Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kimmo, kanonfin Randall. Andhämtningen blir stötvis o häftig vid synen av dylik kniv, he he.
Det är ett par års leverans från Randall såg jag, hade funderingar på o dyka förbi när jag är där, men det är inte stor ide när det är så.

Stefan

Goddag!

Med mitt första inlägg vill jag säga hej till alla och passa på att berömma ägaren till den fina Terzuolan. Alltid varit sugen på en, föredrar disköppnare framför "lugs".

Mvh

Ja. Den borde vara spetsigare och V-formad. I det här fallet är den i det närmaste flat.

Men det finns ett fel till som är avsevärt allvarligare ;).

~Paul~
OK, dags för avslöjandet.

Bladet är förmodligen slípat/brynt på ett slarvigt sätt varvid spetsen blivit avrundad. För att dölja detta faktum så har ägaren slipat ner bladryggen intill spetsen. Han har med andra ord rubbat de naturliga dragen/linjerna som ett oförstört Opinel-blad brukar uppvisa.

På en intakt Opinel är bladspetsen mer uppkäftig/uppnosig, dvs mer åt trailing-point typen.

~Paul~

Tack!
Men Spydercohål eller liknande tycker jag funkar allra bäst. På sistone har jag också börjat uppskatta Emerson wave och de varianter som finns på temat.

Idag kom min Spyderco Tenacsious som jag skall använda som EDC tänkte jag.Positivt överraskad av knivens bekvämlighet och kvalite för en rätt billig peng. Endast två saker stör mej,litet glapp i bladet men det kanske går att spänna lite har ej ännu provat,det andra att det står CHINA på bladet. Iofs så står det ju China på nästan allt nuförtiden

1. Vilken kniv använder du till vardags?
spyderco tenacious eller sog flash 2

2. Vilken kniv använder du där ute?
Esee junglas eller bk2

3. Vilken kniv använder du utomlands?
-

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Shiro kamo santoku

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Busse battle mistress, så är det någon som har, så gör jag ganska mycket för att lyckas få tag på den :) hör av DIG!

Favoritknivar ...

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Tämligen stor garderob för närvarande, råkar bo i en knivförlåtande omgivning;-). T.ex. stor eller liten Sebenza. Scott Cocks Lochsa. Emerson CQC 10. Spyrderco Wegner. Jeff Claiborne Stockman.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Stefan Åberg

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Leatherman

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Lagar aldrig mat

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

OK, dags för avslöjandet.

Bladet är förmodligen slípat/brynt på ett slarvigt sätt varvid spetsen blivit avrundad. För att dölja detta faktum så har ägaren slipat ner bladryggen intill spetsen. Han har med andra ord rubbat de naturliga dragen/linjerna som ett oförstört Opinel-blad brukar uppvisa.

På en intakt Opinel är bladspetsen mer uppkäftig/uppnosig, dvs mer åt trailing-point typen.

~Paul~

Har min nr: 8 i handen och konstaterar att V formen i bakre änden av skaftet är borta, som redan konstaterat.
Å andra sidan har jag faktiskt ägt en Opinel med just detta avslut på skaftet...
Kan det vara skillnader över tid, min nya 8:a från i våras har dessutom texten: "OPINEL savoie France" på skaftet till skillnad mot den på bilden.

Tack!
Men Spydercohål eller liknande tycker jag funkar allra bäst. På sistone har jag också börjat uppskatta Emerson wave och de varianter som finns på temat.
Spydercohålet är förmodligen den bästa varianten. Dock är det viktigt att hålet är korrekt utformat. en del hål har en tendens att grabba tag i materialet som man skär igenom, oftast mjukare material. Det är förstås mindre bra.

Wave är ju en typisk taktisk lösning. Personligen har jag ingen användning för den. Så bråttom brukar jag inte ha i samband med lite korvskärning ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg