Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jo, jag är väl medveten om det. Är mycket glad att jag aldrig lyckades övertala mina föräldrar att de skulle investera i en sån åt mig.
Men, men. Jag tillhör ju rambo-generationen. Jag var i precis rätt ålder när filmerna kom och videon började bli allemansegendom. Tror tusan att man ville ha en sån kniv. Hade flera kompisar som skaffade sig en överlevnadskniv (läs: tjatade sig till en av sina föräldrar), men jag vet ingen som någonsin använde den på ett vettigt sätt.
Det har egentligen bara funnits två riktigt bra tillverkare av dessa knivar. Den ena var finska Hackman (!!) redan under Vietnam-eran och den andra är Chris Reeve: http://www.chrisreeve.com/jereboam.htm

~Paul~
 
Ja, jag har sett bilder på Chris Reeves överlevnadsknivar förut. Men jag gillar dem inte. Ska jag vara ärlig tyckte jag inte att hobbex-överlevnadsknivarana var så fina heller. Men det var ju fräckt att ha en.

På tal om fräcka men onödiga knivar.
Jag kom på att jag faktiskt har en sådan också.

mk1.JPG


Fast med ett sån här slida och med svart blad.
e5b8_1.JPG


Ser du vad det är?
 
Av de Rambo och övriga sk Överlevnadsknivar jag sett har den överväldigande delen varit i nyskick och oanvända....
Att tro att man när skiten hamnar i fläkten har något annat med dig än det man bär dagligen är att tro sig själv om för mycket.
Vid de flesta militära flygturer jag gjort har jag haft mina två slidknivar i bältet. Den gången vi landade utanför fältet hade jag en ynklig liten reklam pennkniv i byxfickan och inget mer. Vi gick till vägen och stoppade en taxi till civilisationen...så det var inte dramatiskt alls. De gångerna det varit tight med flygplan, dåligt väder, trasiga maskiner. Har jag åkt civil och haft slidknivarna i det incheckade bagaget, vi kom ner på något flygfält alla gångerna mer eller mindre komfortabelt...Hade vi kommit ner obehagligt hade jag troligtvis inte kunnat återfinna mitt bagage...om jag hade varit i kondition att söka.
När jag flög ut och in från min Alaskatur hade både piloten och jag dubbla slidknivar i bältet, men landningarna skedde på rätt sjöar och inget dramatiskt skedde...Han var fö en av de som en gång behövt landa på fel sjö med hela kitet som inte heller då behövdes....
Teknikerna man behöver använda måste behärskas. Att som Paul gör hela tiden framhålla huggaren är inte seriöst. Jag tror inte att P bär en dylik jämt och hur i helsike skulle han få den förbi säkerhetskontrollen på en flygpats idag? Inte ens en vanlig Mora 1 slinker förbi.
Jag brukar ha en större fällkniv i min nessesär, i det incheckade. Inte ens den duger till några 40-50 5 cm tjocka slanor, men de grövre kan jag knäcka mellan stammar och de tunnare slanorna som behövs till en koja kan jag klara av med min fällkniv, det vet jag för jag har försökt. Hel, mätt och frisk men ändå. Det gäller bara att rädda med handskarna så att man kan binda upp konstruktionen med vad binde som växer. Hittar man rostig blanktråd är det bara att leta upp civilisationen....Den brukar finnas länre framåt vägen.

Att när man själv inte mästrar en teknik gång på gång diskutera en annan teknik med andra redskap är vad politiker gång på gång ägnar sig åt. Öppet lyder svaret "Jag svarar inte på din fråga men jag framför mitt budskap". Osnyggt! Men roande... till en viss grad...
//J
 

Jäpp. En Gerber Mark 1
Köppte den för nästan 15 år sedan, av surt sparade pengar. Har inte använt den en ända gång sedan dess. Helt värdelös för normalt bruk.
Det anade jag väl i och för sig när jag köpte den, men det var en sån där konstig fix jag fick. Jag bara var tvungen att ha en sån kniv.

Lätt ett av mina sämsta köp genom tiderna. Ungefär i klass med att köpa cigaretter.
 

Jag vet inte... tycker inte att Paul framhåller huggarens förträfflighet i just en överlevnadssituation. Tycker mest huggkniven framhålls som ett bra verktyg om man ska hugga slanor. Om man sedan har möjlighet att ta med sig bra utrustning utifall att, så är väl inte det en nackdel.
Sjäv har jag aldrig varit i en skarp situation där jag varit i behov av kniv. (Snarare varma och torra kläder.) Bilbälte och dubbdäck räddar mer liv än en kniv i dagens Sverige.

Och teknik/kunskap. Naturligtvis är det viktigast. Men ofta är det så att det är när personer gör något de saknar vana och färdigheter för, eller de tror att de kan mer än vad de egentligen gör, som de hamnar i nödsituationer. Folk med rätt kunskaper ser ofta till att inte försätta sig i såna lägen, eller så vet man hur man snabbt räddar situationen.

Nu har vi för övrigt hamnat rätt off topic.

/Andreas
 
1. Att som Paul gör hela tiden framhålla huggaren är inte seriöst.

2. Jag tror inte att P bär en dylik jämt och hur i helsike skulle han få den förbi säkerhetskontrollen på en flygpats idag? Inte ens en vanlig Mora 1 slinker förbi.

3. Att när man själv inte mästrar en teknik gång på gång diskutera en annan teknik med andra redskap //J
1. Återigen, det här är lika fel som när Patric säger det. Jag framhåller huggaren endast i de fallen där en huggare är det bästa alternativet. Det är av samma orsak som du själv inte använde en fällkniv eller liten mora när du fällde 600 slanor ;). Och återigen. Gå tillbaka och se vad jag har skrivit så ser du att jag helat tiden betonar vikten av rätt val av kniv för ett specifikt arbete.

2. Jag talade om privatplan.

3. Återigen. Det är inte prat om att bemästra en teknik eller inte. Den springande punkten är vilken teknik som är bäst i samband med ett specifikt arbete. Dessutom vet ingen av er hur pass väl jag bemästrar de respektive teknikerna. Ni (du och Patric) drar förhastade slutsatser.

~Paul~
 
Det svarta överdraget är bortslipat kring eggen (eggarna). Slipningsförsöket har ju också medfört en viss nednötning av stålet. Inte mer än vid en vanlig slipning dock.
Ska se om jag kan ta en bild på den efter helgen och visa dig.
 
Det svarta överdraget är bortslipat kring eggen (eggarna). Slipningsförsöket har ju också medfört en viss nednötning av stålet. Inte mer än vid en vanlig slipning dock.
Ska se om jag kan ta en bild på den efter helgen och visa dig.
Gör så. Det är trots allt lite svårt att bedöma utan att ha sett kniven.

~Paul~
 

Liknande trådar