Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har inte bestämt mig än. Är ju lite sugen på att testa Volcano då det är en något annorlunda design på den men då jag fick #003 och då jag antar att dom två tidigare inte lämnar Boden så tar det emot en smula i samlar generna. Får väl köpa en till ;)

Fredrik

Lite mer om Mina tre Gerber LST.

Jag har haft några tidigare varav jag har en röd med svart blad kvar.
De nya är sämre enligt mig.
Fulare rutmönster på framdelen av skaftet.
Konkavslipad med stor diameter men en grund skålslipning är det allt, gämfört med de äldre som varit flatslipade. Nån form av grå bladfärg som verkar som en beläggning.

Bra ändå detaljer.
Platt och stadigt skaft för att vara så tunn. Bra låsning på lockback konstruktionen, kräver medelhårt tangenttryck för att lossa.. Halfstopläge på bladet vid 90 grader samt ett lagom spetsigt blad för en mindre EDCkniv. (På ett vis så mycket bättre än en U2a och på så många andra vis bara en skugga av svenskjapanen).
Kostade 295:- styck och är väl kniv för 2/3 av det priset.
Skämt å sido, en något försämrad variant av en i grunden väldigt angenäm lågpriskniv.

Jag köpte en var åt mina två söner och de blir nog perfekta pojkknivar för fickbruk sedan fadern fått arbeta på eggvinklarna sedan tomten gjort leveransen. Vad gäller faderns exemplar är han en bortskämd jäkel så den kanske vandrar vidare i släkten åt annat håll.
Vad fadern nu vill ha är en Moki lättvikt i micarta...(ja ja, likt Ceasar talar jag om mig själv i tredje person idag.)

Bosse

Har inte bestämt mig än. Är ju lite sugen på att testa Volcano då det är en något annorlunda design på den men då jag fick #003 och då jag antar att dom två tidigare inte lämnar Boden så tar det emot en smula i samlar generna. Får väl köpa en till ;)

Fredrik
Numrerade pjäser använder jag personligen aldrig. Du gör som du vill föstås. Att köpa en till låter som ett dyrt alternativ ;).

~Paul~

Lite mer om Mina tre Gerber LST.............................

Vad fadern nu vill ha är en Moki lättvikt i micarta...(ja ja, likt Ceasar talar jag om mig själv i tredje person idag.)
Tackar för recensionen. Det är tråkigt när man ändrar på ett vinnande koncept bara för att man tycker att det är dags för det.

Moki gör fina gentlemannaknivar. Fint stål och smäckra linjer. Ibland lite för pråliga.

~Paul~

Beställde ett Eka Swede 92 skelett idag direkt från Eka,tänkte gör den riktigt personlig med speciella skollor. 30€ inkl frakt till Finland.

Mailade precis EKA själv, vill också ha ett 82-skelett!
På det skulle jag sätta greppvänlig g-10 eller blåfärgad redwoodvril...mmmmm

Mailade precis EKA själv, vill också ha ett 82-skelett!
På det skulle jag sätta greppvänlig g-10 eller blåfärgad redwoodvril...mmmmm
Nu har du gjort mig sugen på att också slå till. G-10 är som sagt mitt val. Gärna grovmönstrat eller reliefat för förbättrad greppsäkerhet.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg