Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Då blir det att beställa en från USA då, mycket billigare, som man har råd att använda :)
Den känns ganska rejäl och bra. Den skulle säkert fungera som ersättare till F1 om bara använder den som utiskogenkniv. Som sagts tidigare: lamineringslinjen är lite sådär och det är några få ställen (bla bladspärren) som inte är riktigt 100% perfekt.
Det är dock en kniv jag kommer att använda, om jag får tag på en billigare än 2250 och utan serienummer :)
Vilken firma anlitar du i staterna? Funderar också på att köpa en som jag kan använda. Den här är ju en renodlad samlarkniv, tack vare sitt låga nr.

~Paul~

Ett litet tips till er som sitter på helnya PXL.

Hittills har clipset på fem av de hittills kända tio exemplaren gått av. Om clipset är av den felaktiga typen så spricker det som om det vore kylt i kväve.

011 ?
013 ?
021 ?
037 ?
050 av
051 av
052 av, fixad
053 ?
055 av, fixad
058 av

Stackars Julia på Fällkniven skickar nya clips så att fingrarna blöder. :)
Som vanligt är Fällkniven bäst. Detta är ju en underleverantör som klåpat sig.

Ett litet tips till er som sitter på helnya PXL.

Hittills har clipset på fem av de hittills kända tio exemplaren gått av. Om clipset är av den felaktiga typen så spricker det som om det vore kylt i kväve.

011 ?
013 ?
021 ?
037 ?
050 av
051 av
052 av, fixad
053 ?
055 av, fixad
058 av

Stackars Julia på Fällkniven skickar nya clips så att fingrarna blöder. :)
Som vanligt är Fällkniven bäst. Detta är ju en underleverantör som klåpat sig.
Ajdå, inte roligt att höra. Jag får antagligen aldrig problem med mitt clip eftersom jag inte kommer att använda kniven. Den ligger i vitrinskåpet. Faktum är att det är just en sådan detalj som kan höja dess värde ;).

Mitt ex bär nummer 013.

~Paul~

Hur mycket är värdestegringen på en Mora2000 som legat ett år i ett av dePauls vitrinskåp?

;)
Haha. Nej, men jag menar att varje detalj på en numrerad upplaga som på något sätt skiljer sig från ordinarie exemplar höjer per automatik dess värde, trots att det handlar om något negativt, som i det här fallet.

Några exempel:
- Felstämplade frimärken, mynt,
- Spegelvänd text
- Material som skiljer sig från resten av upplagan (som i det här fallet, vilket visar att det är originalex.)
- Stoppade upplagor, varvid en del redan slunkit ut på marknaden

I det här fallet är det två saker som gör kniven annorlunda. Först och främst numreringen och därefter egenheten med det felaktiga clipset.

~Paul~

Den ligger i vitrinskåpet. Faktum är att det är just en sådan detalj som kan höja dess värde ;).

Mitt ex bär nummer 013.

~Paul~

normalt så ökar ett samlarobjekts värde om objektet är i orört skick, görna med perfekt orginalkartong osv. det roliga är att jag vid flera tillfällen fått höra att vissa bruksföremål ökar i värde vid användning gärna då om det finns en historia bakom, detta har man hört massor om på antikrundan och jag har hört det samma om min same-kniv flera gånger.. nu kan man dra en massa roliga vinklar på detta..hehe jag vet sedan innan att Paul inte går att provocera eller hetsa..

normalt så ökar ett samlarobjekts värde om objektet är i orört skick, görna med perfekt orginalkartong osv. det roliga är att jag vid flera tillfällen fått höra att vissa bruksföremål ökar i värde vid användning gärna då om det finns en historia bakom, detta har man hört massor om på antikrundan och jag har hört det samma om min same-kniv flera gånger.. nu kan man dra en massa roliga vinklar på detta..hehe jag vet sedan innan att Paul inte går att provocera eller hetsa..
Finns ingen orsak att bli provocerad, du stärker ju bara mina argument :). Mitt objekt är nämligen i perfekt och orört skick med tillhörande kartong, originalpapper och t o m postens AVI-papper.

~Paul~

1. Vilken kniv använder du till vardags? Jag änvänder mig av en samisk dubbelkniv, den har en stor kniv (huggare) samt en liten kniv i samma slida. denna kombination tycker jag är överlägsen, den stora använder man för grovt jobb som tex. skära rep, hugga ner slanor för vindskydd, klyva ved, mm.. medans man änvänder den lilla till personliga ändamål tex. matlagning och sniderier.
Om man vill går det även att ta ner mindre träd med huggaren.

2. Vilken kniv använder du där ute?samma där

3. Vilken kniv använder du utomlands? har ingen med mig då.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök? samma som innan men har även en Wictorinox liggandes i köket.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Är helnöjd med den jag har!!!

1. Vilken kniv använder du till vardags? Jag änvänder mig av en samisk dubbelkniv, den har en stor kniv (huggare) samt en liten kniv i samma slida. denna kombination tycker jag är överlägsen, den stora använder man för grovt jobb som tex. skära rep, hugga ner slanor för vindskydd, klyva ved, mm.. medans man änvänder den lilla till personliga ändamål tex. matlagning och sniderier.
Om man vill går det även att ta ner mindre träd med huggaren.

2. Vilken kniv använder du där ute?samma där

3. Vilken kniv använder du utomlands? har ingen med mig då.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök? samma som innan men har även en Wictorinox liggandes i köket.

Är helnöjd med den jag har!!!
Intressant läsning, men är du säker på att du mest använder dina två sameknivar i köket också??

Din bild är osynlig ;)

~Paul~

Finns ingen orsak att bli provocerad, du stärker ju bara mina argument :). Mitt objekt är nämligen i perfekt och orört skick med tillhörande kartong, originalpapper och t o m postens AVI-papper.

~Paul~

jag menade inte nu utan generellt..
jag vet hur det fungerar med samlarobjekt men erkänn att det är lite roligt att ibland ska det vara mint och ibland skall det användas, båda sätten kan höja värdet beroende på objektet.. jag har fler samlar tokiga polare och man kan förtäras av ett samlande, intresant men ett på gränsen till psykotiskt beteende men o andra sidan gillar jag dårar, ofta mycket roligare än vanliga svenssons..

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

~Paul~

1. En Benchmade CQC7
2. Mora 2000 och har med en kukri i ryggsäcken istället för yxa.
3. En incheckad Leatherman Wave som förhoppningsvis kommer fram samtidigt som mig.
4. Vet inte vad den heter men den känns bra.
5. Har ingen just nu även om en Shiva Ki Spiritblade inte suttit helt fel.

1. En Benchmade CQC7
2. Mora 2000 och har med en kukri i ryggsäcken istället för yxa.
3. En incheckad Leatherman Wave som förhoppningsvis kommer fram samtidigt som mig.
4. Vet inte vad den heter men den känns bra.
5. Har ingen just nu även om en Shiva Ki Spiritblade inte suttit helt fel.
OK, det tackar vi för. Trevligt. Tycker du att kukrin funkar väl?

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg