Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Idag kom min Spyderco Tenacsious som jag skall använda som EDC tänkte jag.Positivt överraskad av knivens bekvämlighet och kvalite för en rätt billig peng. Endast två saker stör mej,litet glapp i bladet men det kanske går att spänna lite har ej ännu provat,det andra att det står CHINA på bladet. Iofs så står det ju China på nästan allt nuförtiden
Spyderco Tenacious är en av de mest prisvärda knivar man kan få tag i med tanke på material och den övergripande designen. Jag hittar endast två detaljer som är störande.

Den första irritationsdetaljen är den vanliga, dvs att bladet är brett. Det andra är att man lagt på en ganska trubbig egg. Stålet (8Cr13MoV) klarar snävare vinklar än 35 g. Eventuellt så skulle jag dessutom föredra lock back i ställer för liner lock.

Däremot skulle jag inte störa mig på att det står China på bladet såvida kniven skall användas :). Glappet i bladet skulle jag å andra sidan reta mig på så pass mycket att jag antingen skickat tillbaka kniven eller på annat sätt försökt fixa det, trots att det oftast inte har någon praktisk betydelse.

~Paul~

1. Vilken kniv använder du till vardags?
spyderco tenacious eller sog flash 2

2. Vilken kniv använder du där ute?
Esee junglas eller bk2

3. Vilken kniv använder du utomlands?
-

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Shiro kamo santoku

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Busse battle mistress, så är det någon som har, så gör jag ganska mycket för att lyckas få tag på den :) hör av DIG!
Intressanta val. Jag äger också Esee, dock nr 6 och inte Junglas. Hur tycker du att den funkar i samband med röjning av sly och liknande? BK2 har jag också dock oanvänd. Den kommer förmodligen heller inte att användas. Den köpte jag till samlingen eftersom det är en klassiker.

Så du kör med kolstål i köket. Personligen är jag förespråkare av rostfritt ;). Hur som helst är det en fin kniv! Har du fått en fin patina på den nedre delan?

Busse BM är nog en drömkniv för väldigt många. Tyvärr är priset och tillgängligheten ett hinder.

~Paul~

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Tämligen stor garderob för närvarande, råkar bo i en knivförlåtande omgivning;-). T.ex. stor eller liten Sebenza. Scott Cocks Lochsa. Emerson CQC 10. Spyrderco Wegner. Jeff Claiborne Stockman.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Stefan Åberg

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Leatherman

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Lagar aldrig mat

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Ganska exklusiva knivar. Lagar du aldrig mat?!?

~Paul~

Å andra sidan har jag faktiskt ägt en Opinel med just detta avslut på skaftet...Kan det vara skillnader över tid, min nya 8:a från i våras har dessutom texten: "OPINEL savoie France" på skaftet till skillnad mot den på bilden.
Huvudet på spiken. De äldre kunde uppvisa en flat och rundad ändbutt. Docks skall den inte se ut på det viset på den aktuella kniven eftersom den är av nyare datum. Man ser dessutom på bilden att kniven är moddad på det stället. Det är inte speciellt välgjort.

Spetsen är helt klart nedslipad en aning i samband med restaureringen. Inte mycket dock ;). Det är därför det är så svårt att upptäcka sådant.

~Paul~

Ganska exklusiva knivar. Lagar du aldrig mat?!?

~Paul~

Hm, raljerade lite. Lagar mat i nödfall men inte med hjälp av fina och lämpade knivar. Oftast med EDC:en.

Glömde drömkniven. Inte funderat på det. Skulle dock gärna ha en av Tony Boses mera komplicerade alster.

Glömde också att den kniv jag framförallt använt den senaste tiden är en Dozier. Buckhunter tror jag att den heter.

Hm, raljerade lite. Lagar mat i nödfall men inte med hjälp av fina och lämpade knivar. Oftast med EDC:en.

Glömde drömkniven. Inte funderat på det. Skulle dock gärna ha en av Tony Boses mera komplicerade alster.

Glömde också att den kniv jag framförallt använt den senaste tiden är en Dozier. Buckhunter tror jag att den heter.
Haha, lite ovanligt att laga mat med hjälp av en fickkniv. Bose bygger väldigt fina tratidionella fickknivar. Hans "Swing Guard" är tämligen känd.

Doziers Buckhunter har under många år varit min drömkniv. Tyvärr har andra knivar kommit i vägen och dessutom har jag hela tiden tyckt att den är lite dyr. Men som sagt, en mycket fin kniv! Synd att den inte finns med ett fullt flatslipat blad ;).

Ser din kniv ut såhär? https://steeladdictionknives.com/store/images/buckhunter.jpg

~Paul~

Haha, lite ovanligt att laga mat med hjälp av en fickkniv. Bose bygger väldigt fina tratidionella fickknivar. Hans "Swing Guard" är tämligen känd.

Doziers Buckhunter har under många år varit min drömkniv. Tyvärr har andra knivar kommit i vägen och dessutom har jag hela tiden tyckt att den är lite dyr. Men som sagt, en mycket fin kniv! Synd att den inte finns med ett fullt flatslipat blad ;).

Ser din kniv ut såhär? https://steeladdictionknives.com/store/images/buckhunter.jpg

~Paul~

Kanske dags att skaffa en kockkniv ... Fördelen med EDC:en är att den alltid är vass eftersom ingen annan än undertecknad handskas med den :)

Där har du min Dozier, kan mycket väl vara det de facto. Byggd med sk tab lock. Helt genialt låssystem! Lite förvånad över att du gillar den?! Har skuggläst tråden och Buckhuntern verkar vara en kniv med en och annan grej som du inte uppskattar ;-) Påminner tämligen väl om en Buck 110, men är stabilare.

1. Byggd med sk tab lock. Helt genialt låssystem!

2. Lite förvånad över att du gillar den?! Har skuggläst tråden och Buckhuntern verkar vara en kniv med en och annan grej som du inte uppskattar ;-) Påminner tämligen väl om en Buck 110, men är stabilare.
1. Ett mycket bra system!

2. Fast du bör skilja på min ultimata användningskniv och min ultimata vitrinskåpskniv ;). Buckhuntern hör till kategori nr 2. Den hade jag absolut inte använt. Den är för snygg för det och alldeles för opraktisk dessutom till mina högst personliga ändamål.

~Paul~

På tal om användning- kontra samlarexemplar. Sandvik tillverkade ju en kopia på Buck 110 som ur användningssynpunkt är enligt min åsikt klart bättre tack vare det fullt flatslipade bladet och aningens smäckrare konstruktion.

Kniven väger ca 90 g mindre än originalet. Handtagsmaterialet är det samma, dvs jakaranda (Rosewood). Stålet är 12C27.

Bilagor

• Sandvik Buckhunter och Buck 110 Regular.jpg
    Sandvik Buckhunter och Buck 110 Regular.jpg
    25.2 KB · Visningar: 658
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 668
Men titta! Det visste jag inte. Ser ut att vara en av de mest exakta av alla 110-kopior. Påminner för övrigt om de tidigare 110:eek:rna som var lite kantigare. Är de svåra att få tag på? När gjordes de?

Men titta! Det visste jag inte. Ser ut att vara en av de mest exakta av alla 110-kopior. Påminner för övrigt om de tidigare 110:eek:rna som var lite kantigare. Är de svåra att få tag på? När gjordes de?
Ja, det är en mycket snarlik kniv. Den är faktiskt ännu mer lik i verkligheten eftersom det på bild ser ut som om Sandvikkniven är kortare. Så är det inte i verkligheten. De är exakt lika stora!

Sandvikkniven finns också i en mindre version. Den motsvarar storleksmässigt Buck 112 Ranger. Bladet är dock lite smäckrare på Sandvikkniven. Jag äger också den varianten:
MinlillaSandvikkniv3.jpg

MinlillaSandvikkniv.jpg

Jag har försökt att hitta info gällande den här knivens tillv. år men inte kunnat få något. Varken från Sandvik eller någon annanstans. Min gissning är att knivarna är från början av 90-talet med tanke på reklamlogon på den lilla kniven.

Båda knivarna är förhållandevis svåra att få tag i. Det vill säga i bra skick. Jag har sett en del slitna sådana. Konstigt nog så är den här modellen inte direkt populär i samlarkretsar. Vet inte varför. Den inbringar därför inga större summor i samband med försäljning. Men som brukskniv så funkar den alldeles utmärkt.

~Paul~

Intressanta knivar Oblix.
Själv skulle jag vilja ha en enklare tony Bose såsom hans 3,5 tum warncliffe trapper med shadowskaft av micharta, eller en swayback jack, å andra sidan skulle en Lannysclip eller en stag stockman också funka. Min heliga grail är dock en Cattle knife av Ken Eriksson. Väntar i kö på en Kerry Hampton KHnutbuster vilket nog även det får ses som ytterst åtråvärt för mig.

Bosse

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg