Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Var dina så vassa när du fick dom? eller har du touchat upp eggen? Min kunde inte raka armhår, men var iaf hyfsat vass. Men det är klart, raka armhår är ju något diffust test för skärpa då det kan skilja en hel del från person till person säkert mer med.

Men även det, så har jag inte märkt något försämring på skärpan efter användning; tiotal buntband, några kartonger, diverse tejp, Nylonrep och skallat några elkablar.

Min Spyderco Military (s30-stål) klarade samma utan problem, Skillnaden var såklart att man fick ta i mer men det har ju med bladprofilen att göra. Dock tycker jag att cpm-s30v flisar ut lite väl lätt...

Återkommer nog om några veckor/månad när jag använt min Air mer. Är ganska nyfiken på hur länge eggen håller osv.

Den kniv med blad av M4 som jag verkligen använt mycket är min Jerry Halfrich (ovan). Jerry sa att han själv kan uppleva att M4 blir för vasst. Låter konstigt men då jag fick den var det så. Strukturen är så fin och med de proportioner och vinklar som Jerry får till blir kniven vass på ett obehagligt sätt. Den stoppar inte för naturligt motstånd. Blir nästan svårt att kontrollera bladet när kniven används i samband med jakt.

Förresten M4 Rex. Vad är det? CPM produkt? Någon som vet?

Den kniv med blad av M4 som jag verkligen använt mycket är min Jerry Halfrich (ovan). Jerry sa att han själv kan uppleva att M4 blir för vasst. Låter konstigt men då jag fick den var det så. Strukturen är så fin och med de proportioner och vinklar som Jerry får till blir kniven vass på ett obehagligt sätt. Den stoppar inte för naturligt motstånd. Blir nästan svårt att kontrollera bladet när kniven används i samband med jakt.

Förresten M4 Rex. Vad är det? CPM produkt? Någon som vet?
Intressant, ville ju egentligen inte slipa kniven förres jag ser vad stålet går för, men med så snäv vinkel och liten bladprofil som min kniv har (skära riktigt grov
wellpapp/kartong var som smör för kniven)

dePaul får gärna rätta mig, men som jag har förstått det är det samma stål men från olika tillverkare? man använder samma grund, men kanske härdar stålet olika osv

Jag är även nyfiken på vad stålet funkar bäst med, finpolerat? grovt med diamant? keramikstav?

re

Oblix: Behandlar ben med olika hård waxer. Då blir det bra o håller en fin lyster. Hårdwax gör också att man får ett bra grepp. Bladet är bara 7.5 cm långt på denna så det är en händig sak

1. Var dina så vassa när du fick dom? eller har du touchat upp eggen? Min kunde inte raka armhår, men var iaf hyfsat vass. Men det är klart, raka armhår är ju något diffust test för skärpa då det kan skilja en hel del från person till person säkert mer med.

2. Men även det, så har jag inte märkt något försämring på skärpan efter användning; tiotal buntband, några kartonger, diverse tejp, Nylonrep och skallat några elkablar.

3. Min Spyderco Military (s30-stål) klarade samma utan problem, Skillnaden var såklart att man fick ta i mer men det har ju med bladprofilen att göra. Dock tycker jag att cpm-s30v flisar ut lite väl lätt...

4. Återkommer nog om några veckor/månad när jag använt min Air mer. Är ganska nyfiken på hur länge eggen håller osv.
1. De var så pass vassa att de med lite tryck rakade armhår. Den ena som jag skall använda har jag striglat upp så att den rakar utan att nudda huden.

2. Hm, imponerande. Så hårt har jag inte gått åt min kniv än.

3. Precis. Militarys eggvinkel vid leverans är inte den bästa. S30V är ett dugligt stål men det finns avsevärt bättre i samma kategori. CPM 154 och CPM D2 är två exempel. Redan från början hade man ju problem med S30V i samband med värmebehandling. Det tog några år innan man fick kläm på den.

4. Gör så. Jag kommer att göra det samma!

~Paul~

Intressant, ville ju egentligen inte slipa kniven förres jag ser vad stålet går för, men med så snäv vinkel och liten bladprofil som min kniv har (skära riktigt grov
wellpapp/kartong var som smör för kniven)

dePaul får gärna rätta mig, men som jag har förstått det är det samma stål men från olika tillverkare? man använder samma grund, men kanske härdar stålet olika osv

Jag är även nyfiken på vad stålet funkar bäst med, finpolerat? grovt med diamant? keramikstav?
Alltså M4 REX och CPM REX M4 är ett och samma stål. Det tillverkas av det amerikanska företaget Crucible. Namnet CPM är en förkortning för Crucible Particle Metallurgy och syftar på att stålet är ett så kallat pulvermetallurgiskt sintrat stål.

http://www.crucibleservice.com/eselector/prodbyapp/highspeed/rexm4.html

Om eggen skall vara finpolerad eller ej beror på vad man ämnar att skära i, dvs användningsområdet. Om man vet med sig att man kommer syssla med mycket täljning så kan man lägga på en polerad egg. Om kniven däremot används till mest mjuka material så kan man applicera en microserraterad egg. Typiska applikationer för microserraterade eggar hittar man ofta inom matlagningen, t ex i samband med tomater, paprika och liknande råvaror.

Trots att CPM REX M4 är ett pulverstål så är det inte rostfritt. Det är därför inte lika jobbigt att slipa/bryna som låt oss säga CPM D2 eller CPM 154, eller för att inte säga Cowry X ;). Ett vanligt keramiskt bryne funkar därför ypperligt.

~Paul~

OK, då har fakturan från FedEx kommit. Summan slutade på 730:- kronor extra.

Så här ser hela transaktionen ut:

2 stycken knivar från Knifecenter: 2.013:-
Frakt: 196:-

Kostnad för knivar och frakt: 2.210:-

Avgifter och skatter: 773:-

Totalt: 2.210 + 773 = 2.940:-

Om jag räknat rätt så är priset 46% högre än inköpspriset på enbart knivarna (2.013 x 1.46 = ca 2.940)

Med andra ord. När jag i mitt första inlägg gällande det här ämnet sade att det rörde sig om 34% på inköpspriset på själva objektet så räknade jag för lågt!! Det är m a o rejält dyrt att handla från ett land utanför EU.

Bilagor

• Min faktura från tullverket på 2 Spyderco Air-knivar.jpg
    Min faktura från tullverket på 2 Spyderco Air-knivar.jpg
    23.3 KB · Visningar: 527
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 549
Schatt och Morgan är cueens varumärke och är enligt de flesta ett steg upp mot ordinarie queen modeller. Doch har de ofta 420 stål mot queens D2. Just nu finns även S & M i en herritageserie med 1095 kålstål och så gör de ett fåtal modeller i Field an wire som exvis haft ATS 34,
Ytterligare ett Queenpremiummärke har varit gamla anrika Robesson.

Oblix
Din JH var minsann görfin. Jag använder också mina fina knivar när jag rensar röding eller öppnar småvilt. Ser inga direkta problem med att hålla en slipjoint nog ren. Kan få patina men det gör mig inget. Köper mina vackra grejor för att använda dem. Det är användarglädjen som är kicken för mig.

Såg din fråga om Kerry Hampton. Har köat 2 år och verkar få vänta ett till.

Bosse

2. Hm, imponerande. Så hårt har jag inte gått åt min kniv än.

3. Precis. Militarys eggvinkel vid leverans är inte den bästa. S30V är ett dugligt stål men det finns avsevärt bättre i samma kategori. CPM 154 och CPM D2 är två exempel. Redan från början hade man ju problem med S30V i samband med värmebehandling. Det tog några år innan man fick kläm på den.

~Paul~

2. För mig så ska en kniv användas för att jag ska känna mig nöjd med mitt köp. Dock har jag lite samlarmani i mig så alla knivar jag har används inte.

3.Okej, Trodde felet var mitt att dom chippade (att jag var för hårdhänt)

Totalt: 2.210 + 773 = 2.940:-

Om jag räknat rätt så är priset 46% högre än inköpspriset på enbart knivarna (2.013 x 1.46 = ca 2.940)
Jag fick min Air för 1800KR inklu frakt i Sverige så då kan jag känna mig nöjd, inte så mycket påslag.

Schatt och Morgan är cueens varumärke och är enligt de flesta ett steg upp mot ordinarie queen modeller. Doch har de ofta 420 stål mot queens D2. Just nu finns även S & M i en herritageserie med 1095 kålstål och så gör de ett fåtal modeller i Field an wire som exvis haft ATS 34,
Ytterligare ett Queenpremiummärke har varit gamla anrika Robesson.

Oblix
Din JH var minsann görfin. Jag använder också mina fina knivar när jag rensar röding eller öppnar småvilt. Ser inga direkta problem med att hålla en slipjoint nog ren. Kan få patina men det gör mig inget. Köper mina vackra grejor för att använda dem. Det är användarglädjen som är kicken för mig.

Såg din fråga om Kerry Hampton. Har köat 2 år och verkar få vänta ett till.

Bosse

Tack Bosse!
Ska bli kul att att se din Hampton någon gång i en oviss framtid ;-) Trodde inte att han hade så lång kö. Håller helt med dig om slipijoints användbarhet. Timeproven! Tror att jag påverkades en gång för alla av Dahlmans knivbok med alla bilder på amerikanska klassiker rödfärgade av skånskt fasanblod. Äger för övrigt några knivar som visas i boken, bl.a. en Paul knife med vita micarta scales.

Du nämner herritageserien. Har en från förra året. Lät bra i teorin men håller långt från S & M klass. Och då handplockade ändå en kompis/ handlare i US den.

1. Ser inga direkta problem med att hålla en slipjoint nog ren. Kan få patina men det gör mig inget.

2. Köper mina vackra grejor för att använda dem. Det är användarglädjen som är kicken för mig.
1. Visst "går" det att hålla en fällkniv ren. Jag menar bara att det är fasen så mycket enklare att hålla en fastbladare ren. En fällkniv som inte går att demontera kräver trots allt en del bökande för att få bort fukt, fett, smuts och blod. Det är som sagt inte bara att torka av den som ju är fallet med en fastbladare.

Min fråga är således; varför krångla till det?!?

2. I det här fallet kan man ha olika filosofier. Jag gör ju både och. Jag både samlar på knivar och dessutom använder dem. Det ena behöver ju inte utesluta det andra ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg