Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bra synpunkter Minael. Och visst gjorde man en del ovarsamma saker när man var lite grön. Framförallt slipningen har tagit tid för mig att få bra grepp om, och en och annan kniv har fått sätta hälsan till pga detta :)
Det jag inte är riktigt förtjust i på NL2 är ricasson och parerstången på ovansidan. Mitt önskemål hade varit en variant på H1:s handtag på A2. Och varför gör de inte en zytelslida till denna kniv kan man undra? Vad hade du ansett vara ett bra pris på NL2?

Haha nej på fjället följer det typ bara med en Vic.

Ps. Erkänn att du använde den där Solingenbowien även som kastkniv? ;)
 
Bra synpunkter Minael. Och visst gjorde man en del ovarsamma saker när man var lite grön. Framförallt slipningen har tagit tid för mig att få bra grepp om, och en och annan kniv har fått sätta hälsan till pga detta :)
Det jag inte är riktigt förtjust i på NL2 är ricasson och parerstången på ovansidan. Mitt önskemål hade varit en variant på H1:s handtag på A2. Och varför gör de inte en zytelslida till denna kniv kan man undra? Vad hade du ansett vara ett bra pris på NL2?

Haha nej på fjället följer det typ bara med en Vic.

Ps. Erkänn att du använde den där Solingenbowien även som kastkniv? ;)

Ok ,erkänner med skammens rodnad på mina kinder!

Jag köpte min NL ny 2007 och fick den då för 3000:- .
Det borde gå ganska lätt att få runt 10% på nypriset idag.
Har du tur kan du hitta begagnat mellan 2-3000:-

Vill du ha H1 stil på handtaget blir nog A2 bästa köp om du kan få 10%.
Sedan får du slöjda ngt fint som passar dina händer.
Egentligen inget att tveka inför och borde bli ett kul project.
En lätt vattentålig slida borde väl gå att göra i urgröpt älghorn och rårandsläder.
Ytskiktet på älghorn är ju både tunt och starkt.
Annars ligger väl Kydex nära till hands.


Mikael
 
Lägger upp en bild på min favorit, som jag efter fin hjälp härifrån hittade.

Har också en fundering som jag hoppas kunna få hjälp med här.
Funderar på en kniv från blind horse knives. Är det någon som har erfarenhet av deras knivar?
Dom släpper ju en ny varje månad som ibland är väldigt fina.

/
Jacob

Trevlig kniv! Är inte så kunnig om Benchmade, vilken modell är det?

Ja, alla borde äga en Opinel :). Fin kniv. Inte helt oäven till matlagning så länge man håller pivotområdet rent.

~Paul~
Lär ju med säkerhet bli fler Opinel-knivar hemma hos mig. Det första jag använde kniven till var faktiskt att skiva lite tomat. =)
 
Lägger upp en bild på min favorit, som jag efter fin hjälp härifrån hittade.

Har också en fundering som jag hoppas kunna få hjälp med här.
Funderar på en kniv från blind horse knives. Är det någon som har erfarenhet av deras knivar?
Dom släpper ju en ny varje månad som ibland är väldigt fina.

/
Jacob

Trevlig fällis där. Vilken BHK funderar du på? Jag är själv inte överentustiastisk vad gäller deras designer, men deras Snapp Knapp har jag alltid tyckt verkar fiffig :)
 
Ok ,erkänner med skammens rodnad på mina kinder!

Jag köpte min NL ny 2007 och fick den då för 3000:- .
Det borde gå ganska lätt att få runt 10% på nypriset idag.
Har du tur kan du hitta begagnat mellan 2-3000:-

Vill du ha H1 stil på handtaget blir nog A2 bästa köp om du kan få 10%.
Sedan får du slöjda ngt fint som passar dina händer.
Egentligen inget att tveka inför och borde bli ett kul project.
En lätt vattentålig slida borde väl gå att göra i urgröpt älghorn och rårandsläder.
Ytskiktet på älghorn är ju både tunt och starkt.
Annars ligger väl Kydex nära till hands.


Mikael

Jo en kydexslida hade det kanske fått bli. Det första jag hade gjort till A2 är dock en egen vikslida med upphängare, som den jag gjorde till min H1 (lade upp en bild för några dagar sedan) men med öppnings/stängbar upphängare. Jag tycker bara att den borde levereras med en zytelslida istället för den där i läder som inte ser jättepraktisk ut. Zytelslidorna är dessutom överlägsna kydex enligt mig. Kunde kanske blivit lite billigare paket med zytel också...
 
Tack! Det är en 707:à.

Funderar på woodsman eller woodsman pro, om det inte månadens kniv är något av intresse..
Sen tillkommer ju att välja material och vilken egg man vill ha.
 
Jo precis det pratades en del om urflisning etc, om det är du menar. Men det måste ju berott på att folk högg i stenar och annat skräp av misstag. Har för mig det ligger en del rullar på youtube med en del klanteri som säkert spädde på snacket. Jag har svårt att tänka mig att man skulle lyckas orsaka sådan eggskada genom att hugga i trä / spänta ved. Fällknivens övriga modeller har ju utsatts för påtagligt fler prövningar av oss och rapporter om problem med eggen i förhållande till detta är sällsynta i min erfarenhet.
A2 har en perfekt längd och bra profil för det Jag använder stor kniv till: i första hand spänta ved, i andra hand kvista av mindre stammar inför späntningen. "Hugga" gör jag sällan, utan bär såg. Vikten på kniven är också tilltalande, och även rosttrögheten ur underhållsprespektiv. Det enda som jag tror kan vara ett minus är handtaget som är lite magert om man jfr med min aktuella storkniv, Ontario SP50. Sedan är A2 100 gram lättare, vilket tilltalar mig iom att jag väger min utrustning rätt så flitigt....

Föredrar du SP50 före SP51
 
Jag valde sp50 pga den lite lägre vikten jfr sp51 och jag tror inte viktskillnaden gör den sämre på ett för mig märkbart sätt. Använder mest till vedspäntning och kvistning. Hugger riktigt bra också, inte mycket sämre än t ex Gränsfors vildmarksyxa. Men jag bär alltid såg så den aspekten är mer en bonus. Sjukt prisvärd får jag säga!
 
Jag är generellt inget fan av att bära kniv kring halsen av lite olika skäl. Favoritfällisen tk4 är svår att bära i bältet när man har ryggsäck, och lös i fickan litar jag inte på den. Den har sprättat upp min benficka vid ett tillfälle. Så varför inte bära den runt halsen så här? Faran med att ha ett rep kring halsen är minimerad med hjälp av en "break away connector" till fallskärmslinan. Och paketet är inte särskilt stort eller tungt (70 gram). I och med att det är en fällis så håller man inte heller på och fibblar med ett bart blad kring ansikte och bål när man tar upp och stoppar ned kniven. Acceptabelt helt enkelt, för mig.
Ut på skogspromenad nu, och se om detta funkar.... ;)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    86.3 KB · Visningar: 606
Vissa knivar bär jag också runt halsen men samtidigt i bröstfickan på min jacka eller skjorta. På det viset så dinglar den inte runt och stör allt för mycket.

~Paul~
 

Liknande trådar