Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jo, allt slits när det används. Jag har lite som princip att inte skaffa knivar som jag bara har i lådan. Bryter i och för sig mot den principen en del men då handlar det om knivar som är för dyra (för mig) att sänka värdet på och oftast också om knivar som inte är utformade för vardagsbruk.

Vad gäller M4 mörknar ju bladet men jag tycker mest att det är snyggt med patina. Scalsen blir också bättre med åren.

Låter bra. Mina två Spyderco Air är inte tillräckligt gamla för att ha utvecklat patina. När den dagen kommer så planerar jag att tvinga på dem ett eget mönster. Har testat olika typer av patinor med varierande resultat. Den bästa reagenten är helt klart citronsyra.

~Paul~

Det kanske man skulle testa. Är det också M4 blad? Jag har forcerat fram patina ibland. Oftast genom att låta bladet sitta i en potatis något dygn. Tror inte att M4 är sådär väldigt lätt att manipulera färgen på. Det mörknar mer fäckvis.

1. Det kanske man skulle testa.

2. Är det också M4 blad?

3. Jag har forcerat fram patina ibland. Oftast genom att låta bladet sitta i en potatis något dygn. Tror inte att M4 är sådär väldigt lätt att manipulera färgen på. Det mörknar mer fäckvis.
1. Absolut, du kommer inte att bli besviken!

2. Nej, det är förmodligen en svensk variant på 1095.

3. Potatis är alldeles för långsamt. Jag brukar inte ha tålamod att vänta på varken senap, potatis, lök eller citrus.

Här är en detaljbild på hur en sådan patina kan se ut på ett gammalt E-stuna blad efter ca 35 minuter:

Bilagor

• Patine.jpg
    Patine.jpg
    19.1 KB · Visningar: 539
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 557
2. OK, man kan alltid diskutera fördelar och nackdelar med kolstål kontra rostfritt. För egen del så anser jag att ett mellanting som CPM M4 REX är förmodligen den bästa kompromissen. Det aktuella stålet är dock så pass känsligt för rost att jag förmodligen skulle se mig om efter något annat.
~Paul~

Kan inte annat än hålla med. Har några knivar i M4, bl.a. denna Halfrich (Winchester). En absolut favorit. Använder den till småvilt/fisk. Jerry H varnade för att M4 är svårt att bryna. Jag har aldrig haft problem. Några tag med vitt keramiskt bryne räcker, sedan håller sig skärpan hur länge som helst. Faktum är att jag bara har bättrat på vid ett tillfälle och då har jag verkligen använt kniven.

För övrigt är M4 ganska tåligt. Ändrar färg, men rostar inte speciellt lätt.

Kul att se att du delar min faiblesse för det klassiska!

http://imageshack.us/a/img402/9878/kniv.jpg[/QUOTE]

Min Northfield UnXld Scout.

Bilagor

• northfield unxld.jpg
    northfield unxld.jpg
    92.6 KB · Visningar: 524
re

Klassiska stuket på fällisar gillar jag bäst också :)

Här en fulltångare jag gjorde med simpelt utseende av o1 stål. Första gången jag använde lårben av älg o blev glatt överasskad av hur fint det är.

fyra_zps8f8e7f92.jpg

Mycket fin Kimmo.

Verkligen ett kul val utav materia i skollornal!

Då man inte har förmågan att "göra själv" får man köpa själv - som i mitt fall.

[...]
Jo, CPM M4 är något i hästväg. Har testat den nya AIR för att få lite hum om hur stålet beter sig. Näst efter M2 så är det den största överraskningen jag stött på. Det spelar ingen roll vad man skär i, eggen förblir vass och rakar armhåren. En riktig fullträff hade trots allt varit om man förkromat bladet som Gerber har gjort på modellerna A475 och A470. Då hade man fått lite extra rosttröghet.

~Paul~

Var dina så vassa när du fick dom? eller har du touchat upp eggen? Min kunde inte raka armhår, men var iaf hyfsat vass. Men det är klart, raka armhår är ju något diffust test för skärpa då det kan skilja en hel del från person till person säkert mer med.

Men även det, så har jag inte märkt något försämring på skärpan efter användning; tiotal buntband, några kartonger, diverse tejp, Nylonrep och skallat några elkablar.

Min Spyderco Military (s30-stål) klarade samma utan problem, Skillnaden var såklart att man fick ta i mer men det har ju med bladprofilen att göra. Dock tycker jag att cpm-s30v flisar ut lite väl lätt...

Återkommer nog om några veckor/månad när jag använt min Air mer. Är ganska nyfiken på hur länge eggen håller osv.

Klassiska stuket på fällisar gillar jag bäst också :)

Här en fulltångare jag gjorde med simpelt utseende av o1 stål. Första gången jag använde lårben av älg o blev glatt överasskad av hur fint det är.

fyra_zps8f8e7f92.jpg

Den där var riktigt läcker!! Behandlar du benet på något vis? Gissar att det går att färga som ben från nötkreatur? Hur långt är bladet förresten?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg