Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Dagens tema är klassiker.

Den här Opinel nr 8 i rostfritt INOX-stål har ingen bladlåsning i nedfällt läge.

Är det en äldre modell? Har själv en sådan, men med bladlåsning och använder den vid typ svampplockning och picknick. Samma gamla vanliga Svenska rostfria stål som i många andra knivar, dock slipat i mycket mindre vinkel som tillsammans med bladinfästningen inte gör den till nr 1 för tyngre jobb...

Senast ändrad:
Är det en äldre modell? Har själv en sådan, men med bladlåsning och använder den vid typ svampplockning och picknick. Samma gamla vanliga Svenska rostfria stål som i många andra knivar, dock slipat i mycket mindre vinkel som tillsammans med bladinfästningen inte gör den till nr 1 för tyngre jobb...
Ja, det är en äldre modell. De utan bladlås i nedfällt läge tillverkas inte sedan många år tillbaka i tiden. Min kniv är i INOX-stål medan de nyare rostfria med bladlåsning är i Sandvik 12C27M (Modified). Till svampplockning och picnic är de kanon så länge det inte kommer väta eller smuts i pivotområdet.

Till tyngre arbeten duger de tyvärr inte eftersom extra press på bladet kan resultera i att låsringen flyger av med ett ljudligt "pling" och bladet viks bakåt. Det har hänt mig några ggr.

De i kolstål är i ett franskt Bonpertuis XC90 stål som i grova drag är samma som AISI 1084 eller det tyska CK 85 (Wälzholz-Brockhaus). Personligen föredrar jag det svenska stålet.

~Paul~

Pasade på i tisdags då Lamnia hade Spyderco Tenacious för 39€ minus 10%,tror den är ganska bra som allround kniv.

Om man har tittat på en rätt dyr knivmodell (eller två) på Lamnia under ett flertal veckor men inte riktigt kunnat bestämma sig för att köpa; så för säkerhets skull frågar man lite om modellerna här! Sen är de helt plötsligt Tillgänglighet:Avvecklad på Lamnia. Samband?... :)

Om man har tittat på en rätt dyr knivmodell (eller två) på Lamnia under ett flertal veckor men inte riktigt kunnat bestämma sig för att köpa; så för säkerhets skull frågar man lite om modellerna här! Sen är de helt plötsligt Tillgänglighet:Avvecklad på Lamnia. Samband?... :)
Hm, låter som en konspirationsteori ;). Vet inte om det är rena tillfälligheter. Dock är jag säker på att många knivföretag, både webbaserade och fysiska kollar den här tråden med jämna mellanrum, liksom en annan tråd på ett annat forum som undertecknad har igång och som har genererat 21341 inlägg.

~Paul~

Jag tänkte väl närmast att det fanns en kniv av vardera modell kvar och den blev köpt av någon som fångade upp intresset här. Ungefär som med Tradera:) Där finns det ju ofta bara en styck per modell...

Jag tror nog att dom inte har så många av varje modell i lager speciellt lite dyrare knivar kanske bara ett ex,det är ju också en kostnad med ett stort lager som bara ligger. Själv har jag också märkt att lagerstatusen har blivit noll efter jag beställt någon kniv även från annat håll. Så jag tycker inte det alls är märkvärdigt,rätta mej om jag har fel. Jag själv följer med vissa forum och läser man positiva saker om en kniv som man inte har sen tidigare så vaknar intresset genast att få den kniven och då söker jag tills jag hittar den förmånligt och klipper till.

Förresten hur kommer det sig att kvalitén på återgivningen av bilderna har blivit sämre? Jag antar att jag inte är ensam om att ha märkt det? Det spelar ingen roll hur skarp bilden är hemma och i PhotoBucket för när den väl dimper ner här så är den oskarp och utfrätt.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg