Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tänkte nästan det... Så jag nöjer mig med att sätta upp den som en bild på väggen :)

För övrigt har jag blivit mer & mer taggad på en Bark Northstar..

Helt annan fråga; det har varit lite frågor om sliperi i tråden. Kommer inte ihåg om det sagts, men hur kommer det sig att en egg ibland "rullar" fram & tillbaks när man slipar på sten? Verkar speciellt gälla kolstål. Bästa sättet att få eggen rak igen brukar vara att dra några tag på ett stålbryne och eventuellt på ett läderbälte, men vet inte riktigt om det är rätt metod. Är eggen fortfarande mjuk då?
 
1. Så jag nöjer mig med att sätta upp den som en bild på väggen :)

2. För övrigt har jag blivit mer & mer taggad på en Bark Northstar..

3. hur kommer det sig att en egg ibland "rullar" fram & tillbaks när man slipar på sten?
1. Ja, där blir den fin :).

2. En mycket fin kniv. Visst blir man sugen!

3. Det här är ett komplicerat ämne och kan bero på ett antal olika saker. Till de vanligaste hör:
a. Råeggen är inte avlägsnad.
b. För snäv eggvinkel och därav karbidernas frånfall ur ämnet. Stålkvalitéen är helt ekelt för dålig för en sådan egg.
c. För mjukt stål (dålig värmebehandling).
d. Stålvalet i sig. Det går t ex inte att dra ner D2-stålet till under 15 grader per sida utan att riskera kollaps, beroende på kornets storlek.
e. En kombination av dessa punkter.

Det finns fler orsaker men det blir onödigt komplicerat ;).

~Paul~
 
I går när jag kom hem från jobbet låg den och väntade på mig.

B1_5.jpg


Min Bark River har anlänt. Har inte hunnit testa den än, men mitt första intryck är mer eller mindre wow! Den känns skön att hålla i, ser läcker ut och verkar hyggligt vass.
Kul att jag hann få den innan helgen, nu har jag två dagar på mig att testa den. Ska bli kul.
Jag återkommer i ärendet.

Här är lite fler bilder. (De är usla, men jag tog dem snabbt i morses innan jag åkte till jobbet. Ska försöka få till bättre bilder under helgen.)

http://s206.photobucket.com/albums/bb10/Andreas_bilder/?action=view&current=B1_1.jpg

http://s206.photobucket.com/albums/bb10/Andreas_bilder/?action=view&current=B1_3.jpg
 
uppdatering

1. Oftast är det en Schweizisk armékniv, en Huntsman. Mest använda verktygen är saxen och korkskruven. :) Minst använda är kroken och tandpetaren. En trogen kamrat som hängt med i ca 13 år.

2. Numera är det oftast en Gerber Gator, drop point, 154 CM. Men sett över åren är det utan tvekan moraknivar som oftast följt med och använts.
Jag har dock nyligen skaffat mig en Victorinox Jumpmaster som verkar lovande. Det kommer nog att bli en ständig följeslagare.

3. Brukar inte dra med mig knivar när jag åker utomlands. Utom när jag bilar, för jag brukar ha en mora liggande i bilen.

4. Varierar, har en uppsättning Fiskars som är rätt välanvända och en oidentifierbar brödkniv som används dagligen. Favoriten är dock en global-kniv, ca 20 cm. På senare tid har jag även upptäckt förträffligheten i en tupperware-kniv som jag hittat ute och provat. Lätt och smidig att arbeta med.

5. Drömkniv vet jag inte... Mitt nästa knivköp ser i dagsläget ut att bli Bark Rivers Bravo-1. Jag "behöver" en rejäl fastbladskniv för allroundbruk och den uppfyller mina kriterier med råge. Har även tittat på Emersons verk och är ganska sugen på en CQC-8. Men att lägga pengar på en sådan är inte aktuellt.

Det här var ju min förra lista, men nu när jag fått en ny kniv är det dags att ändra lite.
Punkterna 1, 3 och 4 är oförändrade.
Så jag hoppar direkt till punkt 2:
Min Bravo-1 kommer att bli den kniv jag tar med mig ut. På kortare turer (hunden, svampskogen, etc) blir det dock min Vic Jumpmaster. Gerbern kommer att få hänga med, men det blir främst när jag rör mig vid kusten och är ute med båten.

Punkt 5: Nu har jag ju skaffat en av mina "drömknivar". Har dessutom insett att jag inte alls vill ha en Emerson-kniv, varför önskelistan för tillfället är tom. Kan tänka mig ytterligare en Bark River i framtiden, något i stil med Aurora, Nebula eller Northstar.
 
Det här var ju min förra lista, men nu när jag fått en ny kniv är det dags att ändra lite.
Punkterna 1, 3 och 4 är oförändrade.
Så jag hoppar direkt till punkt 2:
Min Bravo-1 kommer att bli den kniv jag tar med mig ut. På kortare turer (hunden, svampskogen, etc) blir det dock min Vic Jumpmaster. Gerbern kommer att få hänga med, men det blir främst när jag rör mig vid kusten och är ute med båten.

Punkt 5: Nu har jag ju skaffat en av mina "drömknivar". Har dessutom insett att jag inte alls vill ha en Emerson-kniv, varför önskelistan för tillfället är tom. Kan tänka mig ytterligare en Bark River i framtiden, något i stil med Aurora, Nebula eller Northstar.
Alltså, det blir lite svårt att börja ändra i tabellen. I så fall måste man ändra hela tiden eftersom folk köper nya knivar, får nya favoriter och gör sig av med en del gamla knivar.

Jag tror trots allt att tabellen får bli som den är och om ett år så kanske man kan skriva en ny och uppdaterad tabell.

~Paul~
 
1. Ja, där blir den fin :).

2. En mycket fin kniv. Visst blir man sugen!

3. Det här är ett komplicerat ämne och kan bero på ett antal olika saker. Till de vanligaste hör:
a. Råeggen är inte avlägsnad.
b. För snäv eggvinkel och därav karbidernas frånfall ur ämnet. Stålkvalitéen är helt ekelt för dålig för en sådan egg.
c. För mjukt stål (dålig värmebehandling).
d. Stålvalet i sig. Det går t ex inte att dra ner D2-stålet till under 15 grader per sida utan att riskera kollaps, beroende på kornets storlek.
e. En kombination av dessa punkter.

Det finns fler orsaker men det blir onödigt komplicerat ;).

~Paul~

Ok, tack för svaret. Det låter troligt med tanke på att jag övat mig på billiga bruksknivar.
 
I går när jag kom hem från jobbet låg den och väntade på mig.

B1_5.jpg


Min Bark River har anlänt. Har inte hunnit testa den än, men mitt första intryck är mer eller mindre wow! Den känns skön att hålla i, ser läcker ut och verkar hyggligt vass.
Kul att jag hann få den innan helgen, nu har jag två dagar på mig att testa den. Ska bli kul.
Jag återkommer i ärendet.

Här är lite fler bilder. (De är usla, men jag tog dem snabbt i morses innan jag åkte till jobbet. Ska försöka få till bättre bilder under helgen.)

http://s206.photobucket.com/albums/bb10/Andreas_bilder/?action=view&current=B1_1.jpg

http://s206.photobucket.com/albums/bb10/Andreas_bilder/?action=view&current=B1_3.jpg

Wow, grattis! Vad heter trähandtaget?

För övrigt, vilket av deras trähandtag fungerar bäst i väta? Kan inte se att de har t ex Cocobolo i sitt sortiment; hört det ska fungera bra vid regniga jobb. Kanske går att beställa ändå?
 
Wow, grattis! Vad heter trähandtaget?

För övrigt, vilket av deras trähandtag fungerar bäst i väta? Kan inte se att de har t ex Cocobolo i sitt sortiment; hört det ska fungera bra vid regniga jobb. Kanske går att beställa ändå?
Jag tror att de funkar väl allihopa. BR hade inte valt ett undermåligt träslag till så pass fina knivar. Till syven och sist handlar det sålunda om utseendeaspekten.

~Paul~
 
Alltså, det blir lite svårt att börja ändra i tabellen. I så fall måste man ändra hela tiden eftersom folk köper nya knivar, får nya favoriter och gör sig av med en del gamla knivar.

Inga problem, det är klart att det blir jobbigt att uppdatera tabellen så fort folk köper en ny kniv. Men för alla intresserade så har jag i alla fall uppdaterat min lista här.


Wow, grattis! Vad heter trähandtaget?

För övrigt, vilket av deras trähandtag fungerar bäst i väta? Kan inte se att de har t ex Cocobolo i sitt sortiment; hört det ska fungera bra vid regniga jobb. Kanske går att beställa ändå?

Tackar.
Det är inte trähantag, ledsen för den dåliga bilden. Det är Micarta (Natural Canvas), dvs någon slags plast. Anledningen att jag valde micarta var att det är tåligare än trä, men också för att slidan är i kydex. Hade jag haft en läderslida hade jag kanske valt ett trähandtag i stället.

Vad gäller greppet tror jag faktiskt inte att det spelar så stor roll vilket material man väljer på sin Bravo-1. Dels är balansen i kniven väldigt skön, vilket borde göra den lättare/säkrare att arbeta med, dels är handtaget utformat på ett sådant sätt att den sitter tryggt i handen. Dessutom har kniven ett hål för fånglina, så det är inga problem att säkra kniven om man känner det behovet.
 
Jag är helt säker på att du kommer att trivas med kniven Andreas!

Har du bestämt dig för hur du skall bryna kniven? Kommer du att bibehålla den fullt konvexa slipfasen ända ner till primäreggen? Eller lägger du på en mindre, rak primäregg?

~Paul~
 

Liknande trådar