Stort knivintresse - välj din favoritkniv

De har dessutom riktigt bra slidor, tycker jag. Ånga till formen, sen grönlandsvalla och varmluft. GDS-satserna för att snåla--men jag vet att du gillar fångstlina, och på kitet jag köpte (#1) fanns inget hål för denna. Men det fixar en borrmaskin. #3:an köpte jag färdig i resinwood. Riktig klasse.
Hm, nu läskar du mig :). Ja, jag vill helst kunna säkra kniven med fånglina i vissa sammanhang.

~Paul~
 

Intressant. Föga oväntat att moran blev ute-favoriten och i mitt tycke inte konstigt att Victorinoxen var populärast till vardags. Hade i och för sig inte väntat mig att victorinox skulle bli den mest förekommande kniven när man summerar alltihop, men det visar väl på att folk har mer "vardag" än att de vistas "ute".

Skulle gärna se en mer detaljerad tabell också, men det kan vänta till du räknat om.
 
Rätt kul att läsa listan och man är väl knappt förvånad att morakniven ligger högst upp på listan på kniven för utebruk. Men är lite förvånad över att det är så få handgjorda knivar med på listan, det är dessa som har en själ och som bara blir snygagre med åren. Tänkte komma med mitt lilla bidrag till de 2 knivar jag använder ute i skog och mark. Använder inte kniv annat än i skogen och undviker köket därhemma rätt mycket också =)

Sameinspirerad kniv av Kimmo Sorvoja
nb_knife.jpg



Kopia av Ray Mears kniv, fast med valnötsskaft och annat stål i bladet, av Johan Staaf
knife_bushcraft.jpg
 
Sammanställningen av knivenkéten gick snabbare än väntat. Jag har två versioner. En detaljrik och den andra (i tabellform) mer översiktlig. Det är den senare som jag presenterar nu:

Resultatknivenket.jpg


Om någon skulle vilja ha den andra versionen också så kan jag skicka den på begäran.

~Paul~
Protest;)

Det ska finnas minst 1 för samekniv under "Drömkniven".

Raskesven
 
Som jag skrev igår. Det där lite svårt att klassificera knivarna. T ex hur skall man hantera en Frost? Under mororona eller som eget märke? Nästa Frost kan nämligen av uppgiftslämnaren ha namngetts som mora ;)

~Paul~
 
Får man komplettera Paul?

Min Bill Öberg fick jag någon vecka efter jag lämnade in listan med mina prefererade knivar. Det är en handjord samekniv med handverksmässigt smitt kolstålsblad och resten slöjdat i Björkudden och det är numera både min drömkniv, utekniv och mm. Inte till vardags på jobbet eller som kökskniv men en hel del till lite av varje hemma.

Thure
 
Min Bill Öberg fick jag någon vecka efter jag lämnade in listan med mina prefererade knivar. Det är en handjord samekniv med handverksmässigt smitt kolstålsblad och resten slöjdat i Björkudden och det är numera både min drömkniv, utekniv och mm. Inte till vardags på jobbet eller som kökskniv men en hel del till lite av varje hemma.

Thure
Du råkar inte ha en bild på den?

~Paul~
 
Vad sägs om den här Vietnam-era kniven från Hattori? SOG har en liknande.

Blad i AUS-8, handtag i micarta.

~Paul~
 

Bilagor

  • Sog originalbowie.jpg
    Sog originalbowie.jpg
    27.2 KB · Visningar: 551
  • Hattori Sogkopia.jpg
    Hattori Sogkopia.jpg
    79.6 KB · Visningar: 873
  • Hattori Sogkopia 2.jpg
    Hattori Sogkopia 2.jpg
    7.8 KB · Visningar: 593

Liknande trådar