Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Så här blev en till på detta nätta och praktiska blad,här ser man hur jag löst problemet med att det är en halv fulltånge, infälld palisander mellan skollorna i vackert rosenträ och pinnar i nysilver. Slidan blir mörkbrun .
Mycket vacker och praktiskt utformad kniv JE‼ Grattis till ett väl utfört arbete!

Bara för att eliminera några missförstånd. Rosenträ som skaftmaterial finns inte. Det är en missuppfattning som har tillkommit i samband med översättning från engelskans Rosewood. Rosewood tillhör helt enkelt familjen jakaranda. Palisander är också jakaranda. Du har m a o använt två olika typer av jakaranda till din kniv.

~Paul~
 
re

Eller... Dalbergia nigra, känt som Bahia Rosewood, Jacarandá da Bahia, Brazilian Rosewood, Rio Rosewood, Jacarandá De Brasil, Pianowood, Caviuna, or Obuina!
Rosewood är väl en benämning som är lite lätt att säga o folk fattar kanske vad det är men visst rätt ska vara rätt. Har använt nästan alla av dessa sorter till knivar under årena:)
 
Problemet med att kalla det här träslaget för "rosenträ" är att folk verkligen tror att det rör sig om material taget från en rosenbuske. Jag är tämligen säker på att de flesta icke insatta tänker så.

Jakaranda är en vedertagen term som har använts i många år och som de flesta till skillnad från Dalbergia (underklassen) kan associera till :).

Precis som du antyder så finns det ju en himla massa diverse Dalbergior, en del intressanta ur materialsynpunkt i samband med handtagstillverkning för knivar, andra icke så mycket.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dalbergia

~Paul~
 
re

Joo, så är det. Det mesta i jacaranda är inte så livfullt o ganska tråkigt i sig men stenhårt är det .:)
Här en dock jag gjort av honduras rosewood burl som hade grymma mönster i sig :)

sex-78_zpsb9166e34.jpg


Här är kock kniven jag gjorde av 1095 high carbon steel. Kanske skit för dig Paul men för mig funkar det heh heh.. Hamon härdat o blad längd på ca 15 cm så det är inte någon jätte.Vasst som faan o håller eggen bra skarpa även efter jag hållt på ett tag med grönsaker, potatis, kött. Hrc fick jag hela 62 på den här pjäsen.

sex-78_zps62422afa.jpg

fem-111_zpsa1c01bba.jpg
 
Mycket vacker och praktiskt utformad kniv JE‼ Grattis till ett väl utfört arbete!

Bara för att eliminera några missförstånd. Rosenträ som skaftmaterial finns inte. Det är en missuppfattning som har tillkommit i samband med översättning från engelskans Rosewood. Rosewood tillhör helt enkelt familjen jakaranda. Palisander är också jakaranda. Du har m a o använt två olika typer av jakaranda till din kniv.

~Paul~

Tack Paul och Kimmo! Och så lär man så länge man lever.
 
Bundeswehrs Taschenmesser - kniv från Victorinox

Jag funderar lite på den så kallade G.A.K Hur många andra leverantörer fanns det av denna modell vid sidan av Victorinox och hur skiljer sig kvaliten åt?

Finns det fler spännande "officiella" fällknivar för olika länders försvarmakter. Har fått för mig att brittiska armen respektive flottan haft några varianter helt i stål och som påminner om klassiska sjömansfällknivar. Och sedan svenska försvarsmaktens Eka Swede 38 respektive Swede 60 med M-nummer påtryckt.
 

Bilagor

  • DSC_8067.jpg
    DSC_8067.jpg
    32.9 KB · Visningar: 684
  • DSC_8068.jpg
    DSC_8068.jpg
    38 KB · Visningar: 694
Finns det fler spännande "officiella" fällknivar för olika länders försvarmakter. Har fått för mig att brittiska armen respektive flottan haft några varianter helt i stål och som påminner om klassiska sjömansfällknivar. Och sedan svenska försvarsmaktens Eka Swede 38 respektive Swede 60 med M-nummer påtryckt.

Du menar de här? :)
EKA%20Milit%C3%A4r.jpg
 
1. Jag funderar lite på den så kallade G.A.K Hur många andra leverantörer fanns det av denna modell vid sidan av Victorinox och hur skiljer sig kvaliten åt?

2. Finns det fler spännande "officiella" fällknivar för olika länders försvarmakter.

1. Victorinox (Schweiz), MilTec (Tyskland) och Aitor (Spanien).

2. Ja. Återkommer på den punkten.

~Paul~
 
Här är kock kniven jag gjorde av 1095 high carbon steel. Kanske skit för dig Paul men för mig funkar det heh heh.. Hamon härdat o blad längd på ca 15 cm så det är inte någon jätte.Vasst som faan o håller eggen bra skarpa även efter jag hållt på ett tag med grönsaker, potatis, kött. Hrc fick jag hela 62 på den här pjäsen.
Inte alls skit! Tvärtom. Allting är fint förutom eventuellt tjockleken på bladet. Personligen föredrar jag mycket tunna blad i samband med köksknivar.

~Paul~
 
re

Heh heh,, jag skojar bara ;-)
Joo, tjockleken skulle kunna vara tunnare:) Flat slipningen som är nu gör den dock vasst iallafall :) Men jag förstår vad du menar.Ett tunnare glider ju trots allt ännu bättre igenom men istället klarar den här kanske lite tyngre jobb i köket.
 

Liknande trådar