Av de Rambo och övriga sk Överlevnadsknivar jag sett har den överväldigande delen varit i nyskick och oanvända....
Att tro att man när skiten hamnar i fläkten har något annat med dig än det man bär dagligen är att tro sig själv om för mycket.
Vid de flesta militära flygturer jag gjort har jag haft mina två slidknivar i bältet. Den gången vi landade utanför fältet hade jag en ynklig liten reklam pennkniv i byxfickan och inget mer. Vi gick till vägen och stoppade en taxi till civilisationen...så det var inte dramatiskt alls. De gångerna det varit tight med flygplan, dåligt väder, trasiga maskiner. Har jag åkt civil och haft slidknivarna i det incheckade bagaget, vi kom ner på något flygfält alla gångerna mer eller mindre komfortabelt...Hade vi kommit ner obehagligt hade jag troligtvis inte kunnat återfinna mitt bagage...om jag hade varit i kondition att söka.
När jag flög ut och in från min Alaskatur hade både piloten och jag dubbla slidknivar i bältet, men landningarna skedde på rätt sjöar och inget dramatiskt skedde...Han var fö en av de som en gång behövt landa på fel sjö med hela kitet som inte heller då behövdes....
Teknikerna man behöver använda måste behärskas. Att som Paul gör hela tiden framhålla huggaren är inte seriöst. Jag tror inte att P bär en dylik jämt och hur i helsike skulle han få den förbi säkerhetskontrollen på en flygpats idag? Inte ens en vanlig Mora 1 slinker förbi.
Jag brukar ha en större fällkniv i min nessesär, i det incheckade. Inte ens den duger till några 40-50 5 cm tjocka slanor, men de grövre kan jag knäcka mellan stammar och de tunnare slanorna som behövs till en koja kan jag klara av med min fällkniv, det vet jag för jag har försökt. Hel, mätt och frisk men ändå. Det gäller bara att rädda med handskarna så att man kan binda upp konstruktionen med vad binde som växer. Hittar man rostig blanktråd är det bara att leta upp civilisationen....Den brukar finnas länre framåt vägen.
Att när man själv inte mästrar en teknik gång på gång diskutera en annan teknik med andra redskap är vad politiker gång på gång ägnar sig åt. Öppet lyder svaret "Jag svarar inte på din fråga men jag framför mitt budskap". Osnyggt! Men roande... till en viss grad...
//J