Den är igång, men det kommer inga leveranser från dem, vad jag har hört. Kanske dumt att beställa och betala .Det var tråkigt att höra. Vet ingen annan med det Morautbudet. Sidan/webshopen är fortfarande igång dock...?
~Paul~
Den är igång, men det kommer inga leveranser från dem, vad jag har hört. Kanske dumt att beställa och betala .Det var tråkigt att höra. Vet ingen annan med det Morautbudet. Sidan/webshopen är fortfarande igång dock...?
Tjena gott folk. Ibland måste jag gå tillbaks till basics o göra en scandi kniv bara för att Gjorde den här av 2140 stål o ca 8.5 cm långt blad. Skaftet gjorde jag av stabiliserad cross cut oak, cape buffelhorn, Och Titta Depaul, ingen riccasso heh heh ;-) Hoppas ni gillar
Håller med. Det är helt klart de mest skäreffektiva filéknivar som finns.Tackar Paul, jäkla fint masur på den filekniven o måste säga att jag älskar att jobba med marttiinis filekniv. Helt suverän för ändamålet
Tackar Paul, jäkla fint masur på den filekniven o måste säga att jag älskar att jobba med marttiinis filekniv. Helt suverän för ändamålet
Haha, ja det kan ibland vara svårt att hålla inläggen separerade.Ja den är suverän. Har kört med den stora hittills, 24 cm blad. Vansinnigt effektiv. Därför köpte jag den lite kortare, 20 cm, och lättare (160 gram totaltvikt!). Den kommer räcka mer än väl.
Bahco laplander är ett skämt i jämförelse. Fiskars Xtract-sågar har typ samma tandgrovlek som Silkyn, men är inte lika effektiva.
Den makalösa prestandan tillsammans med den väldigt låga vikten och den robusta kvaliteten gör den här sågen till en vinnare. Kommer bli en lysande partner till min M95 Peltonen, och A2. Storebror får nog mest vistas i trädgård eller i bilen nu, lite overkill för mig i skogen.
Edit: oj, citerade Kimmo istället för Paul.
Haha, ja det kan ibland vara svårt att hålla inläggen separerade.
Hur som helst. Du är medveten om att du nu skapar ett behov hos mig?!? Jag menar. Har inte ens tänkt på en hopfällbar såg och så läser man detta .
Hur köpte du din? Inrikes eller direkt från staterna?
Min Marttiini väger endast 67 g. Tillsammans med slidan väger den 129 g. Det betyder att kniv och slida är i stort sett lika tunga!?!
Bladet är 160 mm långt och taperat mot spetsen. Det är 1,5 mm tjockt på det bredaste stället intill handtaget. Den här bladlängden klarar säkert 95% av allt fileande (för mig).
Det är m a o extremt sällan som jag behöver ett längre blad. Har kanske hänt 5 ggr de senaste tio åren. Den mesta fisken fixar man ju ändå hemmavid och då kan man använda för ändamålet designade köksknivar.
~Paul~
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |