1. Vilken kniv använder du till vardags?
Victorinox Rambler i byxfickan som är betydligt mer användbar än SD:n, pga stjärnskruvmejseln och kapsylöppnaren, samt en Spyderco dragonfly i jackan.
2. Vilken kniv använder du där ute?
En ganska enkel Martiini med 10cm blad, den fungerar OK både till trä, matlagning och fiskrensning, samt en Victorinox Compact i fickan; enligt mig den bästa av de lite större modellerna som tyvärr inte säljs i Sverige (som Bantam fast med sax). Climbern är lite för bred för att vara bekväm i fickan.
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Victorinox Rambler, den har jag alltid med. Den får plats i myntfacket på plånboken, men får såklart åka i resväskan under flygningen. Förstår inte hur folk klarar sig utan att alltid ha sax, pincett, flasköppnare, spårskruv- och stjärnskruvmejsel samt knivblad med sig.
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En liten Victorinox skalkniv med 8cm blad som köptes på Claes Ohlson för 20:-.
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Trodde när F1:an kom att den skulle bli det, men jag tycker den är obekväm i handen, samt gör fabriksslipningen att den är hopplös att använda till träarbeten. Dessutom är den inte så snygg, och lite för vanlig. En egengjord kniv i med skaft i masurträ och ett inte alltför dyrt blad, 10-12 cm, är nog en bra kompromiss. Det klart, jag hade gärna haft en Cold Steel Sisu, men den är lite väl dyr. Puma Prospector tycker jag är en av de trevligaste fällknivarna.