Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag tror säkert att många samlare använder sina knivar och är dugliga användare, men ni måste erkänna att så fort någon form av mer avancerad användning kommer på tapeten så anses man att i princip hitta på och ljuga, se bara på "5cm tråden" där flera har vittnat om förträffligheten med att skära slanor men ändå ifråga sätt tekniken till förmån för att hacka, eller den gången vi pratade om "omvända grepp" och liknande och få verkade att förstå vad jag försökte förmedla. dom jag träffat under åren som varit "vassast" på knivhantering har ofta enklare knivar av modell Mora eller liknade, anledningen är väl att dom ser kniven som ett verktyg istället för en livskamrat, jag har själv ganska lätt att få känslomässiga relationer med vackra ting så jag vet hur det är..
 
Patric, det var ingen som ifrågasatte själva metoden, utan graden av effektivitet.

~Paul~

njae.. det var inte riktigt så det var det inte, i början på tråden var du övertygad om att bara "hulken" kunde göra det, men till slut handlade det om hurruvuda det gick snabbare att hugga av 40st slanor i 5cm storlek än att skära av dom.. strunt samma, det handlar om att vissa tekniker med kniv inte når den stora massan, dom flesta hugger istället för att skära och dom flesta kan inte använda olika grepp och därför väljer dom konstiga knivar, folk som håller på med lite trixigare användning ställer andra krav på sina knivar och ofta så blir det enkla knivar där bladet går nära handtaget, där handtaget och avsaknaden av parerstång då medger flera grepp-alternativ.. till saken hör att när man hänger med dom som verkligen kan hantera en kniv så blir man ödmjuk och inser att man är en klåpare, jag har träffat folk som gör sinnessjuka grejer med kniv, det enda man kan göra är att försöka lära sig så mycket så möjligt..
 
njae.. det var inte riktigt så det var det inte, i början på tråden var du övertygad om att bara "hulken" kunde göra det, men till slut handlade det om hurruvuda det gick snabbare att hugga av 40st slanor i 5cm storlek än att skära av dom
Ja, i början trodde jag inte att det funkade över huvud taget. Det gör det heller inte eftersom jag inte anser att ett nötande och gungande fram och tillbaka i samma spår kan anses vara likställt med ett enda snitt.

Det faktum att vi idag diskuterar något annat har att göra med att tråden togs upp på nytt nyligen och därför ändrade inriktning. Den gamla diskussionen var så att säga avslutad.

Jag har en liten uppdatering gällande det här ämnet.

Jag har återigen varit ute (bakom huset) och gått loss på ett gäng slanor i varierande tjocklekar. Jag har till det här använt en traditionell mora, KJ Eriksson Mora 521 samt en Frosts huggare C-223P: http://www.frosts.se/bilder/hantverk/c223/c223p.gif

Det här är mina senaste intryck:
Det är avsevärt lättare att hugga av slanorna upp till 5 cm storlek än att skära av dem. Sedan spelar det ingen roll vilken typ av slana det handlar om, bara huggaren är tillräckligt vass. Efter att jag huggit av en slana så choppade jag upp den i ca 10 delar på mindre än 5 sekunder. Det klarar man inte av med moran ;)

Sega/blöta och långfibriga slanor är riktigt jobbiga att skära av. Återigen - huggmetoden är bättre. När man kommer till tunnare kvistar så spelar metoden ingen roll längre. Men huggaren är snabbare.

Grövre slanor än 5 cm är svåra med båda knivarna. Huggaren har den nackdelen att den ideligen sitter fast och man måste bända ut den. Moran fastnar däremot inte tack vare böjen på slanan men samtidigt så förlorar den på arbetsmomentet. Det är nämligen rejält ansträngade att karva av den här typen av slanor. Här blir det dött lopp.

~Paul~
 
som sagt, det beror på i vems hand kniven sitter.. handen har mer betydelse än kniven, det är egentligen det enda jag säger..
 
När prövningarna från riskojsövningarna var över blev jag ombedd hjälpa till att bredda en markväg, längs med kanten växte al och björksly. Eftersom jag är gammal, svag och allmänt orkeslös beslöt jag göra det lätt för mig och slipade upp min röjkniv samt skavde av rosten. Vi fällde lite över 600 slyn i en kuva och alla jag tog gick med ett hugg, ca 30 grader. Man bör hålla i överändan så att det svarar någorlunda och se till att man inte hugger i sitt eget vänsterben....för annars slutar dagen mindre behagfullt. Man slipper brottargreppet och det går åt betydligt mindre energi, men metoden är farlig och som med alla korta yxor och vassa knivar, det första misstaget kan bli det sista. Den värsta olyckan jag sett med röjkniv var en som högg sig själv i halsen, det gick riktigt illa.
Min röjkniv är en enkel papegojliknande sak på 450mm, 525g med 180mm krumm och konvex egg. Lt Fält rekommenderade modellen någon gång i forntiden, jag vill minnas att den är finsk, men den saknar alla stämplar och märkningar utom min egenhändigt tillförda viktangivelse. Nej alla slyn var inte exakt 50mm i diameter men det var en viss skillnad i fällhastighet mellan grensågar, röjsågar och min kniv. F ö var min kniv det enda redskapet som dög att gräva grop med! "Minst två funktioner."
//J
 
Senast ändrad:
Träskaftets synliga del är 180 och totallängden av skaftet är 250, kniveggen är fingerskydd oxså, en nit, fingerrillor tre, fånghål och tumrem. Svetsfogarna ca 23. I såfall har du ett utmärkt verktyg, fanns även med långt skaft som röjyxa.
//J
 

Liknande trådar