Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jo, jag är också säker på att jag kommer trivas med den. Och den lär ju hålla i evigheter.

Jag kommer behålla den konvexa slipningen. (Så gott jag kan :)) Det känns dumt att förstöra den fina eggen som Mike och hans gäng har ansträngt sig för att få till.
Ska införskaffa ett nytt läderbälte till att börja med. Senare blir det väl musmatta och lite sandpapper också.

Dessutom, finns det några fördelar med en rak primäregg?
 
Jo, jag är också säker på att jag kommer trivas med den. Och den lär ju hålla i evigheter.

Jag kommer behålla den konvexa slipningen. (Så gott jag kan :)) Det känns dumt att förstöra den fina eggen som Mike och hans gäng har ansträngt sig för att få till.
Ska införskaffa ett nytt läderbälte till att börja med. Senare blir det väl musmatta och lite sandpapper också.

Dessutom, finns det några fördelar med en rak primäregg?
Nja, det är bekvämare att köra med en rak primäregg. Man behöver så att säga inte gå över hela bladets yta i samband med slipning/bryning. En utpräglad primäregg kan i vissa fall vara hållbarare än en zero-egg.

~Paul~
 
Kameran är bortrest. :)

Hur som helst. Har inte hunnit fälttesta den än, men de första intrycken på kniven är positiva. Den känns robust och luktar kvalitet.

Utformningen är superb. Se bilden:

heh2pi5.jpg


Ricasson är inbuktad, där passar pekfingret in. Man får alltså ett stadigt grepp väldigt nära eggens början, vilket bådar för maximalt moment. Dessutom får man alla fördelar en stor ricasso ger.

Bakvänt grepp upp och ner känns även väldigt skönt. Handflatan flyter in perfekt i gropen mellan handtaget och "taggen" som sticker ut innan bladet tar vid.

hehxy8.jpg


Slidan känns robust och gedigen, men jag tycker att den är felbalanserad. Fästet är långt ned och knivens handtag är tungt. Kniven vill välta. Har man dock ett nog brett och åtsittande bälte sitter den bra. Ett annat minus med slidan är att kniven blir att sitta högt, vilket gör att det blir svårt att komma åt den. Jag skall nog tillverka en egen läderslida.
 
Kameran är bortrest. :)

Hur som helst. Har inte hunnit fälttesta den än, men de första intrycken på kniven är positiva. Den känns robust och luktar kvalitet.

Utformningen är superb. Se bilden:

Ricasson är inbuktad, där passar pekfingret in. Man får alltså ett stadigt grepp väldigt nära eggens början, vilket bådar för maximalt moment. Dessutom får man alla fördelar en stor ricasso ger.

Bakvänt grepp upp och ner känns även väldigt skönt. Handflatan flyter in perfekt i gropen mellan handtaget och "taggen" som sticker ut innan bladet tar vid.

Slidan känns robust och gedigen, men jag tycker att den är felbalanserad. Fästet är långt ned och knivens handtag är tungt. Kniven vill välta. Har man dock ett nog brett och åtsittande bälte sitter den bra. Ett annat minus med slidan är att kniven blir att sitta högt, vilket gör att det blir svårt att komma åt den. Jag skall nog tillverka en egen läderslida.
OK, mycket att ta in där. Den inbuktade ricasson kallas "choil". Vet inte något svenskt namn. Har du kanske bilder på slidan?

~Paul~
 
Jag skulle uppskatta om du gjorde ett lite mer avancerat fälttest: Vedspäntning, ett visst täljande, matlagning, fiskrensning, i samband med jakt och t o m i köket där hemma.

~Paul~
 
Jag tror att de funkar väl allihopa. BR hade inte valt ett undermåligt träslag till så pass fina knivar. Till syven och sist handlar det sålunda om utseendeaspekten.

~Paul~

Ok.

../
Tackar.
Det är inte trähantag, ledsen för den dåliga bilden. Det är Micarta (Natural Canvas), dvs någon slags plast. Anledningen att jag valde micarta var att det är tåligare än trä, men också för att slidan är i kydex. Hade jag haft en läderslida hade jag kanske valt ett trähandtag i stället.

Vad gäller greppet tror jag faktiskt inte att det spelar så stor roll vilket material man väljer på sin Bravo-1. Dels är balansen i kniven väldigt skön, vilket borde göra den lättare/säkrare att arbeta med, dels är handtaget utformat på ett sådant sätt att den sitter tryggt i handen. Dessutom har kniven ett hål för fånglina, så det är inga problem att säkra kniven om man känner det behovet.

Ok. Ska som sagt bli kul höra mer om dina synpunkter.
 

Liknande trådar