Stort knivintresse - välj din favoritkniv

dePaul har bådadera och kanske kan berätta om det finns några skillnader mellan gamla Swede 82/92 och de nya. Jag tror han köpte en (eller några stycken 92 wood) för ett tag sedan.
82 hade ju bubinga-skollor. 92 har gummerat handtag. 92 Wood har jag också hemma men har ärligt talat inte öppnat asken för att jämföra med den gamla 82-an! Jag gör det i morgon och om det är någon skillnad på dessa två modeller så kommer jag några bilder.

~Paul~

Kniviga modell-frågor

82 hade ju bubinga-skollor. 92 har gummerat handtag. 92 Wood har jag också hemma men har ärligt talat inte öppnat asken för att jämföra med den gamla 82-an!
~Paul~

Den här då? Tidig skruvad EKA!
8193090993_7c9129e368.jpg

Är det någon som känner igen den? Vet vad den hade för modellnummer eller något annat om dess historik.

Skaft 9cm, Blad 7cm. Dvs mindre än Swede 38. Förre ägaren berättade att hans far använde den i början av sjuttiotalet.

Lite fler bilder på Tidig skruvad EKA

Tidiga knivminnen. Buck 110.

På tal om användning- kontra samlarexemplar. Sandvik tillverkade ju en kopia på Buck 110 som ur användningssynpunkt är enligt min åsikt klart bättre tack vare det fullt flatslipade bladet och aningens smäckrare konstruktion.

Kniven väger ca 90 g mindre än originalet. Handtagsmaterialet är det samma, dvs jakaranda (Rosewood). Stålet är 12C27.

Jag läste tidigare inlägg för ett tag sedan och din recension på originalet:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2539&all=1
+ lite mer:
http://www.allaboutpocketknives.com/knife_forum/viewtopic.php?f=64&t=30234
http://en.wikipedia.org/wiki/Buck_Knives

Jag kommer ihåg att min far brukade ha med sig en sån i skogen slutet sextiotalet. Han finns inte kvar att fråga och kniven har jag inte heller sett på minst 30 år. Mitt minne är inte skarpt nog att säkert säga men det var mässing i vardera sida och clip-point. Jag har inte vetat om märke/modell förrän nu de senaste månadernas surfande och bokläsande.

Vet du om Buck 110 allmänt såldes i Sverige när modellen var ny?
Fanns det även tidiga kopior som såldes i Sverige?

Jag läste tidigare inlägg för ett tag sedan och din recension på originalet:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2539&all=1
+ lite mer:
http://www.allaboutpocketknives.com/knife_forum/viewtopic.php?f=64&t=30234
http://en.wikipedia.org/wiki/Buck_Knives

Jag kommer ihåg att min far brukade ha med sig en sån i skogen slutet sextiotalet. Han finns inte kvar att fråga och kniven har jag inte heller sett på minst 30 år. Mitt minne är inte skarpt nog att säkert säga men det var mässing i vardera sida och clip-point. Jag har inte vetat om märke/modell förrän nu de senaste månadernas surfande och bokläsande.

Vet du om Buck 110 allmänt såldes i Sverige när modellen var ny?
Fanns det även tidiga kopior som såldes i Sverige?
Väldigt många tillverkare har sina kopior på 110-an. Riktigt tidiga kopior har jag inte sett. De första jag noterat har varit från 70-talet.

Det var inte långt efter att denna modell började produceras i USA (1961) som den fanns att köpa utomlands. Dock var inte Sverige det första landet att ta in den till Europa. Om jag minns rätt så var tyskarna först. Den fanns att köpa i vissa jaktbutiker i slutet/andra delen av 60-talet. Din far måste ha varit en av de första att inhandla kniven. Dessutom måste han ha haft en viss knivkunskap.

~Paul~

OBS På vissa ställen kan man läsa att Buck 110 kom ut 1964. Detta kan förstås stämma eller ej men den började produceras redan 1961

Din far måste ha varit en av de första att inhandla kniven. Dessutom måste han ha haft en viss knivkunskap.
Jo när du skriver det så är det inte helt otroligt. Han åkte ner till en importfirma på utanför Malmö ibland. Det gällde special-knivar för plantskolebruk, som jag visat ett exempel på här för någon vecka sedan . Fast det är ju inte att han hittade annat intressant där också.

Blev förresten tillrättavisad om den kniven av en tysk på flickr idag. Tina Messerfabrik ligger inte i Solingen.
8047516729_8c9dee79bc_t.jpg

Jäkla Messerwisser!

Jo när du skriver det så är det inte helt otroligt. Han åkte ner till en importfirma på utanför Malmö ibland. Det gällde special-knivar för plantskolebruk, som jag visat ett exempel på här för någon vecka sedan . Fast det är ju inte att han hittade annat intressant där också.

Blev förresten tillrättavisad om den kniven av en tysk på flickr idag. Tina Messerfabrik ligger inte i Solingen. Jäkla Messerwisser!
Haha, så kan det gå. Nämnde han var knivarna tillverkas?

~Paul~

Är det någon som känner igen den? Vet vad den hade för modellnummer eller något annat om dess historik.

Skaft 9cm, Blad 7cm. Dvs mindre än Swede 38. Förre ägaren berättade att hans far använde den i början av sjuttiotalet.

Ojojoj vilka perfekta mått för en glidlåskniv. Tänk om EKA tog dem modellen i produktion med blad av 12c27eller svart kolstål, rostfria bars där inne och rostfria skruvar samt halvcustomskollor likt Bark river i allt från fin masur till grön canvas micarta. Å du nalkandes himmelrike vad jag skulle ha en sån i fickan ofta.

Ojojoj vilka perfekta mått för en glidlåskniv. Tänk om EKA tog den modellen i produktion med blad av 12c27eller svart kolstål, rostfria bars där inne och rostfria skruvar samt halvcustomskollor likt Bark river i allt från fin masur till grön canvas micarta. Å du nalkandes himmelrike vad jag skulle ha en sån i fickan ofta.

Det som är galet med den här modellen är den svängda bak-kanten. Den känns helt fel om den inte är ämnad som barnkniv. Annars håller jag helt med! Något att lobba för!

Blad och längd påminner förresten om swede 311 men den modellen hade svart klossigt plastskaft. 311 fanns så vitt jag vet bara i kolstål och tiverkades på 70 och kanske långt in på 80 talet. Jag gillar verkligen de gamla EKOrnas lösning av backspring i flera tunna lager. Så bra tekniskt och hållbart. De var verkligen ett företag i yppersta kniveliten då för en 30 - 40 år sedan.

Bosse

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg