Samma som till mina Jörnkängor. Jörns blandning av tjära, fett och vax. Det behövdes en ordentlig grundsmörjning. Fortsättningsvis blir det inte som standard med sådant som innehåller fett.Dan, vad använde du som smörjmedel?
~Paul~
Raaskesven
Samma som till mina Jörnkängor. Jörns blandning av tjära, fett och vax. Det behövdes en ordentlig grundsmörjning. Fortsättningsvis blir det inte som standard med sådant som innehåller fett.Dan, vad använde du som smörjmedel?
~Paul~
OK, intressant. Du kommer således från och med nu undvika fett i denna blandning?Samma som till mina Jörnkängor. Jörns blandning av tjära, fett och vax. Det behövdes en ordentlig grundsmörjning. Fortsättningsvis blir det inte som standard med sådant som innehåller fett.
Raaskesven
Smörjer man läder med för mycket fett kan det bli sladdrigt. Å andra sidan tycker jag läder, som är ett levande material, behöver mer än vax ibland för att inte torka ut. Vill ha lite stadga kvar i slidan och tror inte Jörns blandning innehåller så mycket fett, med tanke på hur bra det fungerat på mina Jörnkängor, men vill ändå vara lite restriktiv. Inte blandningar som innehåller fett särskilt ofta alltså.OK, intressant. Du kommer således från och med nu undvika fett i denna blandning?
~Paul~
OK, intressant. Tack för förklaringen. Något som tydligen gör att läder kan dra åt sig diverse preparat är att blöta ner det och låta det nästan torka färdigt. Det är då man lägger på smörjmedlet, dvs när det fortfarande är lite fuktigt.Smörjer man läder med för mycket fett kan det bli sladdrigt. Å andra sidan tycker jag läder, som är ett levande material, behöver mer än vax ibland för att inte torka ut. Vill ha lite stadga kvar i slidan och tror inte Jörns blandning innehåller så mycket fett, med tanke på hur bra det fungerat på mina Jörnkängor, men vill ändå vara lite restriktiv. Inte blandningar som innehåller fett särskilt ofta alltså.
Mina kängor smörjer jag med tjära, fett, vax kanske 2, max tre gånger per år, övrig tid vax. Blir något liknande med slidan.
Raskesven
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
2. Vilken kniv använder du där ute?
3. Vilken kniv använder du utomlands?
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
dePaul sa:1. Vilken kniv använder du till vardags?
2. Vilken kniv använder du där ute?
3. Vilken kniv använder du utomlands?
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
... foto mjukgörningsmedel i...
//J
Synd att denna tråden somnat av lite, får la fylla på lite:
A just det, min slida till samekniven börjar bli lite för stor tror jag, om man håller den upp-o-ner o skakar lite så kan den åka ut. Finns det något sätt att göra den mindre? Funderar på att linda kniven i gladpack och väta ner slidan och sen sätta in kniven och låta den krympa lite. Men krymper den mer om man gör så? Ett annat problem är att slidan är duktigt vaxad och fettad så den måste nog ligga i blöt ganska länge tror jag.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |