Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Men MGN för alla var att de hade en plan och försökte genomföra den....Uppenbart verkade det.

2. En sabel är bättre än en kort huggare

3. men bättre och säkrare än både huggare och sabel är en såg!

4. när verkligheten buffar på får man ta det som det faller med vad man har...//J
1. Självklart, men i en sådan plan ingår att vara rätt utrustad och räkna med olyckshändelser ;).

2. Nej, det stämmer inte. Du kan pga geometrin inte hugga av slanor med en sabel som med en kortare huggare i samma material, samma bladhöjd och samma tjocklek pga sabelns viktfördelning och längd. Med en sabel med samma parametrar som en kort huggare riskerar du bladbrott i samband med slanröjning.

3. Tyvärr håller jag inte med här heller J. I vårt låtsasfall med slanorna så är en huggare avsevärt effektivare. Det är först när du kommer till en slan-grovlek över 5 cm som sågen är effektivare.

4. Man kan till en viss del säkra sig mot "verkligheten". Jag säger inte att jag alltid går omkring med en stor huggare. Men om jag vet med mig att jag skall flyga eller passera till fots över ett vildmarksområde så har jag nog fasen med mig en huggare, plus en mindre reservkniv, alt en fällkniv. Jag har dessutom också annan utrustning som kan tjäna väl i en sådan situation.

Man kan således förbereda sig för "olyckor".

~Paul~
 
Patric, kan det vara så att din sista bastiljon har fallit? Inte ens J. förnekar längre att det är effektivare att fälla slanor med en stor huggare än att "brottas" med dem! ;)

~Paul~


jag brottas inte med något, svaga personer kanske måste brottas men jag "böjer".. problemet är att du lyckats vända diskusionen från vad den ursprungligen handlade om för att kompensera för att du själv inte har den tekniska kunskapen till mer avancerad knivhantering, du väljer att gång på gång ignorera ursprungsfrågan, hurruvuda det är möjligt eller inte, det är sedan länge bevisat att det är möjligt utan "hulk" styrka som du själv uttryckte det, det är också bevisat att det är en effektiv mycket potent metod och i vissa fall klart överlägsen "huggande". nu handlar det plötsligt om hurrivida det är effektivast att skära eller att hugga 40 slanor eller fler vilket egentligen är ointressant då man använder helt andra verktyg om man skulle göra detta.. kärnan är teknik, vem som helst kan stå och hugga men inte alla kan de lite mer förfinade teknikerna som kräver lite andra knivar än dom du ofta förespråkar, samma sak gäller med ved, vissa står med stora släggyxor o hugger sig fördärvade men kan man läsa veden så räcker en liten slö handyxa för att spräcka samma ved.. jag är beredd att sätta en peng på att nästa inlägg handlar om de 40 slanorna igen..
 
Senast ändrad:
1. problemet är att du lyckats vända diskusionen från vad den ursprungligen handlade om du väljer att gång på gång ignorera ursprungsfrågan, hurruvuda det är möjligt eller inte,

2. det är sedan länge bevisat att det är möjligt utan "hulk" styrka som du själv uttryckte det,

3. det är också bevisat att det är en effektiv mycket potent metod och i vissa fall klart överlägsen "huggande".

4. nu handlar det om hurrivida det är effektivast att skära eller att hugga 40 slanor eller fler.. kärnan är teknik,

5. vem som helst kan stå och hugga men inte alla kan de lite mer förfinade teknikerna som kräver lite andra knivar än dom du ofta förespråkar,

6. jag är beredd att sätta en peng på att nästa inlägg handlar om de 40 slanorna igen..
1. Det gör jag inte alls. Om du går tillbaka till mitt inlägg nr 677 så ser du att jag svarar på just denna fråga. Jag skriver såhär: "Ja, i början trodde jag inte att det funkade över huvud taget. Det gör det heller inte eftersom jag inte anser att ett nötande och gungande fram och tillbaka i samma spår kan anses vara likställt med ett enda snitt."

2. Nej Patric, med hänvisning till mitt förra svar så är detta fortfarande inte bevisat. Det är något som du påstår men ingen sett i verkligheten. Vi har sett en video, där användaren nöter sig fram och tillbaka med gungande rörelser genom slanan. Det kallar inte jag ett snitt utan ett stort antal mindre sådana!

3. Jag har gjort egna tester och som jag redan har nämnt i mina tidigare inlägg så finns det liksom ingen tävling mellan dessa två momenten. Att hugga är så mycket effektivare. Om det nu skulle vara så jäkla effektivt att skära med en liten mora så varför använder inte befolkningarna i världens djungelområden just en liten mora?? Nej Patric de använder en huggare eftersom den är fasen så mycket effektivare att hugga av slanor med ;).

4. Precis så. Kärnan är teknik. Och ingen teknik blir bättre än dess högsta effektivitetstopp.

5. Håller med att alla behöver lära sig rätt teknik, vare sig det är huggande eller skärande. Men vissa tekniker är som sagt effektivare än andra.

Du säger vidare att jag förespråkar en viss typ av knivar. Det här är inte ett sanningsenligt uttalande. Gå tillbaka igen och jämför med vad jag verkligen säger. Jag trycker hela tiden på hur viktigt det är att använda rätt typ av kniv till ett specifikt arbete.

6. Du har precis förlorat din peng ;).

~Paul~

PS Patric, jag anser att det är du som antingen ignorerar det som jag skrivit tidigare eller att du inte läser det helt enkelt. Dina inlägg pekar på det eftersom du hela tiden upprepar samma saker trots att jag redan förklarat dem - gång på gång.
 
[...] en Frost C-223P i Uddeholm UHB-20 kolstål (ekvivalent till AISI 1095). Nordisk slipning - 9 mm, rak och sabelslipad. Primäreggen är ca en 0,2 mm och 30 grader sammanlagt. Bladet är 223 mm långt och handtaget är tillverkat i polypropylenplast med en småknottrig yta. [...]

Se på tusan. En sån här grej har jag med.
c223p.gif

Köpte den på Hobbex för ca 20 år sedan. Då under namnet mini-machete. Det var i mina tidiga tonår och då var stort = häftigt. Om jag inte minns helt fel ville jag egentligen ha en "Rambo-kniv", men den kostade mer än vad jag hade pengar till. Mini-macheten var billigare.
Men den visade sig vara en riktigt bra kniv till allt möjligt, särskilt när jag hjälpt morsan och farsan med sly på tomten. Har misshandlat den rätt rejält och bar med mig den varje gång jag skulle ut i skogen under sju, åtta års tid.
Hade helt glömt bort den, men den ligger kvar faktiskt kvar hemma i vapenskåpet. Rostskadad och med mer sågtänder än skärande egg. Slidan är visst trasig också.

Hm... Det är nog dags att plocka fram den och se om jag kan rädda den. Den är värd ett försök i alla fall.
 
1. Om jag inte minns helt fel ville jag egentligen ha en "Rambo-kniv", men den kostade mer än vad jag hade pengar till. Mini-macheten var billigare.

2. Men den visade sig vara en riktigt bra kniv till allt möjligt, särskilt när jag hjälpt morsan och farsan med sly på tomten.

3. Rostskadad och med mer sågtänder än skärande egg.

4. Slidan är visst trasig också.

5. Det är nog dags att plocka fram den och se om jag kan rädda den. Den är värd ett försök i alla fall.
1. Vilken tur. De flesta s k "Ramboknivar" är ganska värdelösa jämfört med denna modell.

2. Det är en superb kniv med tanke på priset. Den tillverkas som sagt fortfarande. Vet dock inte riktigt vad den kostar. Skulle dock bli förvånad om det var över 200:- kronor.

3. Ja, den blir rätt rostig om man inte genast tar hand om den. Det är ju trots allt en kolstålkniv.

4. Fick du slida till? Det fick inte jag :(. Antagligen fick man med mer förr i tiden.

5. Det tycker jag absolut. Eller skicka den till Muhréns. För 20:- får du en ny slipfas. Det är nästan värt pengarna i stället för att böka med det själv.

~Paul~
 
Jo, den rostar om man inte tar hand om den. Jag har förvisso alltid torkat av den - men kanske inte alltid så noga - så den är inte helt förstörd i det avseendet. Det är nog mer skönhetsfläckar än riktiga rostskador.

Tack för tipset om Muhréns, ska kolla om det är nödändigt. Svärfar har en bänkslip för knivar och är ganska duktig på sånt där, tror att han kan hjälpa mig. Men annars skickar jag in den.

:cool:
 
1. Vilken tur. De flesta s k "Ramboknivar" är ganska värdelösa jämfört med denna modell.

Jo, jag är väl medveten om det. Är mycket glad att jag aldrig lyckades övertala mina föräldrar att de skulle investera i en sån åt mig.
Men, men. Jag tillhör ju rambo-generationen. Jag var i precis rätt ålder när filmerna kom och videon började bli allemansegendom. Tror tusan att man ville ha en sån kniv. Hade flera kompisar som skaffade sig en överlevnadskniv (läs: tjatade sig till en av sina föräldrar), men jag vet ingen som någonsin använde den på ett vettigt sätt.
 

Liknande trådar