Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag skulle kunna tänka mig "Knivar" som en underkategori till "Utrustning". Då blir det inte så många olika delar att hålla reda på, det blir mycket aktivitet, men lite lättare att se vad som händer. Och framför allt mycket lättare att hitta och hålla koll på alla trevliga trådar om knivar :)[/QUOT

Just så tänker jag också och det var själva kärnan när jag tog upp ämnet.

En enda underkategori under utrustning döpt till knivar på samma sätt som det exempelvis finns friluftskök.

Jag tror inte att det skulle bli så otroligt många trådar igång samtidigt men det skulle bli lite uppdelning av den långa tråden. Skrev man om frågeställningar Stål kom det i en tråd där sånt diskuterades och visar man sina nya alster så vart det i en annan aktiv tråd eller också startar man med en ny rubrik. Vill man resensera sin nya kniv så skriver man om den - får lite svar - diskuterar - och till slut ebbar det ut men blir lätt att hitta igen om man vill läsa om eller ge en ny halvårsrapport om användningen.
Håller förståss även med om att långtråden har en tjusning på sitt överraskande sätt så det finns för och motargument.

Bosse

Nja, jag håller inte med angående just EKA. .
Mycket bra svar och kommentarer!

Konsumentinflytande är det enda som kan påverka. Om vi lyckas övertyga att vi vore beredda att betala (betydligt) högre priser för högre kvalitet och den utformning vi föredrar.

Skulle vi vara beredda till det i till exempel vår gemensamma beställning?
http://www.utsidan.se/cldoc/dags-for-en-ny-kniv.htm

Men det är inte så troligt. Prispress och rea på web-butiker och mega-varuhus.

När jag skulle hitta bra kniv i somras gick jag till de små butikerna först. De var okunniga, oengagerade eller ville sälja något som jag inte ville ha.

Mycket hellre köpa på web-butik med utmärkt kundtjänst och väldigt bra villkor (ovillkorlig returrätt osv).

Tre exempel: casstrom.se, lamnia.fi och mindyourfingers.co.uk som jag fick utmärkt service (och bra priser) på..

Kanske EKA skulle börja sälja direkt till kund, med möjlighet att detaljutforma kniv?
Som ex-vis http://www.skeppshult.se/sv/stories/pimp-my-bike (fast för knivar)

re

Tjena alla vänner.
Jag kör vidare med en fråga till er här på forumet då jag vet att ni har mycket info här:) Har haft den här kniven i fråga en gång här men fick inte så mycket info om den. En kniv jag haft i lådan jag inte vet så mycket om. Ser gammal ut som synden men kanske inte är sådär vrålgammal iallafall. Det står frost sweden stainless på bladet. Har ni lite info om ålder och så vidare skulle jag vara tacksam.

ett-2001.jpg

tvaring-4.jpg

tre-1766.jpg

1.Nja, jag håller inte med angående just EKA.

2. arbete sker fortfarande i Eskilstuna (jag tror inte VDn sitter och monterar ihop knivarna)

3. och om vi har tur är Kaanan uppriktig i sin ambition att återbörda all produktion.

4. När någon arbetar hårt och lägger ner så mycket energi på hemsida, upprensning av produkter och korrespondens brukar det vara tecken på att det inte är enbart vinstintresse som driver.

5. Vad det verkar var det EKA pre-Kaanan som var lata och inkompetenta som lät företaget gå åt h-e. Det är alltså dom om någon man bör vara besviken på.

6. Tack för svar ang 88 vs 8. Men är det inte så att med nya billig-EKA så alltihop skålslipat?

7. P.S. Innan jag uppdaterade mig på tråden var jag inne på EKAs hemsida och skrev ett surt brev till stackars Johnny (kundtjänst lol) över den usla svenskan.
1. Vi har var och en våra åsikter. Tror att det i längden är meningslöst att återigen behandla ämnet. Detta har redan gjorts en gång och vidare diskussion blir bara en upprepning.

2. Som sagt. Jag kan inte gå in på detaljerna eftersom jag har avgett ett löfte men en mycket viktig del av tillverkningen sker i annat land.

3. Tur var rätta ordet.

4. Varför skulle det inte kunna vara enbart vinstintresse?!? Så funkar ju de flesta företag. Det är väldigt få exempel där man kan snacka om kall och ideellt arbete baserat på gamla traditioner och arbetaranda. Framför allt inte när det handlar om en genom-utländsk intressent/ägare som inte har sina rötter i svensk mylla.

5. Hm, och trots det så har EKA varit en ikon inom den svenska finmekaniska industrin i 126 år innan J. Kanaan tillträde sin post ;). Vi vet för lite för att diskutera de ekonomiskt-strategiska turerna kring EKA-s finansiella problem i slutet av 2008.

6. Jo, de nya är det. Jag trodde dock att du ägde en äldre EKA. Ber om ursäkt för det. Om man jämför den nya 88-an med 8-an så är i så fall 8-an bättre.

7. Det gjorde du rätt i.

~Paul~

Jag skulle kunna tänka mig "Knivar" som en underkategori till "Utrustning". Då blir det inte så många olika delar att hålla reda på, det blir mycket aktivitet, men lite lättare att se vad som händer. Och framför allt mycket lättare att hitta och hålla koll på alla trevliga trådar om knivar :)[/QUOT

Just så tänker jag också och det var själva kärnan när jag tog upp ämnet.

En enda underkategori under utrustning döpt till knivar på samma sätt som det exempelvis finns friluftskök.

Jag tror inte att det skulle bli så otroligt många trådar igång samtidigt men det skulle bli lite uppdelning av den långa tråden. Skrev man om frågeställningar Stål kom det i en tråd där sånt diskuterades och visar man sina nya alster så vart det i en annan aktiv tråd eller också startar man med en ny rubrik. Vill man resensera sin nya kniv så skriver man om den - får lite svar - diskuterar - och till slut ebbar det ut men blir lätt att hitta igen om man vill läsa om eller ge en ny halvårsrapport om användningen.
Håller förståss även med om att långtråden har en tjusning på sitt överraskande sätt så det finns för och motargument.

Bosse
Precis. Lite synd om den här tråden skulle råka bli utarmad likt en gammal rysk ubåt :).

~Paul~

Tjena alla vänner.
Jag kör vidare med en fråga till er här på forumet då jag vet att ni har mycket info här:) Har haft den här kniven i fråga en gång här men fick inte så mycket info om den. En kniv jag haft i lådan jag inte vet så mycket om. Ser gammal ut som synden men kanske inte är sådär vrålgammal iallafall. Det står frost sweden stainless på bladet. Har ni lite info om ålder och så vidare skulle jag vara tacksam.

Jag har den laminerade versionen av denna modell. Den heter om jag minns rätt 355. Denna är något äldre, dvs från 40-50 talet. Numret har jag tyvärr inte i huvudet.

De laminerade har tyvärr en löjligt ricasso. Den bästa kombon hade varit ett blad utformat som på din kniv men med Uddeholm Arne i stället för Sandvik-stålet.

~Paul~

Jasså den var för svår för er? Bara jag som hade Uppfinnar-Jockes Kluriga magasin som liten?
Jo, Fällkniven tar bort A1b ur sitt sortiment. Så vill man göra egen A1 så får man nog passa på snart. Själv blir nog mitt nästa blad från dem S1.

/M
Var det så du menade. Jag förstod det som att det var något fel på själva sidan eller någon av modellerna.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg