Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det tillkommer oftast s.k. speditionsavgifter, det vill säga en administrativ kostnad som fraktaren tar för att hantera tull och pappersarbete åt dig. De ligger även ute med pengar till Tullverket för din räkning och denna kredit kostar en liten slant.

Importerar man som privatperson kommer man inte runt detta.
OK, så det kan i princip bli ännu dyrare än vad jag har listat i mitt förra inlägg :(. Som sagt, det är inte helt gratis att privatimportera knivar. Jag har för mig att jag dock endast betalade de angivna 100:- kronorna. Det kan ha varit något mer i o f, minns inte så väl.

Tråkigt att det trots så höga påslag ändå oftast lönar sig att importera trots allt. Prisnivån i vårt land är obscent högt jämfört med USA.

~Paul~

Ja, det kan bli riktigt dyrt att privatimportera.

Svenska knivpriserna är satta efter frakt+tull+moms+speditionsavgift. Man kan tyvärr inte ränka 1:1 på priset mot USA, det vill säga kostar en kniv 100 USD så kostar den cirka +/- 1000 SEK i Sverige.

OK, så det kan i princip bli ännu dyrare än vad jag har listat i mitt förra inlägg :(. Som sagt, det är inte helt gratis att privatimportera knivar. Jag har för mig att jag dock endast betalade de angivna 100:- kronorna. Det kan ha varit något mer i o f, minns inte så väl.

Tråkigt att det trots så höga påslag ändå oftast lönar sig att importera trots allt. Prisnivån i vårt land är obscent högt jämfört med USA.

~Paul~

Jag vet inte hur det är i Sverige men här i Finland har det varit för mej att varje gång något hamnat i tull har jag inte fått varan förrän jag betalat tullavgiften och alla gånger har värdet varit högre skrivet än vad tullfria max värdet har varit ca 50-60€. Denna gången var värdet ned skrivet till 20 USD och innehållet något annat än en fällkniv.

Om paketet kommer med posten betalar man tull och avgifter när man hämtar ut paketet.

Om FedEx eller UPS sköter om leveranserna betalar dom tull och avgifter som dom sen tar ut av mottagaren. Allt baseras på totalt pris för varan plus fraktkostnaden.

Om avsändaren har markerat innehållet som gåva och till ett lågt värde slinker det igenom utan tull. (OBS olagligt OBS)

Risken är dock att om ett paket med en pryl för $500 försvinner och inte är fullförsäkrad får man inget tillbaka. Fullförsäkrad innebär tull och avgifter.

//Per

2. OK, man kan alltid diskutera fördelar och nackdelar med kolstål kontra rostfritt. För egen del så anser jag att ett mellanting som CPM M4 REX är förmodligen den bästa kompromissen. Det aktuella stålet är dock så pass känsligt för rost att jag förmodligen skulle se mig om efter något annat.
~Paul~[/QUOTE]

Kan inte annat än hålla med. Har några knivar i M4, bl.a. denna Halfrich (Winchester). En absolut favorit. Använder den till småvilt/fisk. Jerry H varnade för att M4 är svårt att bryna. Jag har aldrig haft problem. Några tag med vitt keramiskt bryne räcker, sedan håller sig skärpan hur länge som helst. Faktum är att jag bara har bättrat på vid ett tillfälle och då har jag verkligen använt kniven.

För övrigt är M4 ganska tåligt. Ändrar färg, men rostar inte speciellt lätt.

http://imageshack.us/a/img402/9878/kniv.jpg

Kan inte annat än hålla med. Har några knivar i M4, bl.a. denna Halfrich (Winchester). En absolut favorit. Använder den till småvilt/fisk. Jerry H varnade för att M4 är svårt att bryna. Jag har aldrig haft problem. Några tag med vitt keramiskt bryne räcker, sedan håller sig skärpan hur länge som helst. Faktum är att jag bara har bättrat på vid ett tillfälle och då har jag verkligen använt kniven.

För övrigt är M4 ganska tåligt. Ändrar färg, men rostar inte speciellt lätt.
Oj vilken vacker kniv! Men använder du den verkligen till att rensa röding med?!? Förresten grattis till en riktigt fin fångs! Sådana fiskar kan vi bara drömma om här nere vid "döda havet".

Jo, CPM M4 är något i hästväg. Har testat den nya AIR för att få lite hum om hur stålet beter sig. Näst efter M2 så är det den största överraskningen jag stött på. Det spelar ingen roll vad man skär i, eggen förblir vass och rakar armhåren. En riktig fullträff hade trots allt varit om man förkromat bladet som Gerber har gjort på modellerna A475 och A470. Då hade man fått lite extra rosttröghet.

~Paul~

Tackar! Jodå, en och annan röding blir det men nu börjar de slöa till sig. Använder absolut kniven till rensandet. Funkar mycket bra!

Tackar! Jodå, en och annan röding blir det men nu börjar de slöa till sig. Använder absolut kniven till rensandet. Funkar mycket bra!
Men hur får du bort slem, fett, smuts och fukt inne i chassit? Kniven går ju inte att demontera som jag kan se?
thinking-1.gif

Finns det någon speciell anledning till att du inte använder en fastbladare?

~Paul~

Men hur får du bort slem, fett, smuts och fukt inne i chassit? Kniven går ju inte att demontera som jag kan se?
thinking-1.gif

Finns det någon speciell anledning till att du inte använder en fastbladare?

~Paul~

Nej, det går inte att ta isär den – nitad. Använder ju fastbladare också men tycker att det är smidigt med en fällkniv, ofta räcker det. Jag har heller aldrig tyckt att det är något större problem att hålla rent fällisar. Lätt att skölja av och sedan en droppe olja. Skulle dock inte använda den vid havsfiske.

Hm, då är du modigare än undertecknad. Jag skulle nog inte våga ta med mig den här typen av knivar till fiske :).

~Paul~

Åjo ;-) Den är gjord för det. Jag skickade fiskebilden till Halfrich och han blir överlycklig när hans knivar används till det de är tänkta för. Han är jaktguide och använder en likadan kniv för storvilt i Alaska.

Håller dock med om att Winchestern inte funkar på större fisk. Gränsen går vid röding och det är ju inte tal om att filea, då använder jag en bättre anpassad kniv.

Åjo ;-) Den är gjord för det. Jag skickade fiskebilden till Halfrich och han blir överlycklig när hans knivar används till det de är tänkta för. Han är jaktguide och använder en likadan kniv för storvilt i Alaska.

Håller dock med om att Winchestern inte funkar på större fisk. Gränsen går vid röding och det är ju inte tal om att filea, då använder jag en bättre anpassad kniv.
Hm, en del kemiska reagenter i blod är inte helt bra för knivstål, då framför allt ett mellanlegerat stål som CPM M4. Du gör förstås som du vill men jag hade personligen inte använt en fällkniv av den här typen till arbeten där blod, fett, smuts och väta kan vara ett problem.

Men-men eftersom du aldrig haft problem med rost eller igenkloggade blad så gör du förmodligen något rätt i alla fall ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg