Stort knivintresse - välj din favoritkniv

I ditt ställe så hade jag sänkt vinkeln på primäreggen till ca 20 g sammanlagt. 18-22 är vad man får på fabriksmoror med noll-egg i 12C27.

Det innebär att eggen kommer att se bredare ut. Den kommer dock att skära bättre. Gör det enligt principen; från grovt till fint och avsluta gärna med strigling. Man kan hoppa över striglingen om man handskas mestadels med mat som tomater och kött men i samband med trä är det att föredra.

~Paul~

PS Ingen orsak!

Ska ta och testa det när jag har införskaffat ett slipsystem :)
Klart att kniven ska striglas, det är en så härlig känsla att dra kniven fram över lädret...

Tips på liner-lock?

Hej,

Passar på att kasta in en fråga om tips om en ny favorit: Har ni nåt tips på en lagom fällis i liner-lock? Visst har det tipsats om snygga saker här (t.ex centofanten), men det känns lite för dyrt. Missade tyvärr tillfället då fällkniven mod P reades, annars hade den varit bra. Jag vill alltså inte ha nåt för "taktiskt" utseende, helst med en prislapp ner mot sexhundra. Begagnat gör inget.

/Lars

Hej,

Passar på att kasta in en fråga om tips om en ny favorit: Har ni nåt tips på en lagom fällis i liner-lock? Visst har det tipsats om snygga saker här (t.ex centofanten), men det känns lite för dyrt. Missade tyvärr tillfället då fällkniven mod P reades, annars hade den varit bra. Jag vill alltså inte ha nåt för "taktiskt" utseende, helst med en prislapp ner mot sexhundra. Begagnat gör inget.

/Lars
Svårt. Har du övervägt Spyderco Tanacious?

http://www.prescottprepper.com/wp-content/uploads/2012/07/ST.jpg

Personligen föredrar jag dock smalare blad.

~Paul~

Cpm-m4

1. Absolut, en jäkligt fin design (Ref: Spyderco Centofante Memory). Men som sagt. Synd att det inte är CPM M4 REX i den också. Det var den detaljen som svängde båten för mig. Faktum är att jag har läst många inlägg där man hyllar detta stål, fast enligt min åsikt i helt fel modeller. Det har oftast handlat om huggare och stora fastbladare. Visst, det kan vara trevligt att ha en sådan kniv i ett så pass tufft stål som REX men då har man missat hela poängen.
~Paul~

Jag hann hitta edge-retention test och diagram från BF parallelt innan du postade igår. Det utgjorde i stort sett svaret på det jag frågade om att jämföra bra prisvärt stål med "superstål".
Är CPM M4 REX något annat än CPM M4?

Benchmade 940 CPM M4. Limited edition M4. Väldigt dyr om ens går att få tag på.

Benchmade 810 Contego (CPM M4, G10 handtag) då? Stor, lite för aggresiv framtoning, inte speciellt vacker eller elegant men kanske användbar?
images

http://www.youtube.com/watch?v=7sevAMUzPh8

1. Är CPM M4 REX något annat än CPM M4?

2. Benchmade 940 CPM M4. Limited edition M4. Väldigt dyr om ens går att få tag på.

3. Benchmade 810 Contego (CPM M4, G10 handtag) då? Stor, lite för aggresiv framtoning, inte speciellt vacker eller elegant men kanske användbar?[/URL]
1. Det är samma stål. Hela namnet är Crucible CPM REX® M4 (ett annat namn är AISI M4). AISI betyder "American Iron and Steel Institute"

http://www.crucible.com/eselector/prodbyapp/highspeed/rexm4.html

2. Kan som sagt vara svår att få tag i, liksom Benchmades McHenry & Williams modell 710 i samma stål. Den skulle jag hellre vilja ha ;).

3. Hm, inget för mig trots det fina stålet. Alldeles för stor och klumpig med enligt min åsikt föga användbart blad. Jag gillar knivar som är typiska slicers och inte modifierade yxor :).

Imponerande slitstyrka dock!!

~Paul~

Gör det enligt principen; från grovt till fint och avsluta gärna med strigling.

Ska ta och testa det när jag har införskaffat ett slipsystem :)
Klart att kniven ska striglas, det är en så härlig känsla att dra kniven fram över lädret...

Följdfråga... När du säger grovt, hur grovt pratar vi då? 150 grit? Och samma sak för när du säger fint, är det ca 2000 grit, eller ännu finare? Jag skulle kunna tänka mig en stege som ser ut ungefär så här, 150 -> 250 -> 800 -> 2000...

Följdfråga... När du säger grovt, hur grovt pratar vi då? 150 grit? Och samma sak för när du säger fint, är det ca 2000 grit, eller ännu finare? Jag skulle kunna tänka mig en stege som ser ut ungefär så här, 150 -> 250 -> 800 -> 2000...
Börja på 240 och dubbla strävheten hela tiden. Den övre gränsen kan vara hur stor som helst men runt 8 K brukar anses räcka. För min del går jag sällan över 2400. Då får jag så mycket mer tid till annat ;).

Det finns brynen ända upp till 124K.

Avsluta som sagt med strigling.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg