Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kan konstatera att form går före funktion hos crkt. Öppnings/säkringsfunktionen är helt och hållet värdelös. Det blir till att modda igen...

CRKT är tyvärr inte ett märke som man kan lite på i alla väder. De har gjort en del modeller som varit OK men den övervägande delen har varit skräp.

~Paul~
 
Nån som känner igen ursprunget till den här rackaren som jag skarpt ogillade handtaget på? Inte färdig men verkar lovande rent bruksmässigt. :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    14.4 KB · Visningar: 740
Stämmer bra förstås, om någon därute har en dito kan det vara bra att veta att tången är extremt (!) liten, både kort och smal. Inget vidare skogsverktyg alltså.
 
re

Tjena vänner o trevlig lördag kväll. Själv hade jag inte så mycket att göra ikväll så jag bestämde mig för att göra en slida till en Congress fällkniv. Här har jag sytt alltihop o möstrat lite. Färgat antikt utseende o ska polera mer på ytorna o prägla mönsterna lite till men ni ser iden. Hoppas ni gillar.

dpko.jpg
 
Tjena vänner o trevlig lördag kväll. Själv hade jag inte så mycket att göra ikväll så jag bestämde mig för att göra en slida till en Congress fällkniv. Här har jag sytt alltihop o möstrat lite. Färgat antikt utseende o ska polera mer på ytorna o prägla mönsterna lite till men ni ser iden. Hoppas ni gillar.

dpko.jpg

Du är en konstnär. Punkt. Dock tog det eventuellt mer än en kväll att utföra... ;-)
 
Nämnde en köpt crkt fällis tidigare som jag blev besviken på. Har nu moddat den och har med extremt enkla medel ändrat en puckat designad kniv till en ganska fin och mycket funkis dito. Dremlade bort den värdelösa säkringen, stärkte upp fjädringen och gjorde "öppningsgången" i handtaget korrekt och "flytande". I original var öppningsvinkeln ergonomiskt omöjlig. Idén med inlägget är att det är kul med enkla knivmoddar som gör ganska värdelösa saker ganska fina. Är jag ensam om att finna glädje i dessa enkla förbättringar eller finns det fler därute? Visa era enkla projekt!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    18 KB · Visningar: 692
Idén med inlägget är att det är kul med enkla knivmoddar som gör ganska värdelösa saker ganska fina. Är jag ensam om att finna glädje i dessa enkla förbättringar eller finns det fler därute? Visa era enkla projekt!

Enkla och enkla...
Visst är det kul att modda, om man kan åstadkomma bättre funktion (och utseende).

Här ett set med en Mora #311 och en Bark River Bowie i 12c27.
Jag har haft mycket nöje i arbetet med dessa två.

Knivslöjd i alla dess former är ett behändigt sätt att koppla av från stressen i vardagslivet.
Det är nog därför jag håller på.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5487.JPG
    IMGP5487.JPG
    70.6 KB · Visningar: 677
  • IMGP5488.JPG
    IMGP5488.JPG
    143 KB · Visningar: 738
  • IMGP5492.JPG
    IMGP5492.JPG
    143.8 KB · Visningar: 653
Tycker detta ser lite mysko ut,graveringen på bladet,är det månne gjort i efterhand. Jämnfört med mina Wirkkala som är oanvända tycker jag det ser risigt ut på bilden

Jag har två Wirkkalaknivar och texten på mina knivar ser heller inte ut som på Traderakniven. I övrigt ser den dock oantastlig äkta ut. Skumt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg