Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Aha! Men varför är den helt slö? Som om den aldrig varit vass. Eggen är väldigt konvex med över 40grader i spetsen. Om den ska bli vass så har jag jobb:)

Kjell
Man brukar inte slipa fram en allt för snäv egg eftersom denna utsätts av påfrestningar av ett sådant slag att eggen kan äventyras. Det gäller därför att ha både hängslen och bälte på. 40-50 grader är en vanlig eggvinkel i sammanhanget, framför allt i samband med rostfria stålsorter, som i din kniv.

Om kniven är helt slö så skulle jag dock rekommendera att slipa upp den. du kan ta ned vinkeln något men under 30 grader skulle jag inte gå om du tänker använda kniven till det den är designad till.

~Paul~

Man brukar inte slipa fram en allt för snäv egg eftersom denna utsätts av påfrestningar av ett sådant slag att eggen kan äventyras. Det gäller därför att ha både hängslen och bälte på. 40-50 grader är en vanlig eggvinkel i sammanhanget, framför allt i samband med rostfria stålsorter, som i din kniv.

Om kniven är helt slö så skulle jag dock rekommendera att slipa upp den. du kan ta ned vinkeln något men under 30 grader skulle jag inte gå om du tänker använda kniven till det den är designad till.

~Paul~

Tackar! Då förstår jag lite bättre. Nu lämnar mina kökskunskaper stora möjligheter till förbättringar så där lär den inte komma till användning. Å andra sidan har jag vänner som gör magi i köket så jag får höra runt efter intresse.
"-om du tänker använda kniven till det den är designad till" Ska jag ana att det finns alternativa användningsområden som den är lämplig till om man ändrar eggvinkeln?
Jag har alltid svårt att göra om nånting som är helt och funktionellt. Men hellre det än att den ligger och samlar damm eller slängs bort.
Kjell

"-om du tänker använda kniven till det den är designad till" Ska jag ana att det finns alternativa användningsområden som den är lämplig till om man ändrar eggvinkeln?
Det går ju förstås att reprofilera hela bladet så att du får fram en variant på Nesmuk.

~Paul~

Bilagor

• Koster Nessmuk Curly Maple.jpg
    Koster Nessmuk Curly Maple.jpg
    212.6 KB · Visningar: 587
Är på jakt efter en 4-4½" typ "bushcraft" aktig kniv.

Älskar linjerna hos Fiddlebacks Bushfinger samt att den ger lite utrymme för knogarna, nästan som en kökskniv och jag har bara hört bra saker om Andys O1, men med slida, frakt och tull så börjar priset krypa upp mot 3000:- vilket är lite avtändande.

Bushfinger_new.jpg

Är det någon som kan tipsa om en liknande kniv som kanske går att få tag på närmare Svealandet? Finns mycket smaskigt från landet i väst, men för att jag ska svälja tullavgifter osv måste det vara någonting jag vet att jag kommer älska.

Jag är inte ett fan av scandi grinds(älskar konvexa), möjligtvis om dom är väldigt höga men då är det väl mer lik en sabre grind(?) Träskalor är att föredra, S1:ans 5mm tjocklek tyckte jag var lite för maffigt, gärna typ 3-4mm. Drop point är att föredra.

Tips? :D

Älskar linjerna hos Fiddlebacks Bushfinger samt att den ger lite utrymme för knogarna, nästan som en kökskniv och jag har bara hört bra saker om Andys O1, men med slida, frakt och tull så börjar priset krypa upp mot 3000:- vilket är lite avtändande.

Är det någon som kan tipsa om en liknande kniv som kanske går att få tag på närmare Svealandet? Finns mycket smaskigt från landet i väst, men för att jag ska svälja tullavgifter osv måste det vara någonting jag vet att jag kommer älska.

Jag är inte ett fan av scandi grinds(älskar konvexa), möjligtvis om dom är väldigt höga men då är det väl mer lik en sabre grind(?) Träskalor är att föredra, S1:ans 5mm tjocklek tyckte jag var lite för maffigt, gärna typ 3-3.5mm. Drop point är att föredra.

Något borde vi kunna hitta, skall fundera på det och återkommer i morgon. Dags att slagga in.

~Paul~

Bushfinger_new.jpg

Jag är inte ett fan av scandi grinds(älskar konvexa), möjligtvis om dom är väldigt höga men då är det väl mer lik en sabre grind(?) Träskalor är att föredra, S1:ans 5mm tjocklek tyckte jag var lite för maffigt, gärna typ 3-4mm. Drop point är att föredra.

Fin kniv det där. Tittade själv länge och mycket på FB's Hunter. På Bushfingern hade jag nog fördragit att eggen låg mer i linje med handtaget. Inbillar mig att man får bättre stabilitet då.

/M

Fin kniv det där. Tittade själv länge och mycket på FB's Hunter. På Bushfingern hade jag nog fördragit att eggen låg mer i linje med handtaget. Inbillar mig att man får bättre stabilitet då.

/M
Håller med lite i det där. Fin kniv, riktigt fin till och med men som sagt, jag hade nog också sett att eggen var i linje med handtaget. Vridmomentet blir större när det ser ut så där.
Å andra sidan kommer fingrarna undan lite.

Jag skulle vilja se en bushcraftmodell med läder eller näverskaft. Gillar utseendet och känslan. Kanske inte finns då de flesta buschcraftknivar jag sett har varit fulltånge.

//Per

/M
Det är korrekt. I vissa lägen tenderar en sådan här kniv rotera i samband med ökad press. Om man ändå vill ha lite utrymme för fingrarna så bör greppet göras sluttande mot bakändan.

Personligen skulle jag föredra en kniv med mer traditionella bushcraft-drag, som t ex Bark River North Star.

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=6162

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg