Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ingen FK är ju billig,men väl värda sitt pris!:)

Köparna verkar ju i allafall tycka det eftersom FK ökade sin försäljning i antal sålda knivar, trots den kraftiga prishöjningen för några år sedan.

Mikael
När man nått in i ett visst segment är ett högt pris en konkurrensfördel snarare än tvärt om.

@Mikael
Även om jag sett dom förr så är dom så fina att det är roligt att se dom igen.
Jag har börjat mer och mer att lägga mirrorfinish på mina knivar.

Fredrik

Ja mirror finish blir snyggt!
Jag tycker det är enklast att göra eftersom ytan ofta är vågig.
När bladet har jämna fina ytor,kommer finishen så att säga av sig själv.
Plötsligt så tar stålet polering och blir blankt,men inte förrän ytorna är jämna.

Mikael

När man nått in i ett visst segment är ett högt pris en konkurrensfördel snarare än tvärt om.

Ja,det är hur sant som helst.
Vi konsumenter reagerar verkligen på underliga stimuli,som för en marknadsförare är enkel basic i skolboken.

Höj priset och sälj mer!
Konstigt men det funkar lika bra på läppstift som på lyxbilar och även på Fällknivens produkter.

Mikael

BS1 fulltångeblad får en fin balans i färdigt skick.
Lite tung för sin storlek men en rejäl kompis i Fjällnatur.
Jag har gjort vadarstav, späntat ved och rensat Fjällöring med den.

Tillsammans med WM1 hör den till mina två favoriter bland FK's lösa blad.

Mikael

Snyggt Mikael! Sitter som sagt och filar på en WM1 med buckeye burl som sen ska vaxas. Jag har INGEN aning hur det kommer sluta, det är nämligen första gången jag ger mig på ett knivblad själv :) Men kul är det!
Funderade också på mosaiknitar men fick tag på lite 5 mm mässingrör som jag tror kommer funka.
Ja vi får se, om det inte blir totalkatastrof så kommer bild efterhand ;)

Snyggt Mikael! Sitter som sagt och filar på en WM1 med buckeye burl som sen ska vaxas. Jag har INGEN aning hur det kommer sluta, det är nämligen första gången jag ger mig på ett knivblad själv :) Men kul är det!
Funderade också på mosaiknitar men fick tag på lite 5 mm mässingrör som jag tror kommer funka.
Ja vi får se, om det inte blir totalkatastrof så kommer bild efterhand ;)

Det går alltid att fixa till i efterhand.
Det viktiga är att ha kul medan man jobbar!
Learning By Doing är ett utmärkt sätt att börja.

Min TK1:a gjorde jag om 3 gånger innan det blev bra.

Mikael

6. Tack för hjälpen! Väntar nog till den nya masur 92 kommer. Har min gamla hederliga made in sweden 38 men den har ju inget lås.
Nu har jag en hederlig S60 med lås:
8190540883_abb8c6ec4b_z.jpg

8191625502_19302f30b3.jpg

Jag hade redan innan en hederlig Swede 60 fast på den låser inte låset. Jag ska skruva upp och jämföra när jag får tid och lust till det.

Nu har jag en hederlig S60 med lås:

Och om ni vill titta på en annan Swede med lås (hederlig eller ohederlig får ni avgöra själva) så finns lite fler bilder på http://www.flickr.com/groups/eka-knivar/

8191288684_de70af647b_c.jpg

Lite ytterligare info direkt från Johny Kanaan på EKA:

The handle design for Swede 7 comes from a prototype dating back to 1969. The model was never manufactured. The prototype was designed by Torbjörn Evrell* the 3rd owner of EKA. The blade is from the EKA Nordic T8, one of the strongest folder in the world, tested and approved by the best Swedish Survival Instructor.
7 stands for 7cm blade. The Swede line are all folding knives; the Nordic line are all fixed blade knives (now).
...
The mass production just started after 2 years of testing, and the availability will be within 3 months from now.
...
The cost has not been finalized yet, but the price is not going to competing in the budget segment.

* http://en.wikipedia.org/wiki/Torbj%C3%B6rn_Evrell

@soundoptics

1. Himla fin EKA det där!

2. Var kan man läsa fakta specen på den nya Forum EKA kniven?
Mikael

1. Jag antar att du menar att Swede 7 är fin. Jag håller med och hoppas att den kommer att leva upp till våra förväntningar. Jag håller sakta på att ändra mig om rostfria skruvar.

2. Spec på nya Forum EKA kniven: Jag antar att du menar http://www.utsidan.se/cldoc/dags-for-en-ny-kniv.htm? Swede 92 masur. (Dvs inte Swede 7). Det är ju omnes som skött förhandlingar och administrerat beställningar. Det var jag som förde saken på tal och fick ett "We are very busy now with the hunting season, but we can do our best to keep people satisfied" från Mr Kanaan via epost innan den separata tråden startades av omnes. Det är en standard Swede 92 masur.

Jag har en ny Swede 92 i ill-gröngul. Däremot har jag inte en äkta hederlig Swede 82. dePaul har bådadera och kanske kan berätta om det finns några skillnader mellan gamla Swede 82/92 och de nya. Jag tror han köpte en (eller några stycken 92 wood) för ett tag sedan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg