Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Tjena gott folk. Ibland måste jag gå tillbaks till basics o göra en scandi kniv bara för att :) Gjorde den här av 2140 stål o ca 8.5 cm långt blad. Skaftet gjorde jag av stabiliserad cross cut oak, cape buffelhorn, Och Titta Depaul, ingen riccasso heh heh ;-) Hoppas ni gillar

0zwh.jpg

js7q.jpg

I jämförelse med din fina morakniv så ter sig mitt senaste förvärv ganska torftigt. Nåja, här är den i alla fall. Ett Marttiini/NilsJohan samarbete. En filékniv med ett blad i 12C27 och masurgrepp. Rätt fint sådant :).

Bilagor

• Min NilsJohan-Marttiini filékniv.jpg
    Min NilsJohan-Marttiini filékniv.jpg
    17.8 KB · Visningar: 641
  • Min NilsJohan-Marttiini filékniv, grepp.jpg
    Min NilsJohan-Marttiini filékniv, grepp.jpg
    30.3 KB · Visningar: 644
  • Min NilsJohan-Marttiini filékniv i sin slida.jpg
    Min NilsJohan-Marttiini filékniv i sin slida.jpg
    19.1 KB · Visningar: 788
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 635
Fina knivar! Jag har bara en ny såg :( Silky topgun 200 (underst).

Edit: den bästa friluftssågen i världen dock :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    58.8 KB · Visningar: 714
Tackar Paul, jäkla fint masur på den filekniven o måste säga att jag älskar att jobba med marttiinis filekniv. Helt suverän för ändamålet

Ja den är suverän. Har kört med den stora hittills, 24 cm blad. Vansinnigt effektiv. Därför köpte jag den lite kortare, 20 cm, och lättare (160 gram totaltvikt!). Den kommer räcka mer än väl.
Bahco laplander är ett skämt i jämförelse. Fiskars Xtract-sågar har typ samma tandgrovlek som Silkyn, men är inte lika effektiva.
Den makalösa prestandan tillsammans med den väldigt låga vikten och den robusta kvaliteten gör den här sågen till en vinnare. Kommer bli en lysande partner till min M95 Peltonen, och A2. Storebror får nog mest vistas i trädgård eller i bilen nu, lite overkill för mig i skogen.

Edit: oj, citerade Kimmo istället för Paul.

Ja den är suverän. Har kört med den stora hittills, 24 cm blad. Vansinnigt effektiv. Därför köpte jag den lite kortare, 20 cm, och lättare (160 gram totaltvikt!). Den kommer räcka mer än väl.
Bahco laplander är ett skämt i jämförelse. Fiskars Xtract-sågar har typ samma tandgrovlek som Silkyn, men är inte lika effektiva.
Den makalösa prestandan tillsammans med den väldigt låga vikten och den robusta kvaliteten gör den här sågen till en vinnare. Kommer bli en lysande partner till min M95 Peltonen, och A2. Storebror får nog mest vistas i trädgård eller i bilen nu, lite overkill för mig i skogen.

Edit: oj, citerade Kimmo istället för Paul.
Haha, ja det kan ibland vara svårt att hålla inläggen separerade.

Hur som helst. Du är medveten om att du nu skapar ett behov hos mig?!? Jag menar. Har inte ens tänkt på en hopfällbar såg och så läser man detta :).

Hur köpte du din? Inrikes eller direkt från staterna?

Min Marttiini väger endast 67 g. Tillsammans med slidan väger den 129 g. Det betyder att kniv och slida är i stort sett lika tunga!?!

Bladet är 160 mm långt och taperat mot spetsen. Det är 1,5 mm tjockt på det bredaste stället intill handtaget. Den här bladlängden klarar säkert 95% av allt fileande (för mig).

Det är m a o extremt sällan som jag behöver ett längre blad. Har kanske hänt 5 ggr de senaste tio åren. Den mesta fisken fixar man ju ändå hemmavid och då kan man använda för ändamålet designade köksknivar.

~Paul~

Haha, ja det kan ibland vara svårt att hålla inläggen separerade.

Hur som helst. Du är medveten om att du nu skapar ett behov hos mig?!? Jag menar. Har inte ens tänkt på en hopfällbar såg och så läser man detta :).

Hur köpte du din? Inrikes eller direkt från staterna?

Min Marttiini väger endast 67 g. Tillsammans med slidan väger den 129 g. Det betyder att kniv och slida är i stort sett lika tunga!?!

Bladet är 160 mm långt och taperat mot spetsen. Det är 1,5 mm tjockt på det bredaste stället intill handtaget. Den här bladlängden klarar säkert 95% av allt fileande (för mig).

Det är m a o extremt sällan som jag behöver ett längre blad. Har kanske hänt 5 ggr de senaste tio åren. Den mesta fisken fixar man ju ändå hemmavid och då kan man använda för ändamålet designade köksknivar.

~Paul~

Hehe ja att vi skapar vägar till varandras personliga konkurser i den här tråden är ju bekant.
Men frukta ej, detta rör sig inte om några astronomiska summor. Köpte sågen från UK för ca 450 inkl frakt:

http://www.abbeygardensales.co.uk/hand-tools/silky-pruning-saws/showitem-S3-133-20.aspx

Finns här hemma för en hundring mer:

http://gronytekonsult.se/archives/139

En bra såg är ett underbart verktyg vid camping. Med en lite större kniv 6"+ så har man ett bra utgångsläge. Min uppsättning väger 430 gram inkl slida (topgun 200 + Peltonen m95) :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg