Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har du jämfört med flickr eller smugmug ?
Nej, det har jag inte. Men jag tror inte att det är där felet är. Det spelar ju ingen roll om jag överför bilderna direkt från min dator eller från PhotoBucket. Resultatet blir lika sorgligt varje gång. Det är monumental skillnad i kvalité mellan en och samma bild på min egen dator och på den överförda bilden till Utsidan.

~Paul~

Nej, det har jag inte. Men jag tror inte att det är där felet är. Det spelar ju ingen roll om jag överför bilderna direkt från min dator eller från PhotoBucket. Resultatet blir lika sorgligt varje gång. Det är monumental skillnad i kvalité mellan en och samma bild på min egen dator och på den överförda bilden till Utsidan.

~Paul~

Har du provat att förminska bilden själv? Ofta har webbsidor en maxgräns för antal punkter på höjden och bredden och maximal storlek i minne. Är bilden för stor förminskas och komprimeras den automatiskt vid uppladdningen, och de programmen är inte alltid så snällt inställda.

Har du provat att förminska bilden själv? Ofta har webbsidor en maxgräns för antal punkter på höjden och bredden och maximal storlek i minne. Är bilden för stor förminskas och komprimeras den automatiskt vid uppladdningen, och de programmen är inte alltid så snällt inställda.
Ahh, där har vi det!! Tackar för det utmärkta svaret. Självklart har jag inte förminskat innan uppladdningen. Ett stort misstag som det verkar!

~Paul~

Ahh, där har vi det!! Tackar för det utmärkta svaret. Självklart har jag inte förminskat innan uppladdningen. Ett stort misstag som det verkar!

~Paul~

Då gäller det att klura ut vilka gränser Utsidan har för ögonblicket. Kan stå i FAQ. Ett annat sätt är att ladda upp en okomprimerad bild, spara ner den igen från hemsidan och se storleken. Då har du en mall.

Jag har inte tänkt på hur Utsidan hanterar metadata (EXIF och IPTC), men med tanke på att det är samma som driver Fotosidan borde de ha koll på det. Facebook raderar alla metadata, men verkar spara dem i separat databas eftersom de ber mig bekräfta att geotaggade bilder är fotograferade på den plats de är fotograferade på.

Då gäller det att klura ut vilka gränser Utsidan har för ögonblicket. Kan stå i FAQ. Ett annat sätt är att ladda upp en okomprimerad bild, spara ner den igen från hemsidan och se storleken. Då har du en mall.

Jag har inte tänkt på hur Utsidan hanterar metadata (EXIF och IPTC), men med tanke på att det är samma som driver Fotosidan borde de ha koll på det. Facebook raderar alla metadata, men verkar spara dem i separat databas eftersom de ber mig bekräfta att geotaggade bilder är fotograferade på den plats de är fotograferade på.
Du är väl insatt i det här. Jag bara fotar och skickar in ;). Skall följa ditt råd angående komprimeringen. Skall bli intressant att se om det gör någon skillnad.

Tack än en gång!!

~Paul~

OK, första testet. Jag har förminskat den här bilden innan uppladdning här på Utsidan.

Bilden föreställer en EKA 8 Lite. Det här är ett typexempel på en kniv med bortslösad potential. Snacka om kanonkniv om kniven var utrustad med skandinavisk slipfas eller ännu hellre full flatslipning.

Tyvärr är kniven ett samarbete mellan EKA och amerikanska Outdoor Edge, vilket visar sig i stålvalet och den övergripande bladdesignen.

Stålet är det japanska Aichi AUS-8. Det är ett fint stål, närmast likt AISI 440B. Handtaget är i Bubinga (afrikanskt hårdträ). Greppet levereras obehandlat.

Bilagor

• Min EKA Swede 8 Lite, förminskad.jpg
    Min EKA Swede 8 Lite, förminskad.jpg
    16.5 KB · Visningar: 493
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 521
  • Dålig kvalité.jpg
    Dålig kvalité.jpg
    5.5 KB · Visningar: 511

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg