Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag är som så många andra på jakt efter den perfekta allroundkniven. Vilket iofs är ett högst individuellt val. Tänkte dock ta forumets kompetens och erfarenheter till hjälp en bit på vägen.

Söker en kniv eller ett blad som skall fungera till allt från tälja korvpinne, spänta lite tändved till brasan (inte klyva vedträn, bara spänta lite tändspån), rensa och fjälla en fisk, samt ev ta ur något vilt.

Vill nog ha ett blad i rostfritt stål, frågan är bara vilket? AEBL, 12c27, RWL-34 eller annat? Sen är ju nästa fråga vilken slipfas det skall ha för att funka både sakerna ovan. När det gäller skaft och slida så gillar jag naturmaterial, men inser också funktionaliteten i moderna material. Samtidigt så håller ju en kniv i kolstål, träskaft och läderslida en mansålder om den bara vårdas rätt. Vill ju helst ha en kniv att trivas med och vara lite stolt över, vilket kanske inte blir fallet om den säljs överallt i stora antal. Karesuandoknivarna som exempel, säkerligen helt ok knivar, men att göra sin egen från ett av deras blad blir både billigare och personligare och man slipper träffa på allt för många andra som har samma kniv.

Låter ju lite som en Morakniv, men riktigt så enkelt vill jag inte ha det. Villl ha en kniv som inte blir dyrare än att den går att tappa bort utan att gråta blod, samtidigt skall den vara av sådan kvalite att den är värd att vårda ömt och kan åldras med charm. Så ca en tusenlapp är väl budgeten, gärna något mindre. Har inget emot att göra den själv utifrån ett färdigt blad. Budgeten är då densamma, fast då skall den rymma vettigt skaftmaterial, material till slida och annat som behövs.

Vill nog ha en kniv med ett blad på ca 10-11cm, 3-4mm tjockt och en höjd på ca 20-25mm, rostfritt. Alternativt ett löst blad att bygga på, fulltånge eller sticktånge spelar mindre roll.

Råd, tips, kommentarer och synpunkter på vad och var jag bör söka mottages tacksamt.

Du för ett egenritat blad gjort i t.om. RWL-34 för 500kr. Annars låter det på dina bladspecs som att du skulle kunna ta bladet från Moras nya 3.2mm rostfria bushcraft orange och slöjda på.

Du får ett egenritat blad gjort i t.om. RWL-34 för 500kr. Annars låter det på dina bladspecs som att du skulle kunna ta bladet från Moras nya 3.2mm rostfria bushcraft orange och slöjda på.

Utmärkta förslag!

Casström säljer en Karesuando i RWL34 med egen design, som ser trevlig ut.

Laminerade blad från Mora är himla bra för runt en hundring styck, om man kan tänka sig kolstål.

Mikael

Köp fina diamantstift till så kan du laga tänderna själv också. Du tjänar in kostnaden för maskinen på nolltid!
Haha, de skulle jag behöva. Min käftis har hänvisat mig till en ny snubbe eftersom han går i pension. Jag har vänligt men bestäm tackat nej. Den nye har nämligen inte alls det goda rykte som den gamle hade ;).

Får se om Dremeln får jobba lite
laughing-1.gif

~Paul~

Jag hoppas det Kimmo! Det finns några fler prylar som jag kommer att köpa till Dremeln. Typ polerskivor, pelarställningen och eventuellt svarven för att tillverka egna flöten ;).

ClipiToolen ser intressant ut men har enligt min åsikt lite för få verktyg. En liten SAK som t ex Rambler är fortfarande avsevärt mer behändig.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg