Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fin fällkniven ,:) Robust. Har Customiserat ett par av just den :)

Ja, tror du har visat någon bild på det. Jag nöjer mig med en customslida till just denna dock, gillar verkligen greppet. När jag sätter eget grepp på en produktions-FK så blir det nog S1, där min hand är för stor för det ordinarie.

Här är en bild på A2 bredvid aktuell tjänstgörande storkniv, Ontario SP50.
A2 är ca 80 gram lättare (borde varit 90 men mitt ex väger 380 gram, står 370 på FKs hemsida) och har a 3 cm kortare egglängd. Med produktionsfodralen skiljer det 100 gram mellan paketen, 550 vs 650. Bladen är väsentligen liktjocka. A2s format är klart behändigare. Greppen likvärdigt komfortabla, men beroende på ens handstorlek så klart.
Det enda jag kan känna med A2 är att den är så pass dyr och fin att det kommer bära emot lite att gå loss på den till skogs...kostar ju betydligt mer än grannen här. Men det vore väl en skam att inte använda den..

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    74.4 KB · Visningar: 694
Jo det blir så. Ska bara göra en ny slida först, en "pouch" med upphängare. Gillar inte slidor med rem man knäpper över handtaget, de är mest i vägen. Orginalslidan är rätt tung också på 175 gram. Blir i shaft, och får nog ta läderhärdare med tanke på längden.

Jo det blir så. Ska bara göra en ny slida först, en "pouch" med upphängare. Gillar inte slidor med rem man knäpper över handtaget, de är mest i vägen. Orginalslidan är rätt tung också på 175 gram. Blir i shaft, och får nog ta läderhärdare med tanke på längden.

Det låter bra!
A2:an är värd att pyssla lite med,det är en mkt stilig kniv!
Jag valde NL2:an men jag har alltid sneglat lite åt A2:ans håll.

Naturligtvis ska du använda den, det är den ju till för!

Mikael

Jo nu är det inget snack om saken, den ska slitas. Har precis skurit ut lädret till slidan. Lite osäker på hur jag gör med upphängaren. Hade varit "nice" med en som man kan öppna och stänga, underlättar ju när man ska plocka fram kniven ur ryggan och hänga på sig den. Samtidigt ska det vara en säker mekanism. Tror ni två stora autotryckknappar håller måttet? Man skulle ju även kunna sy in kardborre men jag är inte helt förtjust i materialet i sammanhanget. Andra idéer? Lägga till en gevärsknapp?

Jo nu är det inget snack om saken, den ska slitas. Har precis skurit ut lädret till slidan. Lite osäker på hur jag gör med upphängaren. Hade varit "nice" med en som man kan öppna och stänga, underlättar ju när man ska plocka fram kniven ur ryggan och hänga på sig den. Samtidigt ska det vara en säker mekanism. Tror ni två stora autotryckknappar håller måttet? Man skulle ju även kunna sy in kardborre men jag är inte helt förtjust i materialet i sammanhanget. Andra idéer? Lägga till en gevärsknapp?

Nja,det finns hur mkt ideer som helst om hur kniven ska hållas fast i slidan.
Det överlägset mest praktiska jag har använt är en konventionell tryckknapp högt upp på skaftet a la scoutkniv.

Den ursprungliga slidan till NL2 funkar på detta vis och håller kniven på plats även under språngmarch.
När den sedan används in och ut ur slidan, vid lägerliv eller hrm.. i mitt fall numera mest trädgårdsjobb, så viks tryckknappens läderbit omlott runt upphängaren.
Där är den inte vägen för bladet.

Som du kanske förstår är jag nöjd med NL2:ans slida som den är.
Åtminstone sen jag färgade den mörkbrun.

Mikael

Nja,det finns hur mkt ideer som helst om hur kniven ska hållas fast i slidan.
Det överlägset mest praktiska jag har använt är en konventionell tryckknapp högt upp på skaftet a la scoutkniv.

Den ursprungliga slidan till NL2 funkar på detta vis och håller kniven på plats även under språngmarch.
När den sedan används in och ut ur slidan, vid lägerliv eller hrm.. i mitt fall numera mest trädgårdsjobb, så viks tryckknappens läderbit omlott runt upphängaren.
Där är den inte vägen för bladet.

Som du kanske förstår är jag nöjd med NL2:ans slida som den är.
Åtminstone sen jag färgade den mörkbrun.

Mikael

Tack för svaret! Tyvärr var jag nog lite otydlig. Det är själva upphängaren (öglan som man trär bältet igenom) som ska vara öppningsbar! :)

Jag har lillebror Chive, har inte använt den på länge men det är en ganska kul liten kniv.

Trots sin litenhet så får jag ett ganska bra grepp om den men jag tror nog att Leeken är en lite bättre kompromiss mellan storlek och användbarhet.

När jag bar Chiven så använde jag säkerhetsspärren. Jag lyckades ändå att flippa upp bladet i fickan vid ett tillfälle.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg