Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för svaret! Tyvärr var jag nog lite otydlig. Det är själva upphängaren (öglan som man trär bältet igenom) som ska vara öppningsbar! :)

Ja, när du säger det så blir det ju tydligt även för mig.
Jag var nog helt enkelt lite för snabb när jag läste din fråga.

Fällkniven kör ju med öppningsbar ögla i sina nya slidor,så det fungerar säkert som tänkt.
Jag har inte riktigt det behovet,har aldrig haft besvär med att ta av eller på kniven.
När jag var ung hängde jag kniven på vänster sida och bältesspännet på höger sida och då är det ju lätt att häkta av el. på slidan.

Numera har jag ett Fjällräven bälte och där går spännet enkelt att öppna åt bägge håll, så inget problem där heller.
Till vardags har jag ett läderbälte, men jag har ingen Bowie där...
Bara en Leatherman.

Mikael

MAW, gör en hylsa i slidan för bladet så behöver du inte använda läderhärdare.

Ja, hade först tankar på att göra en hylsa i 1.5mm kydex, men ska försöka köra så lätt som möjligt (försöker förena mina något motstidiga intressen: gramjagande vandrare och storknivsfantast :) ).
Shaftslidan jag gjorde till min H1 blev i princip hård som en nagel bara efter att ha varit blöt. Nästan så att jag tror det räcker till A2 också...med härdare borde saken vara biff.

Kimmo: har du några negativa erfarenheter av härdare som man bör känna till?

Ja...men det är väl bara för att vår knivlagstiftning ser ut som den gör...? :) :)

Egentligen inte, för när den trädde i kraft 1988 hade jag ett annat liv och gick inte längre med Bowiekniv i bältet ute på sta'n.

Istället hade jag en Kershaw Folding Field i fickan,men när Leatherman introducerades i Sverige blev det en så'n.
Sedan dess är det LM som gäller och på jobbet dessutom en slidkniv i benfickan på Fristads brallorna.
Ibland har jag även en vanlig fällkniv i byxfickan.Just nu är det Fällkniven GP som gäller,men en Victorinox hittar numera allt oftare en plats i fickan.

Bowien fick hänga med ut på sjön istället och gjorde tjänst som kökskniv i pentryt på en gammal segelbåt från 1899.
Det var kul det med och Bowien hängde och dinglade på en krok.
Den användes när den rökta fårfiolen skulle skivas.

Mikael

LM är inte dumt. Använder min Juice s2 mycket, dock bara i hemmet. Har nog inte samma vardagliga skäl som du att ha den med i bältet. Däremot en Vic Compact finns alltid med, eller TK4 om det är lite friluft på gång.

Fick alldeles precis hem ett kanonfint blad från Seved, som jag ritat själv. Tänkt som EDC men kommer även fungera kanon som liten jaktkniv. 16cm långt med 6.2 cm flatslipat blad (från eggens början räknat), knappt 2.5mm tjockt och 50 gram lätt i 154cm stål.
Precis så att jag kan få ett bekvämt helhandsgrepp. Ska bli riktigt skoj att sätta på handtag. Det lutar åt Redwoodvril eller Buckeyevril men även g10 är ett alternativ. Buckeye och ihåliga nitar hade ju fortsatt på temat "lätt".

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    41.1 KB · Visningar: 899
Fick alldeles precis hem ett kanonfint blad från Seved, som jag ritat själv. Tänkt som EDC men kommer även fungera kanon som liten jaktkniv. 16cm långt med 6.2 cm flatslipat blad (från eggens början räknat), knappt 2.5mm tjockt och 50 gram lätt i 154cm stål.
Precis så att jag kan få ett bekvämt helhandsgrepp. Ska bli riktigt skoj att sätta på handtag. Det lutar åt Redwoodvril eller Buckeyevril men även g10 är ett alternativ. Buckeye och ihåliga nitar hade ju fortsatt på temat "lätt".

Titta ja :D så bra att det kom fram ordentligt o att du gillar det. Det är verkligen ett lätt blad.
Ja bra ide med ihåliga nitar, passar skitbra till det lätta bladet. Buckeye eller Redwood är perfekt :)

Seved

Har även olive-drab g-10 med greppig yta, det med svarta spacers kunde också bli riktigt coolt. Om man vill ha lite mer modern look. Får se!

Jag tror också det kan bli kanon! Ska bara fatta beslut kring skaftämne..
A2-slidan börjar ta form i varje fall:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    37.1 KB · Visningar: 961
Jag har lillebror Chive, har inte använt den på länge men det är en ganska kul liten kniv.

Trots sin litenhet så får jag ett ganska bra grepp om den men jag tror nog att Leeken är en lite bättre kompromiss mellan storlek och användbarhet.

När jag bar Chiven så använde jag säkerhetsspärren. Jag lyckades ändå att flippa upp bladet i fickan vid ett tillfälle.

Det har jag dessvärre också! Har som sagt en Chive även jag. Och när kniven var relativt ny så bar jag den i fickan i och med att den är så liten. Skulle ta upp lite pengar och betala något i kassan på Konsum Extra, Växjö minns jag att det var. Skar mig illa i fingret. Pinsamt blev det då jag var tvungen att ta upp handen i och med att jag hade pengarna i samma ficka. Sönderskuret finger och blod överallt. Väckte stor munterhet i kön kan jag säga. Minns inte riktigt vilka ursäkter jag stammade ur mig innan jag flydde ut ur butiken!

Orsaken är rätt pinsam även den. Jag trodde säkerhetsspärren var någon form av transportspärr i och med att den är av plast. Så jag slet bort den när kniven var ny! Det var några år sen :) Har lärt mig en del sen dess.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg