Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Förutom utseendet gillar jag nog inte någondera. Vad tycker du?

Jag har haft med mig Swede 92 en del nu. Den är verkligen utmärkt, fast Swede 60 är ok också.
Den gamla 88-an var helt OK som en lätt EDC. Det är ju ingen robust kniv så man får trots allt vara lite försiktig med den. Den har sina för- men också nackdelar. Jag har för länge sedan skrivit en kort recension: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2702&reviewID=5223&all=1

Jag gillar nog 92-an bättre eftersom den till skillnad från 60-an saknar ricasso. Men för den delen är inte 60-an helt kass. Dess största fördel är att den är lättare än 92-an.

~Paul~

Jag har för länge sedan skrivit en kort recension: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2702&reviewID=5223&all=1

Jag gillar nog 92-an bättre eftersom den till skillnad från 60-an saknar ricasso. Men för den delen är inte 60-an helt kass. Dess största fördel är att den är lättare än 92-an.

~Paul~

Jag har nyligen kommit fram till att det är EKA fällknivar i bubinga jag samlar:) Så jag ska skaffa 88 också och jämföra. Jag är några snäpp mindre positiv än din review, men håller helt med om 60, 92 (82).

Jag har nyligen kommit fram till att det är EKA fällknivar i bubinga jag samlar:) Så jag ska skaffa 88 också och jämföra. Jag är några snäpp mindre positiv än din review, men håller helt med om 60, 92 (82).
Bubinga är ett fint material. Självklart föredrar jag det framför plast. Däremot gillar jag faktiskt de gummerade greppen, t ex Santoprene.

Vad är det du inte gillar hos 88-an?

~Paul~

Mora 2000

Hej på er i knivtråden, tack för trevlig läsning.

Ni känner väl till Moras storsäljare M2000. Jag tycker att den har den mest allsidiga och användbara form. Dock har jag tyckt att bladet är i klenaste laget för att klara alla sysslor. Mora har ju ett 3,2 mm tjockt kolstål till sina Bushcrafters, och jag föreslog dem att möjligen använda samma stål till M2000 .
Vad tycker ni om den kniven, och vore det rimligt att ha den i en variant med bättre styrka/skärpa, åtminstone som ett alternativ?

Mvh
Johan

3.2 mm onödigt tjockt för min användning, tror det mera är för att möta marknaden som tycker det är fränt med tjockare blad.

Det hade varit en fenomenal kniv för mina behov i 3mm tjocklek och 3mm hel vägen till spetsen då. Jag tycker den har bäst handtag av alla de Moror jag testat.

/M

Hej på er i knivtråden, tack för trevlig läsning.

Ni känner väl till Moras storsäljare M2000. Jag tycker att den har den mest allsidiga och användbara form. Dock har jag tyckt att bladet är i klenaste laget för att klara alla sysslor. Mora har ju ett 3,2 mm tjockt kolstål till sina Bushcrafters, och jag föreslog dem att möjligen använda samma stål till M2000 .
Vad tycker ni om den kniven, och vore det rimligt att ha den i en variant med bättre styrka/skärpa, åtminstone som ett alternativ?

Mvh
Johan
Låt oss först konstatera att det inte finns en enda kniv i hela världen som är bäst på allt. Alla knivar är kompromisser på något sätt.

Mora 2K-s stora fördel är också dess nackdel om kniven används på fel sätt. Det handlar förstås om den tunna främre delen av bladet. Denna är som sagt utmärkt i samband med jakt- och camping men inte speciellt hållbar i samband med hårt täljande. Många rapporter gäller avbrutna spetsar/främre delar av bladet.

Så. Som svar på din fråga: Nej, jag tycker inte att man bör ändra ett enda dugg på den här knivens design. I stället kan man ju välja en annan modell ;).

~Paul~

Jag har nu luskat ut lite mer info gällande morakniven i mitt tidigare inlägg: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=615266&postcount=7234

Kniven tillverkades av KJ Eriksson för Normark för många år sedan. Själva modellen heter Falcon. Det finns dessutom en variant på den här kniven som har ett parerskydd och dessutom ett fånglinehål: http://www.jakt.se/knivar-yxor-slakt/knivar/normark-falcon-jakt.html

Normark ingår idag som bekant i den finska Rapala-koncernen.

Tyvärr har jag inte lyckats få reda på exakt vilket stål det rör sig om.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg