Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har två prospectorer och gillar dem skarpt. Både hjärntvättad av Dahlman under 80-talet och av egen erfarenhet. Vet nån om det finns nån bra och billig kanal till dessa löwenknivar och prisbilden.

Bosse
Hej Bosse. Jo, jag har letat på nätet och hittat två kandidater. Den ena har tyvärr inte så stort utbud men ganska bra priser. Den andra är tvärtom:
http://www.roedter-messer.de/loewenmesser.htm

http://shop.strato.de/epages/234002...egories/Schneiden/692771-692919/692771-788343

Priserna ligger i snitt runt 35 €. Finns både dyrare och billigare modeller förståss. Den jag är intresserad av är en hopfällbar kock/slaktkniv (9234) och den är naturligtvis (;)) den dyraste av dem alla. Det är den med upphängningskrok på handtagsryggen intill bladroten. Den kostar mellan 65 €.

I övrigt måste jag säga att jag tilltalas av dessa knivar no-nonsens utseende och naturmaterial. Lite retro :).

Stålet är i stort sett alltid ett enkelt kolstål i stil med 1070 men det finns rfr modeller också. Dessa tillverkas i Werkstoffe Nr 1.4116.

~Paul~
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Det varierar. De i rotationen som får mest fick-tid är: Emerson CQC7, MicroTech SOCOM, Strider/Buck 800SP och Benchmade 740 Dejavoo.

2. Fällkniven F1. Min egendesignade SK-3 ska testas och kanske ersätter F1:an innom kort.

3. Jadu, De ovan typ. Beror på om jag flyger eller inte men min Victorinox köpt för komfirmationspengar är alltid med hursomhelst.

4. Frugan lagar maten, jag öppnar vinet. =D

5. Oj, det finns så många... Någon Custom av Emerson, (CQC7, CQC8...), Strider, Bob Lum, Randal..... Listan kan göras lång. Jag tror dock att en Custom HALO3 från Microtech med Damascusblad, Mother of Pearl inlägg i skaftet och en Tritiumknapp hade varit så otroligt grymt!
 
1. Det varierar. De i rotationen som får mest fick-tid är: Emerson CQC7, MicroTech SOCOM, Strider/Buck 800SP och Benchmade 740 Dejavoo.

2. Fällkniven F1. Min egendesignade SK-3 ska testas och kanske ersätter F1:an innom kort.

3. Jadu, De ovan typ. Beror på om jag flyger eller inte men min Victorinox köpt för komfirmationspengar är alltid med hursomhelst.

4. Frugan lagar maten, jag öppnar vinet. =D

5. Oj, det finns så många... Någon Custom av Emerson, (CQC7, CQC8...), Strider, Bob Lum, Randal..... Listan kan göras lång. Jag tror dock att en Custom HALO3 från Microtech med Damascusblad, Mother of Pearl inlägg i skaftet och en Tritiumknapp hade varit så otroligt grymt!
Kanonknivar! Tack för inlägget. Intressant läsning. Jag förmodar att du liksom många av oss andra brukar huserapå de amerikanska knivforumen ;)?

~Paul~
 
Så är den då äntligen här. En ny (bland andra) modell från Fällkniven, PXLim: http://www.fallkniven.se/P/sv-pxl.htm

Priset är ganska våldsamt. Närmare 2,5 K med frakt. Men så får man också: 3G stål, Ivory Micarta handtag och marknadens antagligen bäst placerade clip.

Till skillnad från Fällkniven tidigare modeller så är denna något robustare. Det var denna faktor som lockade mig.

Kommer senare med en kort recension.

~Paul~
 
Då får jag hem och titta i brevlådan jag också :) Det borde ligga en vit där nu. Jag betalade igår och med Fällknivens raketfart så borde kniven kommit i förrgår. Senast jag beställde så var det sexton timmar mellan jag lade beställningen och jag hade prylarna i handen. :)

Jag undrar hur många PXL som de fått förbeställningar på. Jag läste på någon sida att de fått så många förbokningar att de kunde få problem att leverera till säljarna längst ut i kedjan. :)
 
Då får jag hem och titta i brevlådan jag också :) Det borde ligga en vit där nu. Jag betalade igår och med Fällknivens raketfart så borde kniven kommit i förrgår. Senast jag beställde så var det sexton timmar mellan jag lade beställningen och jag hade prylarna i handen. :)

Jag undrar hur många PXL som de fått förbeställningar på. Jag läste på någon sida att de fått så många förbokningar att de kunde få problem att leverera till säljarna längst ut i kedjan. :)
Ojdå. Jag betalade igår och den ligger tydligen på posten eftersom jag fått en avi. Får se om jag orkar hämta den idag, har lite annat att göra.

Vet du hur många PXL som tillverkas i första omgången?

~Paul~
 
Ingen aning... men jag har nummer #0050 framför mig med utr.se-gravyr.
OK, har också varit och hämtat min kniv nu. Serienummer 0013.

Första intrycket: Kniven är stor och tung! Avsevärt bajtigare än jag föreställt mig. Borta är den kända nättheten och finessen som F-knivens modeller i vanliga fall uppvisar. Den här är i stil med Sere 2000. Samma typ av slipfas och bladprofil. Micartan var lite mörkare än vad som framkommer av bilderna på firmans hemsida.

I stort sett så är jag nöjd med finishen. De enda småsakerna man kan påpeka är det som är så vanligt hos Fällkniven, nämligen att lamineringslinjerna inte är jämna eller ens symetriska på båda sidorna. Spetsen kunde också ha varit något exaktare. Som det är nu så lutar den åt ena hållet. Men som sagt, i övrigt en felfri pjäs.

~Paul~
 
Då blir det att beställa en från USA då, mycket billigare, som man har råd att använda :)
Den känns ganska rejäl och bra. Den skulle säkert fungera som ersättare till F1 om bara använder den som utiskogenkniv. Som sagts tidigare: lamineringslinjen är lite sådär och det är några få ställen (bla bladspärren) som inte är riktigt 100% perfekt.
Det är dock en kniv jag kommer att använda, om jag får tag på en billigare än 2250 och utan serienummer :)
 

Liknande trådar