Håller med dig Fredrik, generation två knivar brukar vara de man vill ha! Är trots allt lite sugen på en Para 2, har faktiskt aldrig hanterat någon men eftersom den är en förminskad version av Military så borde den passa mig. En bättre fickkniv helt enkelt. Får se hur det blir!
Paul - instämmer med dig om "ricassos" i största allmänhet

Vad gäller clipet på Military håller jag även där med dig om kniven sticker upp för mycket om den exempelvis bärs i en byxficka. Men då jag oftast har den i en ficka med lock på så viks det över och det enda som syns är ca en cm svart clip mot en grön/svart jacka. I princip osynlig

samt bekvämt. I det fallet uppstår inte problemet.
Det där med bärkomfort får kanske bli ämne för ytterligare ett blogginlägg?

Det har ju mycket med profil på handtaget, tjocklek, vikt, längd, material etc att göra. En av de bekvämaste stora fällknivarna att ha i fickan och som jag har burit mycket är den klassiska "Police" i SS. Den sticker dock upp mycket och såväl handtag som clip lyser ordentligt i ögonen eftersom de är blanka. Så den får man nästan gömma under en skjorta el dyl. Men den slanka profilen, clipet och handtagsmaterialen gör att den trots sin vikt och längd knappt märks. Och lätt att plocka fram är den också då stål inte är så strävt som t ex G-10 så friktionen mot tyget blir försumbar.
Som sagt, finns mycket att säga i ärendet...tror jag återkommer!