Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för svaret!

Om jag för enkelhets skull slipar på den med Sharpmakern på 40grader, det ska väl inte vara något problem? Eller är det att förstöra en fin kniv?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Eggvinkeln bestäms snarare med utgångspunkt från det förmodade arbetet som kniven skall utföra. Det går därför inte att ge dig generella råd. Om du tänker spänta mycket ved så bör du ligga på just 35-40. Om kniven används till mestadels lättare täljning, camping/fiske ändamål så kan du gå ned så lågt som till 15 - 18 g sammanlagt.

~Paul~

Härligt med frisk luft Paul! Ser bra ut :)
Hur stor är den jfr Dragonfly? Om du har en att jfr med dvs.
Den har framför allt ett längre grepp. Båda är dock lika bekväma eftersom Dragonfly har ett tjockare handtag (mycket tack vare clipset). Dock har den en större ricasso med tillhörande choil, vilket tar bort en stor portion av egglängden.

Air har inte dessa svagheter. Så rent geometriskt så är Air milsvida mycket bättre. Stålet är dessutom av en helt annan kaliber, liksom materialet i övrigt ;). Å andra sidan så är den också avsevärt mycket dyrare.

Bilagor

• Spyderco G Bradley Air och Dragonfly, storleksjämförelse.jpg
    Spyderco G Bradley Air och Dragonfly, storleksjämförelse.jpg
    174.2 KB · Visningar: 836
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 782
Jag förstår dig. Ibland klämmer de dock ut små guldkorn. Jag börjar komma rätt nära ett köp på centofanten...
Iö så är tk4 min absoluta favoritfällis just nu. Jag kan faktiskt inte klaga på något, tycker den är riktigt funkis. Rätt form och proportioner på handtag och blad. Rätt vikt. Rätt storlek. Loving it.

Jag förstår dig. Ibland klämmer de dock ut små guldkorn. Jag börjar komma rätt nära ett köp på centofanten...
Iö så är tk4 min absoluta favoritfällis just nu. Jag kan faktiskt inte klaga på något, tycker den är riktigt funkis. Rätt form och proportioner på handtag och blad. Rätt vikt. Rätt storlek. Loving it.
Så är det med Spyderco. En iakttagelse som jag också har gjort.

tk4 är en kanonkniv. Tyvärr har jag ingen sådan. Jag väntar på fler reor på Fällkniven AB ;).

~Paul~

Så åkte beställningen in på en Mcusta Katana
Jättefin. Påminner i bladformen om min MicroTech Mini Socom! I vanliga fall gillar jag inte tantospets men i det här fallet så är den utformad på ett exemplariskt sätt.

MicroTech Mini Socom
MinMicrotechMiniSocom154CMstl3.jpg

Mcusta Katana

Bilagor

• Mcusta Katana.jpg
    Mcusta Katana.jpg
    82.1 KB · Visningar: 800
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 743
Dom påminner om varann faktiskt,själv tycker jag om bältesclipset som gör att hela kniven är skyddad i fickan. Tack Paul för länken, dom verkar ha kanon service, för kniven är skickad redan och endast 7USD i frakt. Väntar med spänning på denna.

Bilagor

• Katana 2.jpg
    Katana 2.jpg
    32.4 KB · Visningar: 672

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg