Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Absolut gör man det. Brytpunkten mellan vinter och vår är också en fin tid, bland de bästa för skogsturer. Ligger just nu i lä från vinden, med den här utsikten. Varmt och gött!
Sorry OT.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    71.2 KB · Visningar: 742
En trevlig modell. Kanske lite mer "friluft" än vanlig edc med såg och syl?
Min favorit Vic edc är Compact. Fastnar du för farmern så rekommenderar jag tyska ebay, bäst priser!
 
Frågan är dessutom vad carta ämnar använda kniven till allra mest. Det vill säga vilka arbetsuppgifter som överväger.

~Paul~
 
Funderar på att köpa ett par classiska Schweizare till döttarna. Wenger eller Vic spelar ingen roll men dom ska förstås vara röda. Gärna sax, kapsylöppnare och nagelfil ombord förutom knivblad. Men det finns väl inga med låsbart blad utan att gå upp till de stora modellerna?
 
Funderar på att köpa ett par classiska Schweizare till döttarna. Wenger eller Vic spelar ingen roll men dom ska förstås vara röda. Gärna sax, kapsylöppnare och nagelfil ombord förutom knivblad. Men det finns väl inga med låsbart blad utan att gå upp till de stora modellerna?

Wenger har ju en modell med nagelsax på som dessutom finns i flera färger om du ändrar dig ang röd.

Själv blir det nog camp mini att ha på knippan och ev en hunter.
 
Jag valde sp50 pga den lite lägre vikten jfr sp51 och jag tror inte viktskillnaden gör den sämre på ett för mig märkbart sätt. Använder mest till vedspäntning och kvistning. Hugger riktigt bra också, inte mycket sämre än t ex Gränsfors vildmarksyxa. Men jag bär alltid såg så den aspekten är mer en bonus. Sjukt prisvärd får jag säga!

Ja det är väldigt mycket stor kniv för pengarna.
 
Nu när det ändå pratas om knivar för skog och mark och på fjället så tänkte jag visa en av mina favoriter. Det är s k "Caperknife" gjord av Matt Lesniewski. http://mlknives.com/Hade tur och fyndande den för vrakpris på eBay innan han blev lite mer känd. Tror jag gav $28 inklusive frakt och en liten handskriven hälsning från Matt. Han sålde några knivar mest för att få ut dem på marknaden i början av sin karriär.

Det är en månsidig liten rackare med en bladlängd på 8cm och en totalängd på 16cm. Själva kniven väger 80g och med fodral 125g. Stålet är 1095 så lite olja då och då är nödvändigt. Och dePaul, den är inte skålslipad utan konvex! ;-) Kniven har hel tånge och handtag av valnöt.

ML%20Caperknife%201b.jpg

Mycket enkel slida, kniven sitter lite löst om jag ska vara ärlig. Har den därför oftast
i ryggsäcksficka.

ML%20Caperknife%202b.jpg

Oerhört skön form på handtaget

ML%20Caperknife%203b.jpg


ML%20Caperknife%204b.jpg

Absolut ingen ricasso här! :)

Ett lite roligare alternativ till Moraknivar :)
 
Ja Alias, det där var ett trevligt fynd!
Bara att gratulera.

Matt L gör intressanta knivar till bra priser tycker jag.
Har ingen själv,men skulle inte tveka om jag hittar ngt.

Jag har två st Bark River Colonial Patch som lite liknar din ML,så jag känner till och gillar knivtypen.


Mikael
 
Så här blev en till på detta nätta och praktiska blad,här ser man hur jag löst problemet med att det är en halv fulltånge, infälld palisander mellan skollorna i vackert rosenträ och pinnar i nysilver. Slidan blir mörkbrun .
 

Bilagor

  • Jakt ros 001.jpg
    Jakt ros 001.jpg
    30 KB · Visningar: 727
  • Jakt ros 002.jpg
    Jakt ros 002.jpg
    28.3 KB · Visningar: 593
  • Jakt ros 003.jpg
    Jakt ros 003.jpg
    26.1 KB · Visningar: 585
  • Jakt ros 004.jpg
    Jakt ros 004.jpg
    25.8 KB · Visningar: 601

Liknande trådar