Stort knivintresse - välj din favoritkniv

ahh ok trodde du hade ett tips på gång...
Jo nya knivar hade varit trevligt

Störde mig innan på att de var glatta och jag hade en tendens att tappa dem om man var blöt om fingrarna. Nu efter mkt användande så har ja lärt mig å handskas med dem.

Det ända ja känner e att det hade varit trevligt att testa en lite tyngre kniv framförallt när man hackar grönsaker etc


Alltså det var en reaktion på det du skrev:

"Har ett sett Globalknivar jag kom över billigt för längesen. Lärt mig hantera dem även om jag skulle vilja ha nått lite tyngre".

Trodde helt enkelt att du var ute efter en ny kockkniv.

~Paul~
 
1. Ja, precis.

3. Ja så är det tyvärr. Det hela hänger på årgångar, ägarbyten och begränsade upplagor.

~Paul~

För allmänt samlande är det väl snarare roligt. Jag tycker det är intressantare än numrerade upplagor som produceras specifikt för samlare. Fast någon stämpel eller beteckning som gjort spårbarhet till årtal åtminståne hade varit bättre.
 
Någon med en Swede 82 i kolstål då? Eller vet om det funnits en sådan...

/s

EKA ligger mig väldigt varmt om hjärtat, roligt att det verkar finnas flera EKA-filer på Utsidan! :)

En Swede 82 i kolstål skulle jag vilja ha! Om du hittar, köp en till mig också... ;)
Jag har aldrig hört talas om det men skulle bli väldigt förvånad om det inte finns.

Som jag skrev tidigare i tråden fanns det på 90-talet EKA Wood Hunter som var en omdöpt Swede 82 eller 92. Det finns många varianter förstår man när man läser den här tråden.
Med (mitt) ökande intresse för EKA-knivar inser man ganska snabbt att det finns ett mycket stort antal varianter av olika modeller. Namnet ändras utan att modellen ändras, modellen ändras utan att namnet ändras, namnet ändras samtidigt som modellen ändras... Samma modell byter namn som i samarbetet med Wenger eller för den delen med Normark och ibland ändras någon specifikation, ibland inte. Det är svårt att få någon uppfattning om hur många varianter det finns? Frågan är om EKA ens vet själva? EKA:s hemsida tillhandahåller tyvärr mycket begränsat med information...

Jag har till och med sett Swede 92 med skålslipning... det gjorde mig besviken då jag tycker att det är ett såpass stort ingrepp i knivens grundtanke att det inte för mig längre blir samma kniv.
Enligt min mening mycket tråkigt att dessutom Swede 88 sedan några år har fått skålslipning. Något som har hindrat mig från att köpa varianten med masurskollor. :(

/Lux
 
1. Frågan är om EKA ens vet själva? EKA:s hemsida tillhandahåller tyvärr mycket begränsat med information...

2. Jag har till och med sett Swede 92 med skålslipning... det gjorde mig besviken då jag tycker att det är ett såpass stort ingrepp i knivens grundtanke att det inte för mig längre blir samma kniv.

3.Enligt min mening mycket tråkigt att dessutom Swede 88 sedan några år har fått skålslipning. Något som har hindrat mig från att köpa varianten med masurskollor. :(

/Lux
1. EKA är inte ett väsen utan människor ;). En del vet mycket om företaget som sådant, andra nästan ingenting. Sedan har man ju bytt ledning ett antal ggr. De äldre uvarna visste exakt vilka modeller som hade funnits och hur de hade uppstått.

2. Fast om jag minns rätt så finns båda modellerna att tillgå samtidigt. Håller dock med om att en skålslipad 92-a inte längre är en äkta 92-a.

3. Håller med om att de scandi-slipade 88-orna är kanon. Här är min pjäs med masurskollor inköpt i god tid före ändringen:





~Paul~
 
För allmänt samlande är det väl snarare roligt. Jag tycker det är intressantare än numrerade upplagor som produceras specifikt för samlare. Fast någon stämpel eller beteckning som gjort spårbarhet till årtal åtminståne hade varit bättre.
Visst, både kul men samtidigt förvirrande. Av den anledningen är det svårt att få till en komplett samling.

En speciell numrering, typ Ambassadeurrullar hade varit kanon. Gärna samma nummer på asken som på kniven.

~Paul~
 
dePaul: Vilka underbara knivbilder du tar. Här sitter jag och dreglar som en Pavlovsk hund...;)
Din 88:a i masur är är verkligen en nordisk skönhet. Har du behandlat träet på något sätt?
Min i bubinga (med skandi!) är också (nästan lika) vacker!
/Lux
 
dePaul: Vilka underbara knivbilder du tar. Här sitter jag och dreglar som en Pavlovsk hund...;)
Din 88:a i masur är är verkligen en nordisk skönhet. Har du behandlat träet på något sätt?
Min i bubinga (med skandi!) är också (nästan lika) vacker!
/Lux
Tackar ödmjukast!

Ja, det är en kanonkniv på alla sätt. Kanske lite för klen för seriöst täljande. Har du någon bild på din Bubinga-kniv?

~Paul~

PS Tack för tipset angående den sågtandade 92-an! Har precis beställt en sådan.
 
Tyvärr inga bilder på min 88:a. Ingen bra kamera heller...
Jag håller med om att 88:an inte är för tyngre arbete. Annars är den riktigt fin!

Kul att tipset kom till nytta direkt.
Lite mer tips nu när jag börjat bli varm i kläderna:
Såg på Tradera att den fantastiska boken "Knivar från Eskilstuna" ligger ute till försäljning.
Jag kan inte säga nog gott om den här boken, helt underbar.
Den är för länge sedan slut på förlaget så om någon knivälskare inte har den så kan jag inte annat än att uppmana till att slå till..:)

/Lux
 

Liknande trådar