Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jasså den var för svår för er? Bara jag som hade Uppfinnar-Jockes Kluriga magasin som liten?
Jo, Fällkniven tar bort A1b ur sitt sortiment. Så vill man göra egen A1 så får man nog passa på snart. Själv blir nog mitt nästa blad från dem S1.

/M

Ja, Erik menar att lösbladen inte har någon strykande åtgång och han lär nog inte beställa några nya som det ser ut idag.

Personligen har jag inga synpunkter, eftersom det går att göra minst lika fina, ja kanske t.o.m. bättre customs av de ordinarie modellerna med gummiskaft.

Mikael

Ja, Erik menar att lösbladen inte har någon strykande åtgång och han lär nog inte beställa några nya som det ser ut idag.

Personligen har jag inga synpunkter, eftersom det går att göra minst lika fina, ja kanske t.o.m. bättre customs av de ordinarie modellerna med gummiskaft.

Mikael
Bladen har varit löjligt dyra jämfört med en komplett kniv.

~Paul~

1. Vi har var och en våra åsikter. Tror att det i längden är meningslöst att återigen behandla ämnet. Detta har redan gjorts en gång och vidare diskussion blir bara en upprepning.

2. Som sagt. Jag kan inte gå in på detaljerna eftersom jag har avgett ett löfte men en mycket viktig del av tillverkningen sker i annat land.

3. Tur var rätta ordet.

4. Varför skulle det inte kunna vara enbart vinstintresse?!? Så funkar ju de flesta företag. Det är väldigt få exempel där man kan snacka om kall och ideellt arbete baserat på gamla traditioner och arbetaranda. Framför allt inte när det handlar om en genom-utländsk intressent/ägare som inte har sina rötter i svensk mylla.

5. Hm, och trots det så har EKA varit en ikon inom den svenska finmekaniska industrin i 126 år innan J. Kanaan tillträde sin post ;). Vi vet för lite för att diskutera de ekonomiskt-strategiska turerna kring EKA-s finansiella problem i slutet av 2008.

6. Jo, de nya är det. Jag trodde dock att du ägde en äldre EKA. Ber om ursäkt för det. Om man jämför den nya 88-an med 8-an så är i så fall 8-an bättre.

7. Det gjorde du rätt i.

~Paul~

1. Håller med. Ändå måste jag slutligen få komplettera min åsikt. Nu har jag sagt mitt i ämnet.

2. Ja, man kan ju tänka sig att knivens viktigaste del, bladet, i mycket förfärdigas i låglöneland. Det är synd och skam med den där hålslipningen.

3. Keep the faith. Bättre för hälsan att hoppas på det bästa och utgå ifrån att människor för det mesta vill allas väl och ve.

4. Många småföretagare driver ett litet, eget företag därför att man arbetar inte bara för pengars skull utan har andra drivkrafter. Inget fel med att tjäna pengar, men i min erfarenhet är det sällan det som ger ett arbete långsiktig mening. Min far hade kunnat tjäna femdubbelt om han jobbat som anställd likaså min svärfar. Istället valde dom att stå på egna ben och tjäna betydligt mindre.

5. Ikon eller inte så råder det väl få tvivel om att EKA stod vid avgrundens rand? Knappast kom Kanaan farande som en ond skurk och med gnidna motiv göra plötsligt köpöverfall på ett litet oskyldigt, livskraftigt och framgångsrikt företag, bara för att montera isär det och att roffa åt sig? Det finns flera exempel på entreprenörer som köper företagsvrak med starkt varumärke för att helrenovera och starta om på nytt. Kungen behöver dö för att kungen ska leva som engelsmännen tänker.

6. Tack för hjälpen! Väntar nog till den nya masur 92 kommer. Har min gamla hederliga made in sweden 38 men den har ju inget lås :(

7. Jo förhoppningsvis håller det dom på benen. Du brukar ju vara en jävel på det där. :)

1. Håller med. Ändå måste jag slutligen få komplettera min åsikt. Nu har jag sagt mitt i ämnet.

2. Ja, man kan ju tänka sig att knivens viktigaste del, bladet, i mycket förfärdigas i låglöneland. Det är synd och skam med den där hålslipningen.

3. Keep the faith. Bättre för hälsan att hoppas på det bästa och utgå ifrån att människor för det mesta vill allas väl och ve.

4. Många småföretagare driver ett litet, eget företag därför att man arbetar inte bara för pengars skull utan har andra drivkrafter. Inget fel med att tjäna pengar, men i min erfarenhet är det sällan det som ger ett arbete långsiktig mening. Min far hade kunnat tjäna femdubbelt om han jobbat som anställd likaså min svärfar. Istället valde dom att stå på egna ben och tjäna betydligt mindre.

5. Ikon eller inte så råder det väl få tvivel om att EKA stod vid avgrundens rand? Knappast kom Kanaan farande som en ond skurk och med gnidna motiv göra plötsligt köpöverfall på ett litet oskyldigt, livskraftigt och framgångsrikt företag, bara för att montera isär det och att roffa åt sig? Det finns flera exempel på entreprenörer som köper företagsvrak med starkt varumärke för att helrenovera och starta om på nytt. Kungen behöver dö för att kungen ska leva som engelsmännen tänker.

6. Tack för hjälpen! Väntar nog till den nya masur 92 kommer. Har min gamla hederliga made in sweden 38 men den har ju inget lås :(

7. Jo förhoppningsvis håller det dom på benen. Du brukar ju vara en jävel på det där. :)
Vi är i stort sett överens. Några kommentarer.

EKA är trots allt inte ett småföretag i ordet egentliga mening. Just genom att man förlagt en del av produktionen utomlands så ändrar man på spelreglerna. Hur många anställda tror du att EKA har allt som allt? ;)

Skålslipningen är som du säger "djävulens påfund". Förstår inte hur en normalfuntad knivgubbe kan komma på ett sådant diaboliskt tilltag.

Vi vet inte om EKA verkligen stod inför avgrundens rand. Det kan finnas en massa orsaker till varför man gör sig av med ett anrikt företag.

~Paul~

1. Håller med. Ändå måste jag slutligen få komplettera min åsikt. Nu har Måhända, men jag har haft mycket kul med lösbladen och lärt mig massor om hur en kniv är byggd.
Jag har gillat dom, men inser idag att det finns andra sätt att bygga sig en personlig kniv.

Mikael
Med andra ord så menar du att jag har rätt?
Sneaky.gif

~Paul~

Bladen har varit löjligt dyra jämfört med en komplett kniv.

~Paul~

Ja, absolut. Och man kan få ett sjysst egenritat customblad i t ex Rwl-34 för mindre än hälften om man jfr med t ex s1b. Men en trevlig produkt och initiativ av FK tycker jag. S1 har alltid tilltalat mig men det smala greppet avskräcker min humrar till händer. Därför hade det varit skoj att bygga en egen. Får se, ska först göra klart min WM1:a.

Subforum?

Jag har nu skickat ett meddelande till clindh, admin här på utsidan, och bett om att få ett nytt subforum för knivar :) Vi får hoppas att han håller med oss om att det vore en bra idé.
__
Fredrik

S1 har alltid tilltalat mig men det smala greppet avskräcker min humrar till händer. Därför hade det varit skoj att bygga en egen. Får se, ska först göra klart min WM1:a.

BS1 fulltångeblad får en fin balans i färdigt skick.
Lite tung för sin storlek men en rejäl kompis i Fjällnatur.
Jag har gjort vadarstav, späntat ved och rensat Fjällöring med den.

Tillsammans med WM1 hör den till mina två favoriter bland FK's lösa blad.

Mikael

Bilagor

• S1-in-hand-001.jpg
    S1-in-hand-001.jpg
    138.8 KB · Visningar: 620
  • S1-in-hand-002.jpg
    S1-in-hand-002.jpg
    130.7 KB · Visningar: 576
  • WM1 in progress 002.jpg
    WM1 in progress 002.jpg
    161.9 KB · Visningar: 571
Senast ändrad:
P.S. Innan jag uppdaterade mig på tråden var jag inne på EKAs hemsida och skrev ett surt brev till stackars Johnny (kundtjänst lol) över den usla svenskan. Man använder t ex ordet "kant" istället för "egg" och det finns massor av exempel där det ser ut som man bara använt google translate från engelska. Nu känner jag att det kanske var onödigt med den sura tonen eftersom det är någon som inte har modersmålet som skrivit, men det ursäktar ändå inte att det inte är ordentligt korrekturläst (jag trodde det var någon IT-person som helt enkelt inte kunde något om knivar eller svenska. Det ser man ofta).

Verkar till viss del redan åtgärdat. "kant" finns i google index men inte i det länken pekar på. Han kanske är web-nisse också. Fram växer en annan syn på VD-rollen? I ett helt annat ärende var jag förra veckan på ett företag med ca 3 gånger fler anställda än EKA. Där stod VD och rensade akvariet i receptionen...

Men vad är "eggsvallsslipat"?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg