Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fråga till er som är knivmakare: om man ska borra i härdat stål, funkar en vanlig metallborr då? Ska köpa mig ett wm1 blad men skulle vilja borra ut lite material för att få ner vikten lite.

Intressanta knivar Oblix.
Själv skulle jag vilja ha en enklare tony Bose såsom hans 3,5 tum warncliffe trapper med shadowskaft av micharta, eller en swayback jack, å andra sidan skulle en Lannysclip eller en stag stockman också funka. Min heliga grail är dock en Cattle knife av Ken Eriksson. Väntar i kö på en Kerry Hampton KHnutbuster vilket nog även det får ses som ytterst åtråvärt för mig.

Bosse

Hej Bosse!
Jag är också mycket svag för Stockman/Cattle. Har en Ken E som jag fick efter beställning. Valde en dog leg, ångrar lite att jag inte tog något annat. Ken har för övrigt ganska nära släktband till Sverige. Tror hans farfar el morfar jobbade i Eskilstuna med knivtillverkning. Försökt få honom att göra en kopia på något svenskt gammalt från den gyllene kniveran - han skulle tänka på det ...

Kerry H förresten, får du din snart? Intressant med ett omdöme. Har han lång kö?

Då kom den hem idag Mcusta Katana,ingen tull endast 7 USD i frakt direkt från Japan på några dar. Otroligt fin kvalite på hela kniven inget som sticker i ögonen och mycket vass. Super nöjd med mitt val.

Bilagor

• Mcusta o Spyd 001.jpg
    Mcusta o Spyd 001.jpg
    52.5 KB · Visningar: 523
  • Mcusta o Spyd 002.jpg
    Mcusta o Spyd 002.jpg
    62.2 KB · Visningar: 516
  • Mcusta o Spyd 003.jpg
    Mcusta o Spyd 003.jpg
    50.2 KB · Visningar: 526
  • Mcusta o Spyd 004.jpg
    Mcusta o Spyd 004.jpg
    46 KB · Visningar: 498
1. Vilken kniv använder du till vardags?
2. Vilken kniv använder du där ute?
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1.Spyderco Delica eller någon nyiköpt kniv, Fast oftast bådeoch ;) fast nu idag så fick jag min Spyderco Air, så den lär nog få följa med en hel del skulle jag tro.

2.Mora 2k, Esee 6 alternativt någon Eka-fällis

4.Hattori HD-8 och är det mindre som ska fixas så brukar jag använda Fiskars takumi skalkniv och deras petty-variant som dom kallar Deba...

5.Rockstead SHU-C Honzukuri, Den är helt enkelt väldigt snygg, Sen är ju inte materialvalet helt dumt heller.

dePaul du som har två air. när man ska stänga kniven, är tanken att man ska använda den lilla urgröpningen i "linern" och trycka på själva delen där det är räfflat? jag tyckte det var betydligt lättare att stänga när jag använder den stora urgröpningen men bladet ville gärna falla för lätt och mot min tumme då. stänger jag med närmast bladet skyddar ju choilen så, eller är det tänkt att man ska som göra som med lite större knivar och hålla i hålet med sitt pekfinger när man stänger? tyckte det kändes onaturligt på en så liten kniv.

har jag en större kniv (med lockbacklåsning)brukar jag oftast stänga kniven lite och hålla emot med pekfinger där choilen är, för att sedan ändra grepp och stänga kniven helt med tummen.

Fråga till er som är knivmakare: om man ska borra i härdat stål, funkar en vanlig metallborr då? Ska köpa mig ett wm1 blad men skulle vilja borra ut lite material för att få ner vikten lite.

Det blir nog inget av det,specialborr bra kylning och rätt varvtal samt rätt tryck på borren,då kanske något händer. Annars blir det bara rök och blåa borrskär.

Det är inte helt enkelt att borra i härdat stål. Det finns några saker att tänka på. Först och främst får hastigheten inte vara för stor på borren. För det andra så bör man använda antingen HSS (höghastighets verktygsstål) eller HSS med någon typ av coating. De vanligaste är Titannitrit, Volfram- boron coating och Titanoxid.

I samband med själva borrandet så bör man köra på låga varv och kylning med hjälp av någon typ av olja så att det inte samlas spån på själva borren och förstör skäret. Det hjälper i början att använda någon typ av pulver, t ex diamant eller kromoxid för att komma igenom ytan med de första skären.

Det där med kylning är viktigt eftersom avsaknaden av sådan kan de facto härda stålet så det blir ännu svårare att komma igenom.

Ämnet är lite för stort för att sammanfatta med några få rader. Jag råder dig att ringa till Sandvik och prata med någon gubbe där. Det gjorde jag ;).

~Paul~

Då kom den hem idag Mcusta Katana,ingen tull endast 7 USD i frakt direkt från Japan på några dar. Otroligt fin kvalite på hela kniven inget som sticker i ögonen och mycket vass. Super nöjd med mitt val.
Där hade du förmodligen tur. Men det gäller att inte ropa hej ännu. Räkningen från tullverket kan ibland komma en hel månad efter förvärvet.

Grattis till en fin kniv dock!!

~Paul~

dePaul du som har två air. när man ska stänga kniven, är tanken att man ska använda den lilla urgröpningen i "linern" och trycka på själva delen där det är räfflat? jag tyckte det var betydligt lättare att stänga när jag använder den stora urgröpningen men bladet ville gärna falla för lätt och mot min tumme då. stänger jag med närmast bladet skyddar ju choilen så, eller är det tänkt att man ska som göra som med lite större knivar och hålla i hålet med sitt pekfinger när man stänger? tyckte det kändes onaturligt på en så liten kniv.

har jag en större kniv (med lockbacklåsning)brukar jag oftast stänga kniven lite och hålla emot med pekfinger där choilen är, för att sedan ändra grepp och stänga kniven helt med tummen.

Tack för listan med dina favoritknivar!

Alltså man trycker inte alls på den räfflade delen. Den sitter för högt upp. Man trycker på fjädern på insidan av chassit och som urgröpningen gör åtkomlig. Det är således en helt vanlig liner lock.

Ja håller med andra ord kniven på exakt samma sätt som alla andra liner lock-knivar och trycker in fjädern med tummen samtidigt som jag fäller ned bladet med pekfingret. Fjädern är i det här fallet en del av själva chassit, dvs en typ av integral-chassi-bladlås.

~Paul~

Tack för listan med dina favoritknivar!

Alltså man trycker inte alls på den räfflade delen. Den sitter för högt upp. Man trycker på fjädern på insidan av chassit och som urgröpningen gör åtkomlig. Det är således en helt vanlig liner lock.

Ja håller med andra ord kniven på exakt samma sätt som alla andra liner lock-knivar och trycker in fjädern med tummen samtidigt som jag fäller ned bladet med pekfingret. Fjädern är i det här fallet en del av själva chassit, dvs en typ av integral-chassi-bladlås.

~Paul~

Trodde nästan det, men varför har man gröpt ut en liten del där uppe på icke-låssidan då?
känns mer naturligt nu att stänga som vanligt med pekfinger i hållet som övriga knivar nu när jag lekt med den ett tag. Det här känns som en mycket fin kniv nu efter ett tag, har nog inte känt mig så glad över en kniv innan.

fattade inte vart låsstoppet var först heller innan jag insåg det var i chassi,! smart.

Trodde nästan det, men varför har man gröpt ut en liten del där uppe på icke-låssidan då?
känns mer naturligt nu att stänga som vanligt med pekfinger i hållet som övriga knivar nu när jag lekt med den ett tag. Det här känns som en mycket fin kniv nu efter ett tag, har nog inte känt mig så glad över en kniv innan.

fattade inte vart låsstoppet var först heller innan jag insåg det var i chassi,! smart.
Varför urgröpningen ser ut som den gör beror på att man har tänkt till lite ;). Genom att fasa av även skollan så har man gett ingången för tummen en ennan vinkel. Därmed behöver urgröpningen inte vara så stor!! Simpel geometri, med andra ord.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg