vill ha!:) Jag har en EKA Sportsman Lönn, alltså som en sådan utan träskollor?

2. Jag förstår precis vad du menar, väldigt få knivar skär bättre än en perfekt slipad Opinel med dess tunna blad och äkta konvex egg. En av mina fingertoppar fick lära den hårda vägen exakt hur vass en nyvässad kolståls-Opinel kan vara då jag råkade fälla kniven med fingrarna emellan. Det kändes knappt och ändå skars i stort sett fingertoppen av. Mitt råd är att inte "leka" med mer än en kniv i handen åt gången. (Jag hade tre ...)

3. Håller med om att det är ett bra val;).
EKA swede 82 och 92 hör till mina absoluta favoriter när det gäller fällknivar. 82:an må vara lite bulkigare men det tjockare och bekvämare handtaget väger upp det.


Det här med nomenklaturen hos EKA kan ibland vara lätt förvirrande. EKA 100 har jag sett EKA kalla förutom 100 även Modell 100, Swede 100, Executive 100bl, 100bl och säkert några till.
Jag har också sett många namnvarianter på Swede 82 och 92. Jag läste tidigare i tråden om EKA Nordic som var en Swede 92. Den var ny för mig. Jag kan lägga till ytterligare en namnvariant: EKA Wood Hunter. (Från 90-talets samarbete med Wenger).

Albarete Le Thiers: Är det en korkskruv jag skönjer, så väldigt franskt. ;)
Oerhört vacker kniv.

/Lux
 
Roligt med lite ovanliga varianter. Då tänker jag på din Nordic 92, Pauls serrated Swede 60 och min nyss förvärvade Swede 92 kolstål. Jag får nu försöka jaga en EKA Nordic 82 serrated kolstål som antagligen aldrig existerat, men man vet ju inte..

Kanske har du redan kollat här
http://www.flickr.com/photos/soundoptics/

Verkligen fina bilder du har tagit på EKA-knivar! Du borde erbjuda dem till EKA.:)
Kul att du också har en Swede 92 i kolstål, jag trodde att jag var ensam om det ;)

/Lux
 
Snygga knivar ni alla lägger upp.. Har inte följt tråden sådär jätte mkt utan blivit lite mer på senare tid bara... har en del att gå igenom hehe =)


dePaul: Ja du det beror på när på året jag får frågan. Som småbarnsfar är där inte sådär jättemkt utrymme. Har tänkt börja ha knivskapande som hobby och börjar smått med att skafta färdiga blad å göra egna slidor. Så inbillar jag mig att man kan få knivar till en billigare peng om man gör lite själv (allt e väll relativt. Man kanske skenar iväg med materialet =)). Samt att det kommer vara roligare att jobba med dem om man varit delaktig i skapandet.

Får ja fråga vad du är ute efter med dig fråga =)
 
Fin kniv, är själv sugen på och köpa mig ett par franska fällknivar. Har du några tips på vart man kan köpa?

Har kikat på Le Mort.
Jag har sett ett flertal franska sajter som är intressanta men själv har jag hittills ropat in mina knivar på Trattis. Jag har således inget konkret förslag.

Kniven du länkar till är garanterat en mycket effektiv skärmaskin. Bladformen påminner lite om den hos den korta Forumkniven som vi medlemmar tog fram för något år sedan.

~Paul~
 
1. Isf, vill ha!:)
1. alltså som en sådan utan träskollor?

2. En av mina fingertoppar fick lära den hårda vägen exakt hur vass en nyvässad kolståls-Opinel kan vara

3. Det här med nomenklaturen hos EKA kan ibland vara lätt förvirrande. EKA 100 har jag sett EKA kalla förutom 100 även Modell 100, Swede 100, Executive 100bl, 100bl och säkert några till.
Jag har också sett många namnvarianter på Swede 82 och 92. Jag läste tidigare i tråden om EKA Nordic som var en Swede 92. Den var ny för mig. Jag kan lägga till ytterligare en namnvariant: EKA Wood Hunter. (Från 90-talets samarbete med Wenger).

4. Albarete Le Thiers: Är det en korkskruv jag skönjer, så väldigt franskt. ;)
Oerhört vacker kniv.
1. Ja, precis.

2. Jag tror att vi knivintresserade alla har gjort liknande stunts. Jag har gjort dem flera gånger till och med. En av de gångerna visade jag upp min bravad i form av bilder här i tråden. Det var ett gränsfall för sjukhusbesök.

3. Ja så är det tyvärr. Det hela hänger på årgångar, ägarbyten och begränsade upplagor.

4. Ja, det är en korkskruv. Det är buffelhorn i greppet. Både vitt och brunt melerat. Kniven har dessutom ett behändigt fånglinehål. Korkskruven är av den gängse storleken och inhyser därför en Victorinox miniskruvmejsel.

~Paul~
 
Verkligen fina bilder du har tagit på EKA-knivar! Du borde erbjuda dem till EKA.:)
Kul att du också har en Swede 92 i kolstål, jag trodde att jag var ensam om det ;)

/Lux
Tackar! Jag har fått den frågan (gällande anv. av mina bilder) och gått med på det utan ersättning.

Det var soundoptics som hade 92-an i kol. Jag får leta vidare. Jag har dock några 110-or som är lite ovanliga, samt en sågtandad 60-a.

~Paul~
 

Liknande trådar