Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Men säg att man skall avverka småslanor mha Patric-tekniken. Dvs ett rakt skär. Då borde bladhöjden inte vara av betydelse?
 
En räfflad så kallad "brygga" eller vad det heter är helt oanvändbart enligt min mening, om man ska tälja. Täljer man kan man trycka med tummen där (gör man även på vanlig mora) för att få kortare skär med mer precision, (inte för att få jättestarka och långa skär), MEN, då ska ryggen på bladet vara plant, och med något rundade kanter - och man får ändå blåsor om man inte har en härdad tumme. (Tips : sätt på ett plåster i förebyggande syfte).

Om man ska ta i för kung och fosterland (inte vid vanlig täljning), och måste ha tryck rakt över bladet, så tycker jag att refflorna verkar kontraproduktiva. Tryck med 20-30kg kraft med tummen på den där bryggan så får ni känna...:) Dock, har man på handskar, och det är på vintern eller i vattnet, så kanske det är bra med räfflor.
 
Senast ändrad:
En räfflad så kallad "brygga" eller vad det heter är helt oanvändbart enligt min mening, om man ska tälja.

Om man ska ta i för kung och fosterland (inte vid vanlig täljning), och måste ha tryck rakt över bladet, så tycker jag att refflorna verkar kontraproduktiva.

Dock, har man på handskar, och det är på vintern eller i vattnet, så kanske det är bra med räfflor.
Det är riktigt. Bryggan är inte designad för täljning! Tillsamman med fånglinegreppet så får man ett rejält förbättrat moment (hävstångseffekten). För det mesta handlar det i sådana fall om enstaka skär och det bör en tumme klara av. Ett tips är att tejpa med en bit Leukoplast över skårorna om man har problem med att de skär in i tummen.

Bryggorna kan se lite olika ut. På vissa knivar är de direkt odugliga medan på andra är de riktigt bra. De kan sitta i olika vinklar för varierande arbeten. Jämför t ex Bravo-1 med Ontario Rat 3. Med handskar på är det som du säger inga problem oavsett utförandet.

~Paul~
 
Begreppsförvirringen är snart total

En klinga har längd, höjd och tjocklek. Begreppet bredd används väl mest i samband med skor, vägar och dylikt....
Nusnäsmodellerna har en bladhöjd invid framholken på 16, 2mm. Min lilla lappkniv är 17,8mm hög.
Att tro att amerikanska machoknivar är något för täljning framkallar mest leenden....Mina äldre kollegor som brukat kniv till mycket mera ville gärna ha blad runt 13-14cm av speciella orsaker...
Det mesta klarar man fint av med ett blad mellan 5 och 8cm. Gamla Nusnäs hade 92 mm blad.
Eggar som börjar centimetrar framför skaftet, räfflor på bladryggen och inbyggda parerstänger verkar mest vara till för att diskutera. Tänk jag trodde att knivar var redskap att bruka, men Paul, som samlare har lärt mig att samlare är en kategori av knivförvarare och diskuterare...någon enstaka är intresserad av det praktiska men ibland verkar även det sökt, åtminstone i mina ögon.
Själv har jag gärna prövat nyheter och därefter återvänt till en rödskaftad Mora.
Snyggmororna heter Lappknivar i sorterade storlekar. En och annan är handgjord av de bättre bladsmederna.
Livbåts och säkerhetsseleknivar saknar udd men vad jag lärt genom alla knivforum jag tittat på, är att fantsin är betydligt större än det praktiska bruket....
Att börja i slöjdkravet med träskaft och efter 55 sidor ännu inte hittat i mål tyder på stor och god svängförmåga....Kanske en kurvkniv vore något?
Min 50 öring.
//J
 
Att börja i slöjdkravet med träskaft och efter 55 sidor ännu inte hittat i mål tyder på stor och god svängförmåga....Kanske en kurvkniv vore något?
Min 50 öring.
//J
Hehe, du är i fel tråd. Min knivtråd är bara 35 sidor än.

Det tog kanske ett dussin sidor innan jag förstod hur marknaden såg ut och ungefär hur gott mina krav kunde tillfredställas. Resten gick åt att leta rätt på den mest passande modellen. Idag beställde jag en Ontario Rat-3.
 
Hehe, du är i fel tråd. Min knivtråd är bara 35 sidor än.

Det tog kanske ett dussin sidor innan jag förstod hur marknaden såg ut och ungefär hur gott mina krav kunde tillfredställas. Resten gick åt att leta rätt på den mest passande modellen. Idag beställde jag en Ontario Rat-3.

Puh! Jag undrade just hur det skulle gå i följetongen.. Återkom gärna med en recension!
 
Sidomfånget är beroende på användarinställning av brukaren....
Roligt att du beställt en kniv....även jag ser fram mot en anmälan om dess brukspotensial....
så småningom.
//J
 
1. Begreppet bredd används väl mest i samband med skor, vägar och dylikt....

2. Paul, som samlare har lärt mig att samlare är en kategori av knivförvarare och diskuterare...någon enstaka är intresserad av det praktiska men ibland verkar även det sökt, åtminstone i mina ögon.

3. Själv har jag gärna prövat nyheter och därefter återvänt till en rödskaftad Mora.
1. Det är riktigt. Men när man har att göra med nybörjare så kan det ibland vara svårt att precisera vad man menar. Jag försökte helt enkelt att göra det begripligt för Badde.

2. En samlare har exakt samma krav och högt ställda kriterier som en "användare". Det är ju ingen vits med att samla på liknande skämtknivar som jag bifogade i inläg 633. Dock har jag som samlare, fiskare och jägare använt en hel del knivar. Jag har tidigare också vandrat mycket. Idag blir det mest svampplockning iof ;).

Det jag vänder mig mot lite är ditt antagande att jag till 100% är någon slags teoretiker/samlare som absolut inte har en aning hur det är att använda kniv där ute. Många av mina knivar får gå igenom tester som inte ens den mest aktive frilufsaren kommer någonsin att utsätta dem för. Titta gärna på min Vic Outrider recension så ser du vad jag menar.

Självklart utsätter jag inte alla mina knivar för en sådan tortyr men det behövs heller inte. Vissa knivar är exempel på en viss särart/typ av knivar och det räcker oftast att testa en sådan för att få hum om hur liknande modeller uppför sig.

3. Visst, jag tycker också att mororna är bra. Om du går tillbaka och tittar på mina inlägg så ser du att till och med Patric är imponerad på sista tiden. Personligen hade jag föredragit en Mora 780 Craftsman men Badde ville inte höra talas om en mora pga det "föga tilltalande utseendet." Jag har därför gett honom ett antal uppslag varvid han slutligen och enligt sina preferencer valde en Ontario Rat-3.

~Paul~
 

Liknande trådar