Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Patric, kan det vara så att din sista bastiljon har fallit? Inte ens J. förnekar längre att det är effektivare att fälla slanor med en stor huggare än att "brottas" med dem! ;)

~Paul~
 
För att återgå till dagen experimenterande.

En liten beskrivning av huggaren som jag använt.

Det är som sagt en Frost C-223P i Uddeholm UHB-20 kolstål (ekvivalent till AISI 1095). Nordisk slipning - 9 mm, rak och sabelslipad. Primäreggen är ca en 0,2 mm och 30 grader sammanlagt. Bladet är 223 mm långt och handtaget är tillverkat i polypropylenplast med en småknottrig yta.

Och nu till det riktigt intressanta. Den väger endast 180 g!! Trots det så skiljer jag med lätthet av ditt skenben i ett enda hugg ;) (och lite till).

Hur kommer det sig? Jo, balansen är helt korrekt, bladstålet är också ultimat med hänsyn till användning och slipningen är exceptionellt bra. Lika lätt som att jag kan flå en vissnande tomat kan jag kapa av en slana på 5 cm med ett enda hugg.

Jag skall ge Patric en viss eloge. Han har nämligen insett att det hela har med teknik att göra, dvs användning av handleden (ungefär som i badminton).

Det som dock döljer sig i det uttalandet är inte riktigt det som kommer fram. Nämligen att hur han än försöker att snacka bort det så är huggtekniken i det här fallet avsevärt effektivare än skärtekniken med en medelstor mora.

~Paul~
 
För att återgå till dagen experimenterande.

Och nu till det riktigt intressanta. Den väger endast 180 g!! Trots det så skiljer jag med lätthet av ditt skenben i ett enda hugg ;) (och lite till).

Hur kommer det sig? Jo, balansen är helt korrekt, bladstålet är också ultimat med hänsyn till användning och slipningen är exceptionellt bra. Lika lätt som att jag kan flå en vissnande tomat kan jag kapa av en slana på 5 cm med ett enda hugg.

~Paul~

Hm! Nu uppstår ännu en teknikfråga alltså. Menar du att en huggare är effektivare än en Mora om man ska kapa ett skenben? Jag skulle nog föreslå trådsåg...Fast, det klart, är det som i "femcentimetersslanadebatten" att vi pratar om stora mängder skenben ?
 
Det är lika lätt att hugga sig själv med en kort röjkniv som med en kortskaftad yxa. Båda är mycket respektingivande verktyg och definitivt livsfarliga för brukaren om man gör det minsta fel! Misslyckas med träffen och få ett återkast, den träffar dig oftast diagonalt från hugghanden d v s någonstans på vänster sida om du är högerhänt och vice versa. Den ynglingen jag såg efter det olyckan skett, skulle ta granris från växande träd i halshöjd. Grenen han högg i fjädrade tillbaka mer än han var förberedd på och han högg sig illa i halsen, på vänster sida, det blev en massa schabbel (efter principen 5e förbandet, mera oj och ack än förband bl a) och han förblödde.
Det elementära vid allt arbete med farliga verktyg är fixera arbetsstycket. Stå så att du hugger från dig. Stå inte ivägen för eventuella återkast. Var förberedd på allt!
Yxor bör ha långa skaft och vara väl kilade vilket skall kontrolleras före bruk. Röjyxor med långa skaft är både kraftbesparande och säkrare än korta röjknivar.
//J
 
Hm! Nu uppstår ännu en teknikfråga alltså. Menar du att en huggare är effektivare än en Mora om man ska kapa ett skenben? Jag skulle nog föreslå trådsåg...Fast, det klart, är det som i "femcentimetersslanadebatten" att vi pratar om stora mängder skenben ?
Hahaha. Nu var du rolig. Nej, det handlar om ett enda skenben och jag jämför hela tiden en mora i storlek 1-2 med min Frosthuggare.

En trådsåg är självklart effektiv men det är inte så ofta man missar och "hugger" av sig i benet med en sådan ;).

~Paul~
 
Grenen han högg i fjädrade tillbaka mer än han var förberedd på och han högg sig illa i halsen, på vänster sida, det blev en massa schabbel (efter principen 5e förbandet, mera oj och ack än förband bl a) och han förblödde. //J
Det var ju ytterst tråkigt att höra J. Måste vara hemskt att vara med om något sådan :(

Fasen, inte alla skall äga en kniv egentligen. Jag antar att han var av yngre årgång??

~Paul~
 
"Ursprungligen postat av titantomten
Hm! Nu uppstår ännu en teknikfråga alltså. Menar du att en huggare är effektivare än en Mora om man ska kapa ett skenben? Jag skulle nog föreslå trådsåg...Fast, det klart, är det som i "femcentimetersslanadebatten" att vi pratar om stora mängder skenben ?"

På slakthuset där de hanterar problemet s a s löpande kör de med bandsåg....
 
Jag jämför hela tiden en medelstor mora med en huggare.

~Paul~

PS Sorry för intrånget

Hur bra det än är med en Partner så har man troligtvis inte mer än en slidkniv med sig när man behöver jobba, de jag talat med som kraschat i bushen hade i flera fall ingen slidkniv med sig, än mindre huggare....Ingen hade yxa eller röjkniv. Men MGN för alla var att de hade en plan och försökte genomföra den....Uppenbart verkade det.
En sabel är bättre än en kort huggare men bättre och säkrare än både huggare och sabel är en såg! En vanlig bågsåg. En som kraschat hade två slidknivar, eldstål och bågsåg med sig. Han blev uppplockad efter ett dygn....
Jag tror att ett av problemen med optimering av utrustningen är att det fungerar så länge som programmet följs. Men när verkligheten buffar på får man ta det som det faller med vad man har...om man har... Tur är det första man behöver i massor.
Så önskeverktyget är en hopfällbar historia stor hopfälld 100mm och 200 gram som har en långskaftad yxa 1,5kg i ena änden och en bågsåg 800 mm i andra änden, reservblad under scrollorna tack. ;-) Gärna i orange så man hittar den när man lägger den från sig...
//J
 

Liknande trådar