Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Trailblazern är min favorit i deras sortiment. Superfin. Lite synd bara, som på många amerikanare, att ansatsen är så himla lång.

re

Ansatsen har ett syfte. Man lägger pekfigret där efter guarden när man ska flå osv i olika moment när man tar hand om djuret. Har själv provat en randall ett par gånger efter jakten o det fun´gerar riktigt bra att jobba med.

Riktigt snygg!
Angående ansatsen så tror jag det är något som smugit sig in i amerikanskt knivmakeri och sedan stannat kvar av traditionella skäl. Jag har aldrig i jaktsammanhang behövt en stor ansats/ricasso. Där sitter en på min Bark River Gameskeeper, det enda den gör är att minska knivens användningsområde.

/M

Min andra Terzuola på kort tid. Denna gång en ATCF tanto. Hade en tidigare men sålde den. Denna stannar nog kvar:)
Jag gillar Bob's version av tantospets, lite mjukare övergång än många andra.
Nästan 4 tums blad men mycket smal profil i fickan.
IMG_8182.jpg

IMG_8175.jpg

Återigen, passning och detaljer är utomordentligt bra.

//Per

Min andra Terzuola på kort tid. Denna gång en ATCF tanto.
Jag är lite splittrad när det gäller den här kniven. Det är uppenbart en taktisk kniv så varför har man valt ett så pass exklusivt och slitstarkt stål som CPM 154? Det här stålets utmärkta motstånd mot abrasiv nötning är ju dess stora fördel. Däremot är det inte speciellt slagsegt. Slagseghet är ju det man förknippar och letar efter hos typiska combatknivar.

Kniven skärförmåga är ytterligare begränsad av den i mitt tycke mest idiotiska öppningsmekanism som finns, dvs tumdisken.

I övrigt är dock kniven ett exempel på utomordentlig F&F, samt detaljnoggrannhet. Får man fråga vad du fick ge för den? Om du vill så kan du sända ett PM ;).

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg