Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Varför urgröpningen ser ut som den gör beror på att man har tänkt till lite ;). Genom att fasa av även skollan så har man gett ingången för tummen en ennan vinkel. Därmed behöver urgröpningen inte vara så stor!! Simpel geometri, med andra ord.

~Paul~

Nu hänger jag inte med riktigt, den minsta urgröpningen närmast det räfflade, får jag precis in tummens nagel och kan stänga med, varvid bladet skyddar mig från att stängas helt (för bladets oslipade del träffar min tumme) och skyddar mig från att skära mig. den större urgröpningen får jag in min tumme med lite kött från tummen, men då måste jag stänga kniven med mitt pekfinger annars finns risken att kniveggen hamnar över min tumme om jag inte har pekfingret i hållet. med förödande konsekvens (blodig tumme)
http://imgur.com/VzGAn

Kanske är jag otydlig? eller missförstår vi varandra?

Nu hänger jag inte med riktigt, den minsta urgröpningen närmast det räfflade, får jag precis in tummens nagel och kan stänga med, varvid bladet skyddar mig från att stängas helt (för bladets oslipade del träffar min tumme) och skyddar mig från att skära mig. den större urgröpningen får jag in min tumme med lite kött från tummen, men då måste jag stänga kniven med mitt pekfinger annars finns risken att kniveggen hamnar över min tumme om jag inte har pekfingret i hållet. med förödande konsekvens (blodig tumme)
http://imgur.com/VzGAn

Kanske är jag otydlig? eller missförstår vi varandra?
OK, fattar nu. Den lilla öppningen har jag ärligt talat inte ens tänkt på i samband med nedfällning av bladet. Jag undrar om det är meningen att den skall användas till det?

~Paul~

Nyförvärv!

Då jag är svag för klassiska modeller beställde jag i förra veckan den här:

http://www.couteauxetcie.com/product/Pradel-en-corne#

Fick hem den idag och är efter en del "sharpmejkande" mycket nöjd!
En sympatisk liten pjäs som faktiskt håller hyffsad kvalitet.

10.5 cm fälld 19.5 utfälld, mediokert kolstål: XC 75, skollor i horn.

Med försändelsen följde även en handskriven lapp på usel svenska, där jag tackas för min "ordning" (order) och ombads höra av mig om jag var nöjd eller missnöjd - mycket charmigt!

Butiken rekommenderas starkt för den med liknande böjelser.

Då jag är svag för klassiska modeller beställde jag i förra veckan den här:

http://www.couteauxetcie.com/product/Pradel-en-corne#

Fick hem den idag och är efter en del "sharpmejkande" mycket nöjd!
En sympatisk liten pjäs som faktiskt håller hyffsad kvalitet.

10.5 cm fälld 19.5 utfälld, mediokert kolstål: XC 75, skollor i horn.

Med försändelsen följde även en handskriven lapp på usel svenska, där jag tackas för min "ordning" (order) och ombads höra av mig om jag var nöjd eller missnöjd - mycket charmigt!

Butiken rekommenderas starkt för den med liknande böjelser.
Kul :). Gillar det faktum att de gör sig besvär att tacka på svenska.

Som du skriver så är XC75 ett mediokert kolstål. Namnet antyder den genomsnittliga kolhalten, dvs 0,75%. Det är m a o besläktat med AISI 1075. Faktum är att Opinelknivarna i kolstål är två klasser bättre.

Men. Till skillnad från Opinelknivar så är den här kniven designad av en erkänt bra knivmakare och kniven andas en viss charm. Tråkigt att man inte följde Opinel-principen och utelämnade den lilla ricasso som trots allt finns. Bladformen är däremot traditionell/utmärkt. Full flatslipning är förstås ett måste på franska knivar. Horngreppet ger extrapoäng.

Allt som allt ett trevligt köp med tanke på priset. Grattis!

~Paul~

Kul :). Gillar det faktum att de gör sig besvär att tacka på svenska.

Som du skriver så är XC75 ett mediokert kolstål. Namnet antyder den genomsnittliga kolhalten, dvs 0,75%. Det är m a o besläktat med AISI 1075. Faktum är att Opinelknivarna i kolstål är två klasser bättre.

Men. Till skillnad från Opinelknivar så är den här kniven designad av en erkänt bra knivmakare och kniven andas en viss charm. Tråkigt att man inte följde Opinel-principen och utelämnade den lilla ricasso som trots allt finns. Bladformen är däremot traditionell/utmärkt. Full flatslipning är förstås ett måste på franska knivar. Horngreppet ger extrapoäng.

Allt som allt ett trevligt köp med tanke på priset. Grattis!

~Paul~
Jo, det är lite tråkigt med stålvalet, i själva verket var jag ute en annan modell från början(Le Garonnai), men den finns bara i rostfritt och det intresserar mig inte, jag tycker om det patinerade utseendet som kolstål leder till på en sådan här kniv.

Överdriven ricasso - ofta utav amerikanskt ursprung av någon anledning - är en styggelse, men med den här disignen tror jag att det är oundvikligt, vore det inte för "kicken" med tillhörande slag, skulle ju själva eggen riskera att slå i fjädern med oskärpa som följd - ett problem jag inte upplever på mina opinel då själva stommen är av trä.

Är det verkligen full flatslipning på min kniv?
Då jag gick lös med "vassgöraren" använde jag mig utav 40 graders alternativet, kanske borde den ha skärpts som en morakniv?

1. Jo, det är lite tråkigt med stålvalet,

2. den finns bara i rostfritt och det intresserar mig inte, jag tycker om det patinerade utseendet som kolstål leder till på en sådan här kniv.

3. "kicken" med tillhörande slag, skulle ju själva eggen riskera att slå i fjädern med oskärpa som följd - ett problem jag inte upplever på mina opinel då själva stommen är av trä.

4. Är det verkligen full flatslipning på min kniv?
Då jag gick lös med "vassgöraren" använde jag mig utav 40 graders alternativet, kanske borde den ha skärpts som en morakniv?
1. Fast så dåligt är det trots allt inte :).

2. OK, man kan alltid diskutera fördelar och nackdelar med kolstål kontra rostfritt. För egen del så anser jag att ett mellanting som CPM M4 REX är förmodligen den bästa kompromissen. Det aktuella stålet är dock så pass känsligt för rost att jag förmodligen skulle se mig om efter något annat.

3. Sant, men det beror på den övergripande designen. Det finns fällknivar som ju saknar utpräglad kick, slag/ricasso beroende på hur de är byggda. Ett exempel är EKA Swede 82/92. Med andra ord, det går att tillverka fällknivar utan de nämnda svagheterna.

4. Det skall den vara enligt bild? Tyvärr kan jag inte kolla det här på egen hand eftersom jag inte äger kniven i fråga.

~Paul~

Tror inte det kommer nån tull för dom hade lagt värdet på försändelsen till 20USD:)
Vi får hoppas att du har rätt. I mitt fall så angav Knifecenter det korrekta värdet på kniven. FedEx killen levererade efter 8 dagar försändelsen, jag undertecknade och trodde allt var frid och fröjd.

Efter ca 3-4 veckor damp det ned en ny räkning från Tullen som jag var tvungen att betala. Hur som helst, den slutgiltiga summan på knivar över 100 dollar brukar hamna på ca 34% högre än vad kniven kostar på pappret hos Knifecenter eller för den delen andra webbutiker i USA.

Men som sagt, vi skall inte måla f.a.n. på väggen ;).

~Paul~

Tullsatsen på knivar är cirka 8 procent.

Hos Tullverket kan man själv kika på s.k. TARIC-koder (internationella varukoder). För knivar finns det cirka sjuttioelva olika varianter.

Det verkar vara mycket godtyckligt vilken tariff man slutligen hamnar på. Sist jag handlade (utom den allra senaste gången) så såg det ut såhär:

Kniv: (Esee 6) kostade på Knifecenter: $ 132.95 (872:- kronor)
Frakt med FedEx: $ 37.90
Summa Knifecenter: $ 170.85

Summa frakt och kniv i svenska kronor: 1121:-

Tull: 1.121:- x 1,08 = 1210,68:-

Exp. avgifter: 100 + 1210,68:- = 1310,68:-

Moms: 1310,68 x 1,25 = 1638,35

766:- kronor är således skillnaden mellan inköpspriset och slutpriset när kniven väl är min. 766:- kronor är ca 47% högre än vad kniven kostade hos Knifecenter!

Rätta mig om jag minns fel, är lite osäker på momstariffen. Men även om denna skulle råka vara lägre än de 25% som jag räknat på så är slutpriset avsevärt högre än vad man oftast räknar med.

Här är knittot från Knifecenter:

Bilagor

• Knifecenter, kvittens.jpg
    Knifecenter, kvittens.jpg
    48.2 KB · Visningar: 829
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 557
Det tillkommer oftast s.k. speditionsavgifter, det vill säga en administrativ kostnad som fraktaren tar för att hantera tull och pappersarbete åt dig. De ligger även ute med pengar till Tullverket för din räkning och denna kredit kostar en liten slant.

Importerar man som privatperson kommer man inte runt detta.

Det verkar vara mycket godtyckligt vilken tariff man slutligen hamnar på. Sist jag handlade (utom den allra senaste gången) så såg det ut såhär:

Kniv: (Esee 6) kostade på Knifecenter: $ 132.95 (872:- kronor)
Frakt med FedEx: $ 37.90
Summa Knifecenter: $ 170.85

Summa frakt och kniv i svenska kronor: 1121:-

Tull: 1.121:- x 1,08 = 1210,68:-

Exp. avgifter: 100 + 1210,68:- = 1310,68:-

Moms: 1310,68 x 1,25 = 1638,35

766:- kronor är således skillnaden mellan inköpspriset och slutpriset när kniven väl är min. 766:- kronor är ca 47% högre än vad kniven kostade hos Knifecenter!

Rätta mig om jag minns fel, är lite osäker på momstariffen. Men även om denna skulle råka vara lägre än de 25% som jag räknat på så är slutpriset avsevärt högre än vad man oftast räknar med.

Här är knittot från Knifecenter:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg