Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
2. Vilken kniv använder du där ute?
3. Vilken kniv använder du utomlands?
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
~Paul~
1. Till vardags, borde bli i tjänsten det... Mora 2000, och för mer omfattande skärning blir det rodell eller hilti...
2. "Där ute", friluftsliv, jakt, fiske och annat... Absoluta favoriten, alla kategorier, är min Shrade PH2. Vass som satan och håller skärpan otroligt bra. Ligger bra i handen dessutom. Är dock lite rädd om den så jag avlastar med en hemmagjord, lite kraftigare variant av Helle nying, kan man säga... Den är bra när man ska vålda lite...
3. Utomlands: Hittills har jag inte varit på några utlandsresor som ställt sådana krav att jag behövt bestycka mig med andra knivar än de jag använder i vanliga fall... Men för att banta packning så har jag använt en EKA swede 88. Uppbackad av ett Gerber-multiverktyg
4. Köket. Favoriten har i många år varit en Gerber kockkniv, men den har på senare tid fått hård konkurrens av en dito av märket global.
5. Drömkniv... Ja du... nu blev det svårt. Nån snygg helhornskniv av samisk modell kanske...