Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har ju använt min Sikfors ett tag nu. Trevlig kniv, men jag upplever den lite kortbladig. Inspirerad av denna tråd blev det en Nebula:)

8d2db16be928d46580ada3f85ea5c834.jpg


Kommer att använda den på precis samma sätt som min Mora 2000, och det är svart kåtadags igen;-) Moran har hållit bra i 7-8 år nu. Får se hur Nebulan gestaltar sig om ett år;-)

Raskesven
 
Jag har ju använt min Sikfors ett tag nu. Trevlig kniv, men jag upplever den lite kortbladig. Inspirerad av denna tråd blev det en Nebula:)

Kommer att använda den på precis samma sätt som min Mora 2000, och det är svart kåtadags igen;-) Moran har hållit bra i 7-8 år nu. Får se hur Nebulan gestaltar sig om ett år;-)

Raskesven
Också en mycket fin kniv! Du får också berätta hur den klarar av diverse uppgiftger :)

~Paul~
 
Okej, då har jag testkört min Bravo-1. Den verkar lovande, minst sagt. Det som jag verkligen gillar är greppet och balansen. Den är skön att hålla i och att arbeta med. Kniven är ju rätt tung och det upplever jag som både en fördel och en nackdel. Tyngden bidrar till den sköna känslan, men samtidigt gör den att man fortare blir trött när man sitter och karvar en längre tid.
Skärpan finns det inget att anmärka på. Det här är min första kniv med konvex egg och det ger en lite annorlunda känsla mot den vanliga v-slipningen (jag jämför med mora). Svårt att beskriva men v-eggen biter mer aggesivt i trät, det känns som att den fortare "går på djupet". Men det är inget fel på bettet i bravon. Skulle testa "ensnittsmetoden" med kniven, på en björk, ca 2 cm i diameter. Eftersom kniven inte började skära riktigt som jag var van vid blev jag först tveksam till att eggen verkligen var tillräckligt vass, men helt plötsligt hade jag skurit igenom slanan. Märkte det knappt.
Testade lite på eldstålet också, mot knivens rygg. Det sprakade rätt fint och det lär inte bli några problem att få igång en brasa på det viset.
Bladets tjocklek är kanske lite väl tilltaget, 5,5 mm. Detta trodde jag skulle bli besvärligt när det kommer till att arbeta med kniven. men hittills har det inte varit något hinder. Samma gäller tumrampen på ovansidan bladet. Vid något tillfälle kände jag den när jag täljde, men tycker inte att den var till problem. Tvärtom hade jag nytta av den när jag använde knivens spets och den främre delen av eggen att karva med samt när jag täljde med tryckande skär i stället för dragande skär.
Fick tag på en bit eneträ också. Har inte hunnit sätta kniven till än, men jag ska se hur väl det går att snida till något med Bravon. Återkommer med rapport.
Jag ska naturligtvis testa kniven ännu mera och utsätta den för lite hårdare prövningar. Nar jag använt kniven ett tag ska jag försöka få till en recension som jag kan lägga upp här.
Tills dess får ni nöja er med några nytagna bilder, lite bättre än de förra.

03_L.jpg


09_L.jpg
 
Tack för det Andreas! En trevlig, kort recension. Gör gärna som du skriver, dvs återkom efter ett litet längre fälttest.

Tack igen,
~Paul~
 
Skoj! Min Rat 3 kom också i veckan. :)

Det var ju bra. Ska bli roligt att få höra din recension efter att du satt den i lite arbete.
Den ser ju rätt tjusig ut i alla fall, trots det svarta bladet. :)

Ang slidan så sitter även bravons slida väldigt högt upp. Både bra och dåligt, men mest bra enligt mig. Den sitter fast bra intill kroppen och man behöver inte skylta med den om man drar en tröja eller jacka över. Det känns inte alls som att den ska tippa över åt något håll. Däremot blir det lite krångligare när man ska dra den eftersom det är bökigare att komma åt när den sitter högt och eftersom kydexslidan är rätt trög.


Jag har ju använt min Sikfors ett tag nu. Trevlig kniv, men jag upplever den lite kortbladig. Inspirerad av denna tråd blev det en Nebula:)

8d2db16be928d46580ada3f85ea5c834.jpg


Kommer att använda den på precis samma sätt som min Mora 2000, och det är svart kåtadags igen;-) Moran har hållit bra i 7-8 år nu. Får se hur Nebulan gestaltar sig om ett år;-)

Raskesven

Jag gillar verkligen Nebulan, valet för mig stod mellan den och bravon. Det är inte omöjligt att jag skaffar en nebula också, nästa år eller så. Ge den vad den tål och återkom gärna med en recension.
Den slidan på bilden är väl inte original? Har du köpt kniven ny eller bättre begagnad?

/Andreas
 
.....
Jag gillar verkligen Nebulan, valet för mig stod mellan den och bravon. Det är inte omöjligt att jag skaffar en nebula också, nästa år eller så. Ge den vad den tål och återkom gärna med en recension.
Den slidan på bilden är väl inte original? Har du köpt kniven ny eller bättre begagnad?

/Andreas
Kniven är ny. Slidan likaså. Det fanns flera originalslidor. Jag lät göra en slida utan ficka för bryne och förlängd med tanke på höftbälte. Slidan var lite ljusare när jag fick den, men jag tyckte den behövde en smörjning.

Raskesven
 
Kniven är ny. Slidan likaså. Det fanns flera originalslidor. Jag lät göra en slida utan ficka för bryne och förlängd med tanke på höftbälte. Slidan var lite ljusare när jag fick den, men jag tyckte den behövde en smörjning.

Raskesven

Jaha, det var ju fint. Tycker att din slida verkar mycket bättre än den jag sett tidigare, med ficka för eldstål. Vart köpte du den?
 

Liknande trådar