Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag fick min Air för 1800KR inklu frakt i Sverige så då kan jag känna mig nöjd, inte så mycket påslag.
Nej, precis. Skillnaden blir ju bara 330:- kronor per kniv. Du slapp dessutom massa krångel.

Frågan är således vilken metod som är att föredra ;). Jag tingade mina två knivar för att vara helt säker på att få tag i dem. Det gick nämligen rykten om att de skulle vara ganska svåra att lägga vantarna på.

~Paul~

Äger för övrigt några knivar som visas i boken, bl.a. en Paul knife med vita micarta scales.
Har också några sådana. Mina är förstås Gerber-varianterna. Trevliga knivar som man kan stila med och lura folk att tro att designen tillhör mig själv ;).

Mina knivar har dock svarta skollor och är generation 2.

MinGerberPaulSeriesIImodel2bild3.jpg

~Paul~

1. Visst "går" det att hålla en fällkniv ren. Jag menar bara att det är fasen så mycket enklare att hålla en fastbladare ren. En fällkniv som inte går att demontera kräver trots allt en del bökande för att få bort fukt, fett, smuts och blod. Det är som sagt inte bara att torka av den som ju är fallet med en fastbladare.

Min fråga är således; varför krångla till det?!?

~Paul~

Hm, i och för sig. Men då måste vi fundera på om det överhuvudtaget behövs fällknivar ... Fastbladare är extremt mycket starkare, lättare att hålla rena och billigare. Fördelen med en fällis är att den är lätt att ta med i fickan.

Hm, i och för sig. Men då måste vi fundera på om det överhuvudtaget behövs fällknivar ... Fastbladare är extremt mycket starkare, lättare att hålla rena och billigare. Fördelen med en fällis är att den är lätt att ta med i fickan.
Visst behövs fällknivar! Men det gäller att hitta lämpliga användningsområden.

Att rensa stadiga rödingar hör enligt min mening inte till den kategorin. Kniven går ju dessutom inte att plocka isär på ett adekvat sätt, samtidigt som stålet inte är rostfritt.

Varje kniv har ju genom sin konstruktion sin specifika inriktning. Det är därför vi har så många modeller. Att skära till en korvskiva eller en bit bröd är ungefär så långt som jag skulle sträcka mig i fråga om organisk material i samband med fällisar.

Men som jag skrev tidigare. Om det funkar för dig så bör du inte ta någon notis om det jag skriver och fortsätta som tidigare. Dock kan man ju alltid diskutera ämnet i allmänna ordalag ;).

~Paul~

re

Joo. så är det. Fällisarna har sitt område men inte inom jakten eller fisket för min del. För mycket skit som går in lite här o där. Även om det är en fällis som lätt går att plocka ner till beståndsdelar så orkar jag inte hålla på med det så det blir fast bladare för min del inom dessa områden.

Joo. så är det. Fällisarna har sitt område men inte inom jakten eller fisket för min del. För mycket skit som går in lite här o där. Även om det är en fällis som lätt går att plocka ner till beståndsdelar så orkar jag inte hålla på med det så det blir fast bladare för min del inom dessa områden.
Precis. Som du skriver, jag äger ju en del EKA-knivar som ju går att plocka sönder "i atomer" men man orkar inte hålla på med det varje gång man varit ute och fiskat eller jagat. Det är så mycket enklare att stoppa ner en liten fastbladare i säcken. Livet är helt enkelt för kort.

~Paul~

Får erkänna att min benägenhet att använda fällknivar i de flesta situationer inte är helt rationell. Fastbladare är ofta bättre. Mycket handlar det om att jag gillar klassiska slipjoints. Tänker att enorma mängder vilt har hanterats med Barlows, Trappers etc.

Men ofta lämpar sig de mindre bladen för urtagning, fiskrens mm. Dessutom tycker jag att en fällis är mindre i vägen än en fastbladare i de flesta situationer. Slipper sitta på den i bilen på väg till passet. Blockerar inte midjebältet på ryggsäcken. Syns inte i stan osv ...

Se där. Hur är skicket på bladet? Lite svårt att se på bilden. Är spetsen av?

~Paul~

PS Mitt råd är att du plockar isär kniven och rengör den. Skruva inte ihop den med en gång. Låt plasten andas några dygn.

Ja spetsen är av. Stålet är lite brunaktigt men det ser inte ut som rost. Jag blev riktigt glad när jag hittade den i en verktygslåda, svensk knivtradition gör mig själaglad :).

Den har ingen låsning, utan man kan böjer helt enkelt tillbaka bladet när man är klar. Vad kallas ett sådant "lås" för?

//Per

Någa aav mina gobitar

Här kommer mina favoriter.

Vi har en kukri som jag köpte billigt i indien, Gjord i tibet, Var slö från början men nu ör den vass och fin. Lite stor men en bra allround knuv. De olika delarna av knvien fungerar bra till olika saker. Betalda runt 300 kr och det är jag väldigt nöjd med. Bladet är på 23 cm total läng på 33 cm

Sen är det en handgjord indonesisk jakt kniv. Även den köpt i frankrike i en jakt affär. Den är min baby men handtaget är förstört av min hund när den var valp och bröt sig in i en flytt kartong. Bladet är på 16 cm.

Sen har vi fällkniven S1. Det är den jag andvänder mest.

Den stora köpte jag i frankrike för över 10 år sedan och fungerar hur bra som helst. Den är som machete med ett tjockt blad som går igenom det mesta. Bladet är på 33 cm och total längd på 45.

Bra De paul! Sånna här fourm gillar vi! Lägg upp dina favvos!

Bilagor

• 504.jpg
    504.jpg
    59.9 KB · Visningar: 498
  • 510.jpg
    510.jpg
    46.5 KB · Visningar: 508
  • 508.jpg
    508.jpg
    49.9 KB · Visningar: 507
  • 506.jpg
    506.jpg
    43.5 KB · Visningar: 496

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg