Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Senaste resultatet :) Gjorde ett försök på kompisens Delica i VG-10. Den blev nog vassast av alla jag gjort so far, nästan så att man inte ens vill röra vid den ;) Folk överdrev verkligen inte när dom påstod att resultaten bara blir bättre och bättre desto mer använda stenarna blir!

Eggen är 28 grader inkl. Jag jobbade mig upp från 100 till 5000 grit samt 5/3.5um och 1/0.5um striglar.

mmXaY.jpg

Jjt4S.jpg

Grattis! VG-10 är riktigt bra på att få fram skärpa på. Min vassaste kniv är en Endura FFG i VG-10 som jag striglade på 0.25 µ.

~Paul~

Själv trivs jag bra med en Mega-tråd. lätt att följa, blir inte för låg aktivitet, lätt att söka.
Och folk brukar vara allmänt dåliga på att söka även om de finns en specifik forumdel. Så de startas gärna en ny tråd i onödan, I fel kategori trots att de finns femton trådar om samma sak.
För mycket under-kategorier med låg aktivitet, än en tråd med hög tycker ju jag är bättre.

Men jag ser gärna en köp och sälj-kategori som är specifikt knivar!

Själv trivs jag bra med en Mega-tråd. lätt att följa, blir inte för låg aktivitet, lätt att söka.
Och folk brukar vara allmänt dåliga på att söka även om de finns en specifik forumdel. Så de startas gärna en ny tråd i onödan, I fel kategori trots att de finns femton trådar om samma sak.
För mycket under-kategorier med låg aktivitet, än en tråd med hög tycker ju jag är bättre.

Men jag ser gärna en köp och sälj-kategori som är specifikt knivar!

Håller med. Tycker att det är spännande att gå in på denna tråd då men inte vet vad man kan finna :) Visst blir det lite rörigt ibland men det stör mig inte så mycket. Om man öppnar en specifik knivdel så tycker jag att den till att börja med inte ska delas in i för många underkategorier.

Bara mina 5 ören.

Fredrik

VG10 är mitt absoluta favoritstål bland rostfria. Lätt att få riktigt vasst och lagom hårt oftast. Ger fint ljud mot armens skinn när man testar skärpan.

Bosse

Värst vad den här tråden har ryckt upp sig. Har inte varit här på ett tag och nu har jag fått sitta i flera timmar för att komma ikapp. Några saker:

1. Välkommen till Mikael! (mvh KF-alias Kinskibrain)

2. EKA. Tråkigt om bladen färdigställs i Kina. Vet någon säkert om så är fallet? Tycker ändå det är mycket roligt att någon tog tag i EKA-vraket och försöker få det på fötter. Absolut bättre än ingenting och av hemsidan att döma ser det ut som dom verkligen sliter! Vill inflika att driva ett företag oftast handlar om att tjäna pengar. Jag tycker profit-motivering är fel i vård, skola och infrastruktur men ser inga problem vid knivtillverkning ;)

3. Grymma bilder ni lägger upp. Jag var från början kritisk till FK Volcano men måste säga att jag ändrat mig. Den är häftig!

4. Kan inte vi inte få se en recension av den där överlevnadskniven som Fält använder? Vad hette smeden? Ge oss bilder och synpunkter!

5. EKA Swede 8 vs 88. Bästa EDCn?

6. Hur går det med fingret Paul? Har du skaffat ett sånt där bra fingertoppsskydd som finns på apoteket? Ångrar för övrigt att jag sålde den där FFG Enduran till dig.

7. Har en lite använd Leatherman E33L som jag aldrig klickade med. 154cm stål, inbyggd karbinhake och flasköppnare. Enhandsöppning och clips. Bytes mot annan kniv. Öppen för förslag. http://www.leatherman.com/product/e33L/e33Lx

8. Har också en Lapin Puukko Outdoor Knife 90 som jag skulle vilja byta. http://www.lapinpuukko.fi/en/products/outdoorknives/

9. En knivavdelning skulle absolut behövas men jag tycker inte den ska vara så in i bomben uppdelad som dom amerikanska forumen. Det hänger i varje fall inte jag med i, och det tar död på community-känslan som vi har här vid brasa.. jag menar tråden.
Underkategorier ad infinitum med vinklar och stål och märken etc är bra om man vill ha en mer encoklypedisk prägel (eller lever framför skärmen), men är dåligt om man vill hänga med gänget eller säga hej. En knivkategori med max 4 - 8 trådar i tycker jag. Att det är så skönt häng i den här tråden är anledningen att man befinner sig på Utsidan. Vad ni än gör, kopiera inte andra forum och ta bort charmen och bli ännu ett knivforum med en labyrint av underkategorier.

mvh

Jag håller med monokrom här. Den här trådens lite röriga charm med ett relativt ringa antal deltagare, som dessutom är riktigt sköna typer, gör att jag deltar betydligt mer här än på andra knivforum. Men visst, knappt en handfull underkategorier kunde kanske fungera. Vore bara himla tråkigt om aktiviteten drogs ned till följd....är lite skeptisk.

Ps. Till något helt annat: finn ett "fel" här:

http://www.fallkniven.com/sv/shop/category/26/blades

Senast ändrad:
Jag skulle kunna tänka mig "Knivar" som en underkategori till "Utrustning". Då blir det inte så många olika delar att hålla reda på, det blir mycket aktivitet, men lite lättare att se vad som händer. Och framför allt mycket lättare att hitta och hålla koll på alla trevliga trådar om knivar :)

1. Tråkigt om bladen färdigställs i Kina.

2. Tycker ändå det är mycket roligt att någon tog tag i EKA-vraket och försöker få det på fötter. Absolut bättre än ingenting och av hemsidan att döma ser det ut som dom verkligen sliter! Vill inflika att driva ett företag oftast handlar om att tjäna pengar. Jag tycker profit-motivering är fel i vård, skola och infrastruktur men ser inga problem vid knivtillverkning ;)

3. EKA Swede 8 vs 88. Bästa EDCn?

4. Hur går det med fingret Paul?

5. Ångrar för övrigt att jag sålde den där FFG Enduran till dig.

6. En knivavdelning skulle absolut behövas men jag tycker inte den ska vara så in i bomben uppdelad som dom amerikanska forumen.

7. Att det är så skönt häng i den här tråden är anledningen att man befinner sig på Utsidan. Vad ni än gör, kopiera inte andra forum och ta bort charmen och bli ännu ett knivforum med en labyrint av underkategorier.
1. Fast det är det ingen som har påstått ;). Däremot pratas det om att en del av produktionen har flyttats till Kina och andra länder.

2. Visst är det bra att rädda ett företag, men inte till vilket pris som helst. När ett sådant grepp endast gynnar en eller två personer så kan man diskutera det moraliskt/etiskt korrekta i att avskeda svensk personal och flytta produktionen till andra länder. På vilket sätt gynnar detta den svenska arbetsmarknaden?

Detta är inte helt olik miljonärernas pengaflytt till utländska banker för att slippa skatt och samtidigt tjäna rejäl hacka på högre procentsatser.

3. Tveklöst 88. Mestadels pga den överlägset bästa slipfasen av dessa två, men också pga vikten och greppet. 8-an är robustare byggd men den tunna skålslipningen är alltid en riskfaktor i samband med tyngre arbeten.

4. Det har de sista dagarna blivit mycket bättre. Behövde inget fingerskydd. Tackar som frågar!

5. Förstår det ;).

6. Det håller jag med om men en liten uppdelning skulle nog inte skada. T ex en avdelning för de som tillverkar sina egna knivar, samt en sälj-köp avdelning förutom huvudsektionen där man kan ta upp allt i fråga om knivar.

7. Hm, det verkar som att många är egentligen nöjda med status quo :).

~Paul~

1. Fast det är det ingen som har påstått ;). Däremot pratas det om att en del av produktionen har flyttats till Kina och andra länder.

~Paul~

Skulle kunna tänka mig att det är de modeller som tagits fram i samarbete med Outdoor Edge som helt eller delvis produceras utomlands. D.v.s Swede 8, Swede 10, Swingblade och Fishblade.
Men det är ju som sagt en gissning.

/ Morgan

@dePaul

Nja, jag håller inte med angående just EKA. Visst hade man kunnat önska sig att någon stark finansiär gått in och gått med röda böcker några år för att sedan vända men nu finns märket kvar, arbete sker fortfarande i Eskilstuna (jag tror inte VDn sitter och monterar ihop knivarna) och om vi har tur är Kaanan uppriktig i sin ambition att återbörda all produktion.
När någon arbetar hårt och lägger ner så mycket energi på hemsida, upprensning av produkter och korrespondens brukar det vara tecken på att det inte är enbart vinstintresse som driver. Tvärtom brukar stagnerade företag vara just sådana som bara vill få ut månadslönen och skiter i företaget. Vad det verkar var det EKA pre-Kaanan som var lata och inkompetenta som lät företaget gå åt h-e. Det är alltså dom om någon man bör vara besviken på.

Vilket för in mig på nästa punkt. Tack för svar ang 88 vs 8. Men är det inte så att med nya billig-EKA så alltihop skålslipat? På bilderna jag titttat på ser det ut som även 88 är skålslipad eller ser jag fel? Hoppas jag ser fel för är det som du säger är naturligtvis 88 ett bättre val. Hur är det med framtida 92? Den ser också skålslipad ut.

P.S. Innan jag uppdaterade mig på tråden var jag inne på EKAs hemsida och skrev ett surt brev till stackars Johnny (kundtjänst lol) över den usla svenskan. Man använder t ex ordet "kant" istället för "egg" och det finns massor av exempel där det ser ut som man bara använt google translate från engelska. Nu känner jag att det kanske var onödigt med den sura tonen eftersom det är någon som inte har modersmålet som skrivit, men det ursäktar ändå inte att det inte är ordentligt korrekturläst (jag trodde det var någon IT-person som helt enkelt inte kunde något om knivar eller svenska. Det ser man ofta).

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg