Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Grattis till nyförvärven!
Kan det bli bättre än så på en och samma dag!
Mikael
Tack Mikael!
Nej det blir nog svårslaget.
Delvis ditt "fel" att det även börjar bli en del BRKT knivar, visste knappt att dom fanns innan man började vara på KF.
@Paul
Det här med märkta knivar är såklart speciellt men kan ibland också gå lite överstyr. Tänker bl.a på just BRKT där var och varannan kniv man ser är märkt "Prototype", "1st production run", "Custom" osv. Gillar i så fall mer som FK gör att det ibland dyker upp några numrerade korta serier av vissa knivar och just "Test series" som verkligen var en sådan. Iofs så märktes väl dom första 15 000st F1.orna men det är ju ett tag sedan. Detta gör för min del att jag värderar märkningen lite högre. I övrigt har jag ingenting att anmärka på just BRKT, gillar dom skarpt.
Hörde av Eric att dom sålt 35st Volcano redan första dagen och det är inte så lite för den här typen av kniv.
Fredrik
Absolut. Ett kanonmaterial.Japp, och g-10 borde ju vara relativt enklare att smäcka på också! Kunde bli riktigt fint!
~Paul~
Ja, jag känner till BR-knivars överflöd av numrerade pjäser. Men inte desto mindre väljer jag gärna en sådan före en onumrerad om jag vet med mig att kniven endast kommer att pryda mitt vitrinskåp. Skall man ändå använda kniven så spelar det, precis som du säger, ingen roll.Tack Mikael!
Nej det blir nog svårslaget.
Delvis ditt "fel" att det även börjar bli en del BRKT knivar, visste knappt att dom fanns innan man började vara på KF.
@Paul
Det här med märkta knivar är såklart speciellt men kan ibland också gå lite överstyr. Tänker bl.a på just BRKT där var och varannan kniv man ser är märkt "Prototype", "1st production run", "Custom" osv. Gillar i så fall mer som FK gör att det ibland dyker upp några numrerade korta serier av vissa knivar och just "Test series" som verkligen var en sådan. Iofs så märktes väl dom första 15 000st F1.orna men det är ju ett tag sedan. Detta gör för min del att jag värderar märkningen lite högre. I övrigt har jag ingenting att anmärka på just BRKT, gillar dom skarpt.
Hörde av Eric att dom sålt 35st Volcano redan första dagen och det är inte så lite för den här typen av kniv.
Fredrik
Fällkniven kör som sagt med snävare serier.
Det var en överraskning att de sålt så många Volcano. En så pass udda och dyr kniv borde inte sälja så bra egentligen.
~Paul~
Det var en överraskning att de sålt så många Volcano. En så pass udda och dyr kniv borde inte sälja så bra egentligen.
~Paul~
Visst är det lite förvånande men kanske just för att den är "lite udda".
Fredrik
Ja, det måste vara det.Visst är det lite förvånande men kanske just för att den är "lite udda".
Fredrik
~Paul~
Fishing Comfort Fillet 155
Tack för länken.
Har den nya (155.an) också micro-sågtandat blad? Ser intressant ut.
"Här är min trogna fiskekamrat": IISAKKI JÄRVENPÄÄ
Det är lätt att rensa med den, men när jag skulle kapa ryggbenet på 2,1 kg gäddan jag fångade förra veckan är bladet för mjukt.
Fiskarskniven har jag aldrig trivts med.
Kanske för att den är uppnosig och därför får "fel" vinkel när man skär upp buken.
Blir heller inte lika vass.
Här är den: http://moraofsweden.se/aventyr/fishing-comfort-fillet-155
Det skiljer sig lite från den äldre men är på det stora hela likadan.
Tack för länken.
Har den nya (155.an) också micro-sågtandat blad? Ser intressant ut.
"Här är min trogna fiskekamrat": IISAKKI JÄRVENPÄÄ
Det är lätt att rensa med den, men när jag skulle kapa ryggbenet på 2,1 kg gäddan jag fångade förra veckan är bladet för mjukt.
Kanske för att den är uppnosig och därför får "fel" vinkel när man skär upp buken.
Bilagor
Den stora skillnaden mellan Järven och Fiskars är att den förra har ett fullt flatslipat blad medan Fiskars har en skandinavisk slipfas. Full flatslipning är vida överlägsen i samband med filéknivar. Av denna anledning är det dessutom svårare att fixa en lika effektiv egg på Fiskarskniven som den på Järven.IISAKKI JÄRVENPÄÄ
Stålet är tyvärr 420J2 i båda fallen. Inget märkvärdigt med andra ord. Vissa Järvar är också i något som de kallar för high carbon stainless, vilket i grova drag motsvarar allt med mer kol än 0.6% av matrisens viktvolym. Det kan således vara t ex 440B. Denna är dock som jag redan nämnt i 420J2, precis som Fiskarskniven.
~Paul~
1. Vilken kniv använder du till vardags?
En moddad EKA swede 8.
2. Vilken kniv använder du där ute?
Är det inte kallt ute?... Nu beror det lite på vad jag gör ute. En S1'a får följa med ibland.
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Nu blir ju inte det så ofta. Tror det var norge senast.
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En liten OBH och En gammal KN förskärare.
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Efter att ha läst för många meter av denna tråden så suktar jag efter nånting med M390-stål. Sen är man ju som svensk ganska Moraknivs-präglad..
Hej
Detta är mitt första inlägg i den här tråden. Slumpade in på det här ämnet när min lappkniv började vilja dela upp sig i sina beståndsdelar för ett par år sedan. Innan det gick för långt så tänkte jag att det var bäst att skaffa nåt annat. Ja ni kan ana fortsättningen.
Det har pratats om bilder nu senast så jag tänkte att jag skulle bidra. En liten en till en bekant som jagar, om den faller i god jord. Gullregn, syrén och M2-stål.
Kjell
En moddad EKA swede 8.
Är det inte kallt ute?... Nu beror det lite på vad jag gör ute. En S1'a får följa med ibland.
Efter att ha läst för många meter av denna tråden så suktar jag efter nånting med M390-stål. Sen är man ju som svensk ganska Moraknivs-präglad..
Hej
Detta är mitt första inlägg i den här tråden. Slumpade in på det här ämnet när min lappkniv började vilja dela upp sig i sina beståndsdelar för ett par år sedan. Innan det gick för långt så tänkte jag att det var bäst att skaffa nåt annat. Ja ni kan ana fortsättningen.
Det har pratats om bilder nu senast så jag tänkte att jag skulle bidra. En liten en till en bekant som jagar, om den faller i god jord. Gullregn, syrén och M2-stål.
Kjell
Bilagor
Välkommen och tack för din lista, samt bilder. Jättefin kniv och slida! Får man fråga var du fick tag i M2?1. Vilken kniv använder du till vardags?
En moddad EKA swede 8.
Hej
Kjell
~Paul~
Välkommen och tack för din lista, samt bilder. Jättefin kniv och slida! Får man fråga var du fick tag i M2?
~Paul~
Tackar! Har en bekant som är fiolmakare som ledde mig till ett verktygssliperi i trakten. Dom slipar knivstål till pappersindustrin. Så jag pratade med dom och fick en liten bit. Nu kanske det hjälpte att jag hade gjort ett nytt blad till min swede 8'a av en annan bit som jag fått av fiolmakaren som jag visade dom...
Kjell
Bilagor
1. Vilken kniv använder du till vardags?
En moddad EKA swede 8.
Hej
Kjell
Oj, den är fin!
Mikael
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg