Stort knivintresse - välj din favoritkniv

jag kan ju förstå att det är lättare att få till övergången mellan blad och handtag om man inte låter eggen gå ända in till handtaget, visst kan man släppa eggen 2-3mm för att enklare få till övergången men nu har det gått så långt att man lagt in ett grepp för att kompensera, dpm flesta konsumenter verkar inte heller reagera på detta och köper dom här knasiga knivarna..
 
jag kan ju förstå att det är lättare att få till övergången mellan blad och handtag om man inte låter eggen gå ända in till handtaget, visst kan man släppa eggen 2-3mm för att enklare få till övergången men nu har det gått så långt att man lagt in ett grepp för att kompensera, dpm flesta konsumenter verkar inte heller reagera på detta och köper dom här knasiga knivarna..
Jag tycker att det var en skaplig konstruktion. Nu får man inga problem med varken tillverkning, slipning eller bryning, dessutom får man de fördelar som en sådan här ricasso nu ger. Och trots det kan man få samma moment när man skär som om eggen hade gått ändå in till skaftet.
Fjälla fisk?

Raskesven
På tok för liten yta tror jag.
kanske för att använda på eldstålet? För att spara eggen.
Kanske det.

Paul?? :)
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det var en skaplig konstruktion. Nu får man inga problem med varken tillverkning, slipning eller bryning, dessutom får man de fördelar som en sådan här ricasso nu ger. Och trots det kan man få samma moment när man skär som om eggen hade gått ändå in till skaftet.

På tok för liten yta tror jag.

Kanske det.

Paul?? :)
Det är en typisk amerikansk konstruktion i samband med tyngre/robustare knivar. Filosofin bakom den är att man flyttar fram tummen så att trycket anbringas rakt över eggen. Man får på det viset större moment än om man håller i själva handtaget. Därav också choilen (fördjupningen framför parerskyddet). Man använder oftast det här greppet i samband med fånglinegreppet för att skapa ett s k sabelgrepp.

Fnglinegrepp.jpg


På bilden så håller dock modellen inte tummen på bryggan (den räfflade delen). Bryggan är räfflad för att ytterligare förbättra greppet framför allt i samband med våta händer.

~Paul~
 
Har mätt bladbredd på diverse knivar. Resultatet:

BRKT Bravo-1 (23 cm): 27 mm (uppskattad felmarginal: 2 mm)

Fällkniven F1 (21 cm): 24 mm (uppskattad felmarginal: 1 mm)

Mora 2000 (23 cm): 23 mm

Ontario Rat-3 (20 cm): 23 mm (uppskattad felmarginal: 1 mm)

Fällkniven WM1 (17,5 cm): 23 mm (uppskattad felmarginal: 1 mm)

Frosts Grohmannkopia (22 cm): 22 mm

Frosts Mora Clipper (22 cm): 20 mm (uppskattad felmarginal: 1 mm)

Marttiini x (19,5 cm): 18 mm

Marttiini x (18 cm): 18 mm

H. Roselli jaktkniv (17 cm): 18 mm

Mora x scoutmodell (20,5 cm): 17 mm

Okänd minikniv (14 cm): 7 mm

Intressant!
 
Ha ut? :) Jag var nyfiken på resultatet personligen. Sedan tänkte jag att, tja, jag kan likväl publicera det.

Det utrönar väl förresten att R-3 bör vara avsevärt lämpligare som täljkniv än B1? ;)
 
Nä, det tror jag inte. Det är inte längden som främs har betydelse vid täljning. Snarare bladets bredd och höjd. Samt slipning.

Här är en slöjdkniv
get.php
och här är en klassiker
get.php
.
Dessa är tydliga exempel på knivar som lämpar sig väl för att skära i trä. Jämför dessa med "råttan"
yhst-48913491780057_1961_6255836


eller med Bravon

BarkRiverBravo-1-USMCKnife--Blackan.jpg


Som du ser skiljer sig knivarna åt väsentligt. Vill du ha en kniv som är bra att arbeta i trä med, kolla efter något som liknar mororna. Utan att ha testat de två senare tvivlar jag på att det är någon större skilnad på hur bra de är på täljning.
 
Det är inte längden som främs har betydelse vid täljning. Snarare bladets bredd och höjd. Samt slipning.
Det har jag inte påstått? Jag syftar på det faktum att R-3 inte har ett lika högt blad som B-1. Täljegenskaper har ingenting med längd att göra, det stämmer bra.
Utan att ha testat de två senare tvivlar jag på att det är någon större skilnad på hur bra de är på täljning.
Du kan se att B-1 har en bladhöjd (/bladbredd) på 27 mm. Råtta har en bladhöjd på 23 mm. En Mora Clipper har en bladhöjd på 20 mm. Man kan alltså anta att det är lika stor skillnad mellan Rat och Bravo som mellan Clipper och Rat.
 
Fel av mig. Jag läste din förra post väldigt slarvigt.
Men i vilket fall som helst så tror jag inte att råttan är särskilt mycket bättre täljare än B-1:an. Jag har en Gerber Gator hemma som i bladet påminner om Rat 3 och när jag jämför med en mora så tycker jag att moran fungerar bättre i trä. Fast det är möjligt att gatorns blad är högre än råttans.


Fast egentligen så gissar jag bara. Har ju som sagt inte känt på någon av knivarna. Ska nog avstå från att uttala mig innan jag vet vad jag pratar om.
 
Senast ändrad:
Gerber Gator (22 cm): 25 mm (uppskattad felmarginal: 1 mm) :)
Verkar även ha ett tjockt blad och den har ett riktigt stort mellanrum mellan pekfingrets anlagshölja och eggen vilket bådar för ett dåligt moment. M.a.o. inte direkt en optimal täljkniv.
 
Båda knivarna är olämpliga att tälja med. Det tjänar inte mycket till att diskutera vilken som är olämpligast. Båda två klarar dock att skära en grillpinne med ;)

~Paul~
 

Liknande trådar